€ 5.0919
|
$ 4.3707
|
Curs valutar: € 5.0919
|
$ 4.3707
 

De ce turbulențele din timpul zborurilor devin tot mai frecvente și mai periculoase. Avertismentul specialiștilor

turbulente-frecvente_63617000 Foto: Pixabay
 

Cândva rare și de scurtă durată, turbulențele severe din timpul zborurilor devin tot mai frecvente și periculoase.

Turbulențele severe, cândva rare, devin o realitate tot mai obișnuită pentru pasagerii curselor aeriene. Specialiștii avertizează că schimbările climatice contribuie la intensificarea și înmulțirea acestor fenomene, iar în următoarele decenii ne putem aștepta la zboruri mai „zguduite” ca niciodată.

Andrew Davies se îndrepta spre Noua Zeelandă pentru a lucra la o expoziție dedicată serialului Doctor Who, în calitate de manager de proiect. Prima parte a zborului său, din Londra spre Singapore, a decurs relativ lin. Apoi, brusc, avionul a fost prins într-o zonă cu turbulențe severe, scrie BBC.

„E ca și cum ai fi într-un rollercoaster – asta e singura comparație pe care o pot face. După ce am fost împins puternic în scaun, avionul a căzut brusc. iPadul mi-a sărit în cap, cafeaua s-a vărsat pe mine. Era haos în cabină, cu oameni și obiecte aruncate peste tot. Oamenii plângeau și pur și simplu nu le venea să creadă ce s-a întâmplat”, își amintește el. 

Davies spune că a fost „unul dintre norocoși”. Alți pasageri au suferit răni grave – tăieturi, oase rupte. Un bărbat de 73 de ani, Geoff Kitchen, a murit în urma unui atac de cord.

Decesele cauzate de turbulențe sunt extrem de rare, scrie sursa citată. Nu există statistici oficiale, dar se estimează că au fost doar patru astfel de decese din 1981 până în prezent. În schimb, rănirile spun o altă poveste: doar în SUA, au fost raportate 207 răni grave – care au necesitat internare mai mare de 48 de ore – din 2009 încoace, conform datelor oficiale ale Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB). Dintre acestea, 166 au fost membri ai echipajului care, probabil, nu erau așezați în scaune.

Experții avertizează că zborurile ar putea deveni tot mai turbulente

 

Pe măsură ce schimbările climatice modifică condițiile atmosferice, experții avertizează că zborurile ar putea deveni tot mai turbulente: modificările de temperatură și vânturile schimbătoare din atmosfera superioară vor duce, cel mai probabil, la o creștere a frecvenței și intensității turbulențelor severe.

„Ne putem aștepta ca, în următoarele decenii, numărul cazurilor de turbulențe severe la nivel global să se dubleze sau chiar să se tripleze. Fiecare 10 minute de turbulență severă pe care le simțim astăzi, acestea ar putea deveni 20 sau chiar 30 de minute în viitor”, spune profesorul Paul Williams, specialist în științe atmosferice la Universitatea din Reading.

Zona cu cele mai multe turbulențe: Atlanticul de Nord

Turbulențele severe sunt definite ca acele mișcări de urcare și coborâre ale avionului care exercită o forță mai mare de 1,5 g asupra corpului – suficientă încât să te ridice de pe scaun dacă nu porți centura.

Se estimează că în fiecare an au loc în jur de 5.000 de incidente de turbulențe severe sau mai grave, dintr-un total de peste 35 de milioane de zboruri la nivel global.

Potrivit raportului anual de siguranță al Organizației Internaționale a Aviației Civile, aproape 40% dintre rănirile grave din timpul zborurilor din 2023 au fost provocate de turbulențe. Rutele dintre Marea Britanie și SUA, Canada sau Caraibe sunt printre cele mai afectate. În ultimii 40 de ani, de când se monitorizează atmosfera prin satelit, turbulențele severe deasupra Atlanticului de Nord au crescut cu 55%.

Însă și alte zone sunt expuse creșterii turbulențelor, arată un studiu recent – printre ele, părți din Asia de Est, Africa de Nord, Pacificul de Nord, America de Nord și Orientul Mijlociu.

Efectele indirecte ale schimbărilor climatice

 

Există trei tipuri principale de turbulențe: convective (provocate de nori sau furtuni), orografice (flux de aer în jurul munților) și de tip clear-air (modificări bruște de direcție sau viteză a vântului).

Oricare dintre acestea poate provoca turbulențe severe. Cele convective și orografice pot fi, în general, evitate. Dar turbulențele clear-air – așa cum sugerează și numele – sunt invizibile și adesea apar pe neașteptate.

Schimbările climatice contribuie semnificativ atât la turbulențele convective, cât și la cele de tip clear-air. Deși relația dintre încălzirea globală și furtuni este complexă, o atmosferă mai caldă poate reține mai multă umezeală – iar această combinație duce la formarea unor furtuni mai intense.

Turbulențele convective sunt provocate de curenții de aer ascendenți și descendenți, mai ales în interiorul norilor. Cele mai violente urcări și coborâri de aer apar în norii cumulonimbus, adică norii de furtună.

Aceasta a fost cauza turbulenței severe prin care a trecut Andrew Davies în 2024. Un raport al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore a concluzionat că avionul „probabil zbura deasupra unei zone cu activitate convectivă în dezvoltare”, în sudul Myanmarului, ceea ce a dus la „19 secunde de turbulență extremă, inclusiv o cădere de 54 de metri în mai puțin de cinci secunde”.

Ce arată studiile

 

Un studiu publicat în revista Science în 2014 a arătat că, pentru fiecare creștere cu 1°C a temperaturii globale, numărul de trăsnete crește cu 12%.

„Am observat în ultimii ani formarea unor celule de furtună de dimensiuni mult mai mari, care se întind pe zeci de kilometri – ceva ce era considerat rar înainte”, a spus căpitanul Nathan Davies, pilot comercial.

Totuși, adaugă el: „Norii cumulonimbus sunt ușor de observat vizual, cu excepția cazului în care sunt ascunși în spatele altor formațiuni noroase – așa că, de obicei, putem ocoli zonele respective”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Comentarii

Pentru a vedea sau a publica comentarii, te rugăm să te autentifici în Facebook.
 
 
 
 
 
x close