Compania olandeză Damen care vrea să facă corvete în România, scandal GIGANT de corupție

Eduard Pascu / 14 Martie 2019 / 21:37 Salveaza PDF Comentarii

Compania olandeză Damen încearcă din toate puterile să blocheze un proces în care este acuzată de corupție la nivel mondial, anunță publicatia olandeză nrc.

O publicație olandeză luptă în instanță pentru a dovedi presupuse fapte de corupție care ar fi fost săvârșite de persoane din conducerea companiei Damen Shipyards, prin mituirea unor reprezentanți guvernamentali în vederea câștigării unor contracte.

"Damen Shipyards, cel mai mare constructor de nave din Olanda, depune toate eforturile pentru a împiedica comunicarea a șase memorii interne de la Ministerul Afacerilor Externe. Potrivit constructorului de nave, publicarea documentelor, care pot conține informații sensibile despre o afacere de corupție, dăunează intereselor comerciale globale ale Damen. Această solicitare a apărut miercuri în timpul unei audieri la instanța de la Rotterdam. Acolo, Damen a cerut instanței să suspende eliberarea acestor rapoarte", arată publicația olandeză, potrivit defenseromania.ro

Ajungerea în fața instanței reprezintă apogeul presiunilor puternice din partea lui Damen față de Ministerul Afacerilor Externe olandez. "În primul rând, a avut loc o consultare între șeful departamentului juridic al Damen și Departamentul Afacerilor Externe. A doua zi, CEO-ul Damen, René Berkvens, a vizitat Departamentul Afacerilor Interne unde a pledat în zadar împotriva intenției de a face publice rapoartele. Trei săptămâni mai târziu, au urmat mai mult de 50 de pagini de opinie, a afirmat ministerul", arată jurnaliștii.

Afaceri în pericol

 

"Multe sunt în joc pentru Damen de la Gorinchem. Compania beneficiază de o bună reputație, deoarece concurează în Olanda pentru cel mai mare plan de apărare din ultimii ani. Împreună cu compania suedeză Saab, Damen este cel mai mare concurent pentru construirea a patru noi submarine pentru marina olandeză - o afacere estimată acum la aproximativ 3,5 miliarde de euro. Submarinele trebuie să înlocuiască submarinele murale scoase din uz", citează NRC.

Mită guvernelor străine

 

Publicația olandeză menționează că "a solicitat rapoartele interne de la minister cu un an în urmă, făcând apel la Legea privind accesul la informații publice. Acestea au fost întocmite în urma unui raid al serviciului de investigații fiscale al FIOD la Damen în 2017. Serviciul de urmărire penală suspectează că Damen a plătit mită guvernelor străine prin intermediari pentru a obține misiuni străine (guvernamentale) ", mai arată NRC.


În rapoarte se descriu consultările interne la Minister din 2016, ca urmare a pedepsei pe care Damen a primit-o în acel an de la Banca Mondială. Damen a mințit banca cu privire la angajarea unui intermediar pentru o presupusă tranzacție coruptă din Sierra Leone și, ulterior, nu i sa permis să concureze un an și jumătate pentru proiectele finanțate de Banca Mondială", mai arată publicația.


"Ministerul dorește acum să facă publice aceste documente, dar constructorul de nave are obiecții serioase față de acest lucru. Potrivit avocatului, singurul scop al publicației este acela de a "pune Damen într-o lumină rea". Prin urmare, publicarea ar dezavantaja în mod disproporționat Damen și ar duce la daune materiale și de reputație, a declarat compania în instanță", susțin jurnaliștii.

Contractul cu România

 


"De exemplu, Damen menționează un recent mega-contract în România în care compania era "foarte bine calificată pentru a primi proiectul". Acesta implică construirea corvetelor cu o valoare contractuală de 1,2 miliarde de euro. Pentru Damen ar însemna foarte mulți ani de muncă și la fel pentru furnizori - a spus compania.


După patru articole din NRC privind ancheta penală din Țările de Jos, contractul cu România a fost amânat. Potrivit lui Damen, acest lucru se datorează faptului că "publicațiile NRC au fost ventilate acolo în mass-media locală", arată publicația olandeză.

Contractele publice, în pericol

 


În Olanda, cauza penală împotriva lui Damen poate, de asemenea, să afecteze atribuirea contractelor publice. "Ministerul Apărării lucrează în prezent la așa-numita "scrisoare b", care precizează cum vor fi achiziționate submarinele și cine sunt candidații pentru construcție. Guvernul dorește ca navele să fie construite în Țările de Jos, iar Damen este un candidat evident pentru acest lucru. Ministerul Apărării, în mod oficial cumpărătorul noilor submarine, nu dorește să vorbească în mod specific despre Damen. Cu toate acestea, un purtător de cuvânt a spus la cerere că o companie "poate fi exclusă în timpul unei licitații curente dacă este condamnată irevocabil de fraudă sau corupție". Acest lucru nu se aplică investigațiilor în curs sau suspiciunilor de infracțiuni", mai arată NRC.

Secretul profesional

 


"Pentru contractul dintre Ministerul Apărării din Olanda și Damen, faptul că procesul penal durează foarte mult, reprezintă o piedică. În consecință, șansa ca pe termen scurt să existe clarificarea în ceea ce privește investigarea corupției este destul de mică. Progresul lent a avut, printre altele, legătură cu atitudinea improbabilă a lui Damen în cazul penal. Potrivit lui Robbert de Bree, avocatul lui Damen, o mare parte din materialul pe care FIOD l-a confiscat în timpul raidului intră sub secretul profesional al biroului avocatului Wladimiroff. Până la decizia finală a instanței, nu se poate folosi acest material", conchid jurnalștii de la NRC.

 

Vezi și: Șantierul DMHI Mangalia, recuperat de statul român, după ce a fost privatizat în 1997 


Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.28