Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene precizări referitoare la Codul Administrativ.
În legatură cu informaţiile apărute în mass media cu referire la prevederea din Codul Administrativ privind obiectul răspunderii penale, precizăm că această prevedere este în vigoare în acest moment potrivit Legii 115/1999 privind răspunderea ministerială, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 23 martie 2007, cu modificările ulterioare şi se referă strict la prezentarea de informaţii cu rea credinţă către Parlament sau Preşedintele României, de natură să aducă prejudicii intereselor statului român, după cum urmează:
ART. 8 din Legea 115/1999
(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la un an la 5 ani următoarele fapte săvârşite de membrii Guvernului în exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea, cu rea-credinţă, de date inexacte Parlamentului sau Preşedintelui României cu privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârşirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului.
- (2) Constituie, de asemenea, infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă următoarele fapte săvârşite de către un membru al Guvernului:
- a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora, în termenul prevăzut la art. 3 alin. (2), informaţiile şi documentele cerute de acestea în cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii Guvernului, potrivit art. 111 alin. (1) din Constituţia României, republicată;
- b) emiterea de ordine normative sau instrucţiuni cu caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, vârstă, sex sau orientare sexuală, apartenenţă politică, avere sau origine socială, de natură să aducă atingere drepturilor omului.
(3) Tentativa faptelor prevăzute la alin. (1) se pedepseşte.
Cod Administrativ:
Infracţiunile şi pedepsele corelative
Art. 53
(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la un an la 5 ani următoarele fapte săvârşite de membrii Guvernului în exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea de date inexacte, cu rea-credinţă, Parlamentului sau Preşedintelui României cu privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârşirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea, infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă următoarele fapte săvârşite de către un membru al Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora, în termenul prevăzut la art. 60 alin. (4), informaţiile şi documentele cerute de acestea în cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii Guvernului, potrivit art. 111 alin. (1) din Constituţia României, republicată;
b) emiterea de ordine normative sau instrucţiuni cu caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, gen, orientare sexuală, opinie ori apartență politică, avere, origine socială, vârstă, dizabilitate, boală crionică necontagioasă sau infecție HIV/SIDA ori pentru alte împrejurări de același fel, considerate de făptuitor drept cauze ale inferiorității unei persoane în raport cu celelalte.
(3) Tentativa faptelor prevăzute la alin. (1) se pedepseşte.
Menţionăm că noul Cod Administrativ, aşa cum se arată în Tezele sale prealabile, aprobate de Guvernul României prin HG nr. 196/2016, "are menirea de a reprezenta legea de bază a administraţiei publice, prin stabilirea unui regim juridic cadru, unitar, clar şi coerent pentru autorităţile publice care constituie puterea executivă. În mod concret, Codul administrativ are în vedere inclusiv unificarea prevederilor referitoare la autorităţile administraţiei publice centrale (Guvern, ministere, servicii publice deconcentrate, prefect, autorităţi administrative autonome) şi eliminarea paralelismelor, contradicţiilor şi necorelărilor", transmite Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News