Urmărește emisiunea live

Telescopul James Webb a detectat molecule organice complexe la 12 miliarde de ani lumină distanță

Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash

Printr-o combinație de curbare gravitațională a luminii și putere extraordinară a JWST (James Webb Spatial Telescope), oamenii de știință au detectat hidrocarburi aromatice policiclice (PAH) într-o galaxie la 12 miliarde de ani lumină de Pământ. Vedem galaxia SPT0418-47 așa cum era atunci când universul avea o zecime din vârsta sa actuală, iar observațiile arată că era deja îmbogățită în elemente grele și molecule destul de complexe.

Când descoperim hidrocarburi aromatice policiclice pe Pământ, este de obicei un semn rău. Acești compuși sunt produși de incendiile forestiere și se află și în gazele de eșapament ale motoarelor. De asemenea, unii dintre acești compuși sunt utilizați ca insecticide și precursori pentru alte molecule. Găsirea lor în spațiu este o chestiune foarte diferită, deoarece indică procese chimice importante și unele dintre ingredientele necesare pentru apariția vieții, conform IFL Science.

Prin cartografierea distribuției PAH-urilor în SPT0418-47, se confirmă faptul că emisiile în infraroșu dintr-o galaxie prăfuită ca aceasta au fost dominate de formarea stelelor.

Jumătate din radiațiile emise de stele sunt absorbite de particulele de praf, care sunt încălzite în acest proces și ulterior retrimit energia în infraroșu, care e detectată de JWST. HAP urmărește distribuția granulelor de praf de dimensiuni milimetrice în spațiu și pot acționa ca un proxy pentru a dezvălui prezența lor. Ele reglează, de asemenea, răcirea gazului între sistemele stelare.

Cu ajutorul JWST, autorii lucrării au folosit o lentilă gravitațională, în care o masă mare concentrează lumina de la un obiect mai îndepărtat pentru a o mări. Distribuția HAP și a particulelor mici dezvăluie un model diferit față de particulele de praf mai mari responsabile de emisiile în infraroșu îndepărtat, cu rapoarte între ele variind cu un factor de cinci.

De asemenea, dezvăluie că cea mai mare parte a radiației infraroșii de la SPT0418-47 nu provine de la discul de acreție din jurul găurii negre, așa cum este cazul quasarelor, ci este emisă de stele.

„Nu ne așteptam la asta”, au spus cercetătorii.

„Detectarea acestor molecule organice complexe la o distanță atât de mare schimbă jocul în ceea ce privește observațiile viitoare. Această activitate este doar primul pas și tocmai acum învățăm cum să o folosim și să-i învățăm capacitățile. Suntem foarte încântați să vedem cum funcționează”, au mai spus ei.