Guvernul pregătește o nouă rundă de măsuri fiscale dure. Din 2026, impozitele pe mașini vechi și locuințe ar putea crește semnificativ, alimentând tensiunile sociale deja existente. Analistul Bogdan Chirieac a ...
Într-un climat social deja tensionat, Guvernul pregătește un nou val de măsuri fiscale care riscă să adâncească nemulțumirea publică. Sub umbrela reformei și a „disciplinei bugetare”, începând cu 1 ianuarie 2026, intră în vigoare o serie de taxe noi, concentrate pe proprietăți și autovehicule. Potrivit mai multor voci, impozitul pe mașini va fi recalibrat cu accent pe criterii de mediu, ceea ce va lovi în special șoferii care dețin autoturisme mai vechi de 20 de ani. Pentru aceștia, povara fiscală ar putea crește chiar și de două sau trei ori, din cauza introducerii unei taxe de mediu la înmatriculare, completată de un impozit anual semnificativ majorat.
Tot de la începutul lui 2026, proprietarii de locuințe vor fi nevoiți să plătească mai mult, întrucât taxele pe proprietate vor fi calculate pe baza valorii reale de piață a imobilelor, a momentului, corelată cu zona - urbană sau rurală, centrală sau periferică. Specialiștii avertizează că această nouă filozofie fiscală, deși argumentată ca modernizare administrativă, va avea efecte în lanț: de la costuri crescute pentru cetățeni până la scumpirea indirectă a produselor de bază, din cauza impozitării suplimentare aplicate vehiculelor comerciale. După un deceniu de incoerență legislativă în materie de taxe auto - de la impozitul de poluare la diverse forme de taxe de mediu - România pare acum decisă să impună măsuri dure, în contextul unei reforme bugetare așteptate, dar controversate. Analistul politic Bogdan Chirieac a comentat acest subiect într-o intervenție la România TV.
„După valul de măsuri din Pachetul 1, un anunț ca acesta va atrage un alt cor de blesteme la adresa sa. Lumea se gândește că singura speranță ca astfel de taxe să nu mai fie impuse e să nu mai fie acest guvern la 1 ianuarie anul viitor. Lumea se va ruga să pice Bolojan. E dramatic, pur și simplu. Deci, nu! Nu trebuie introduse alte taxe. Da, într-adevăr, România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Uniunea Europeană. Da, este adevărat, dar p-ăsta ni-l permitem. Mobilitatea este absolut necesară. Oamenii au nevoie de mașină, pentru că transportul public este la pământ din toate punctele de vedere, atât urban, cât și interurban. Trenurile deraiază în fiecare zi, după cum știm.
Omul are nevoie de o mașină, în principal, pentru a ajunge la slujbă, la job. Stă în mediul rural și are locul de muncă în oraș. Acum, după ce că nu-și permite mașină nouă, să vii să-l arzi din cauza asta cu o altă taxă aberantă, după ce tot tu, ca stat, l-ai sărăcit, mi se pare incredibil. Despre ce vorbim? Când vorbim de transport, o să fie afectați și cei cu mașini, și cei fără mașini. E chiar o chestie periculoasă. Românii sunt printre primii transportatori din Europa. E o muncă grea, iar românii s-au băgat la ea. Pentru noi, știm bine, erau discuții foarte serioase în care se puncta faptul că asigurarea pentru camioanele românești e de câteva ori mai ridicată decât era în Luxemburg.
Nici acolo nu primesc facilități. După ce că-i muncesc de-i rup, îi și arde pe camionagii. Taxele pe care le-au pus băncilor, au zis că fac o treabă, că-i ard pe ăia, numai că, la final, taxele alea tot se revarsă la nivelul creditelor oferite populației. Banca nu pierde, să știți. Îi e foame guvernului? Nu e nicio problemă! Banca se va îndestula de la populație. În privința impozitelor pe locuințe, ele sunt mici, dar acum, dacă te apuci să le mărești de câteva ori, este aberant. Ce vor să facă? Îmi pare totul, efectiv, un haos”, a explicat Bogdan Chirieac.
CITEȘTE ȘI: Iliescu, între onoruri la Casa Albă și zvonuri cu liste negre. Chirieac, despre mitul „cadoului” dat de Bush
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News