Veninul de șarpe acţionează împotriva COVID-19. Ce au descoperit cercetători din Brazilia

Foto: Pixabay

O substanță din veninul unei specii de șarpe ar putea ajuta împotriva virusului SARS-CoV-2.

Cercetători din Brazilia au identificat o substanţă în veninul şerpilor din specia Bothrops jararacussu ce împiedică reproducerea virusului care declanşează maladia COVID-19, au informat marţi surse ştiinţifice, relatează EFE, scrie Agerpres.

Molecula identificată - o peptidă - de cercetătorii de la Universitatea de Stat din Sao Paulo (UNESP) a inhibat cu 75% capacitatea virusului SARS-CoV-2 de a se multiplica în celulele de maimuţă cultivate în laborator, a informat universitatea braziliană.

Primele rezultate ale cercetărilor au fost date publicității

Rezultatele preliminare ale acestei cercetări au fost publicate pe 12 august în ediţia online a revistei ştiinţifice Molecules şi poate să deschidă calea spre dezvoltarea unui medicament care ar putea să trateze COVID-19, potrivit lui Eduardo Maffud, profesor la catedra de Chimie a UNESP şi coordonator al studiului.

Specialiştii brazilieni au explicat că cercetătorii universităţii menţionate au identificat mai multe molecule ale veninului şarpelui Bothrops jararacussu care aveau proprietăţi antibacteriene şi au decis, apoi, să testeze câteva dintre acele peptide pentru a vedea dacă acţionează asupra SARS-CoV-2.

"Din fericire, am avut rezultate interesante cu una dintre substanţe. Am identificat una care nu este toxică pentru celule şi care inhibă reproducerea virusului", a precizat acelaşi cercetător.

Venin de la șerpii Bothrops jararacussu

Bothrops jararacussu este o specie veninoasă care are habitatul în junglele din vestul, sud-vestul şi sudul Braziliei, precum şi în zonele sălbatice din Paraguay şi din nordul Argentinei. În Brazilia, muşcătura acestor şerpi este cea mai frecvent întâlnită în rândul oamenilor.

Potrivit profesorului Maffud, un posibil medicament dezvoltat pe baza acestei substanţe ar putea frâna reproducerea virusului care declanşează COVID-19 şi ar permite astfel organismului să genereze anticorpii necesari pentru a lupta împotriva bolii.

Care ar fi doza administrată pentru a avea efect

Cercetătorii brazilieni doresc acum să identifice doza corectă pentru administrarea acestei molecule, cu scopul de a dezvolta un medicament anti-COVID-19 şi să înceapă testele pe animale.

Brazilia, una dintre ţările cele mai afectate de pandemia de coronavirus, se află pe locul al doilea în lume ca număr de decese, cu peste 575.000 de morţi, şi pe locul al treilea ca număr de infectări, cu peste 20,6 de milioane de cazuri.