CCR, decizie după referendum - Zegrean: ”Nu este de mirare. Problema de fond este alta”

Din două întrebări de la referendum, prima nu este corectă, nu este aplicabilă, iar la a doua, jumătate din ea nu este în regulă, este concluzia zilei comunicată de Augustin Zegrean, fost judecător al Curții Constituționale.

”Eu mă așteptam la astfel de soluție. Mă așteptam chiar la mai mult decât atât. În Constituție, la articolul 73 unde scrie că amnistia și grațierea se dau prin lege, nu este de mirare că s-a respins interdicția de a se da amnistie și grațiere prin lege, este de mirare că au lăsat nerezolvată problema de la întrebarea a doua din referendum, cu ordonanțele de urgență. Nimeni nu poate interzice Parlamentului să dea o lege. Dacă se întâmplă acest lucru, Parlamentul nu mai este Parlament”, a precizat Augustin Zegrean.

”Dar, nu înseamnă că dacă s-a respins de Curte acest lucru ea va putea fi adoptată sau este obligatoriu să fie adoptată. De fiecare dată când s-a adoptat o lege de amnistie și grațiere în ultimii 50 de ani au fost fapte care au fost exceptate de la amnistie și grațiere. Deci legiuitorul poate face oricând o astfel de lege, să excepteze anumite fapte. În principiu, nu poți interzice acest lucru”, a mai spus fostul judecător constituțional.

Problemele sesizate de Augustin Zegrean

”Problema de fond este alta. Pe mine mă miră că au validat rezultatul referendumului cu un răspuns neconstituțional. Aicea poate fi o discuție!” a remarcat Zegrean. 

Să vă spun care-i problema la întrebarea doi. S-a extins numărul instituțiilor care pot sesiza Curtea în legătură cu Ordonanțele de Urgență. Prima parte este în regulă, a doua parte a întrebării nu a fost rezolvată prin proiectele de legi care s-au dezbătut astăzi. Pentru că, și dacă vor fi 100 de instituții care pot sesiza Curtea în legătură cu Ordonanțele de Urgență, nu rezolvă nimic pentru că Ordonanța de Urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Sesizarea se poate numai după ce ordonanța intră în vigoare, ceea ce nu mai folosește la nimic. Efectele deja produse nu se anulează, pentru că orice lege se bucură de prezumția de constituționalitate, până la declararea ei ca neconstituțională.

Citește și: CCR, lovitură pentru Iohannis, după referendum. "Limitează excesiv puterea statului"

Pentru partea a doua a întrebării a doua trebuie să se facă un proiect de lege corect de punere în aplicare a referendumului pentru modificarea Constituției. Interesul este ca legile să nu ajungă să fie publicate în Monitor să nu-și producă efecte, pentru asta ele ar trebui să meargă mai întâi la Curte pentru aviz de constituționalitate. Legile pot fi trimise la Curte și înainte de promulgare”, a mai spus fostul judecător Augustin Zegrean, în emisiunea ”Legile Puterii” de la Realitatea Tv.

CCR a decis, joi, că interzicerea amnistiei și grațierii nu este constituțională. Aprecierea oportunităţii măsurilor de amnistie şi graţiere colectivă ori individuală revine Parlamentului, respectiv preşedintelui României şi nu poate fi impusă o interdicţie generală de acordare a acestora în privinţa anumitor infracţiuni, se arată într-un comunicat de presă al CCR transmis joi.

Citește și: CCR, decizie privind amnistia și grațierea

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel