După luni de implicare în reformele guvernamentale, Elon Musk anunță că își va reduce considerabil activitatea în cadrul DOGE pentru a se dedica din nou companiilor sale, în special Tesla. Decizia vine în contextul scăderii vânzărilor, tensiunilor comerciale dintre SUA și China și a planurilor ambițioase de lansare a unei noi generații de mașini.
Începând cu luna viitoare, Elon Musk a anunțat că va diminua semnificativ timpul alocat colaborării cu administrația Trump, urmând să acorde prioritate conducerii afacerilor sale.
Această schimbare de direcție vine după o perioadă în care Musk a fost implicat intens în inițiativa denumită Departamentul de Eficiență Guvernamentală (DOGE), unde a coordonat reducerile de personal federal. Implicarea sa a stârnit ample controverse politice și a generat acțiuni de vandalism împotriva showroom-urilor Tesla, îngrijorând investitorii cu privire la nivelul său de implicare în activitatea Tesla, mai ales în contextul scăderii vânzărilor.
În cadrul unei conferințe telefonice cu analiștii, Musk a explicat că „etapa critică de organizare a echipei DOGE și de sprijinire a stabilizării financiare guvernamentale s-a încheiat în mare parte”. Totodată, el a menționat că, deși va continua să dedice aproximativ 40% din timpul său inițiativelor DOGE, restul atenției se va îndrepta spre companiile sale.
Anunțurile lui Musk au avut un efect imediat pe bursă: dacă înainte de publicarea rezultatelor financiare acțiunile Tesla urcaseră cu 4%, după declarațiile sale creșterea s-a accentuat, atingând un plus de 5,5%. Totuși, titlurile rămân semnificativ sub maximul atins în decembrie.
În raportul trimestrial publicat după închiderea pieței, Tesla a raportat rezultate mai bune decât minimele așteptate în privința profitabilității diviziei auto și a reafirmat planurile de a lansa un automobil accesibil în perioada următoare.
Chiar și așa, compania avertizează că, în termen de trei luni, va trebui să-și ajusteze previziunile de creștere, în condițiile în care schimbările politicilor comerciale globale afectează lanțurile de aprovizionare din sectorul auto și energetic. Tesla a adăugat că modificările de climat politic ar putea influența cererea pe termen scurt.
În paralel, tensiunile comerciale dintre SUA și China sporesc incertitudinea. Tesla a sistat importurile unor componente din China ca urmare a majorării tarifelor vamale americane la 145%. La rândul său, China a ripostat, ceea ce a forțat Tesla să oprească comenzile pentru modelele S și X destinate pieței chineze.
Musk a subliniat în cadrul întâlnirii că susține tarifele reduse, dar a atras atenția că Tesla nu este ferită de impactul scăderii cererii generale de automobile, accentuând că, în context economic dificil, consumatorii preferă să amâne achizițiile importante.
„Dacă ignorăm turbulențele macroeconomice, nu observăm o diminuare a interesului pentru produsele noastre”, a precizat el. Totuși, el a avertizat că tarifele ar putea afecta în special segmentul de energie al companiei.
Deși reducerea costurilor a permis Tesla să obțină o marjă de profit mai bună decât se anticipa, veniturile din vânzările auto s-au redus cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar profitul net s-a prăbușit cu 71%, depășind pesimismul estimărilor Wall Street.
Musk a admis că Tesla a fost afectată de reacțiile negative, dar a respins ideea că reputația brandului ar fi fost serios compromisă în urma controverselor recente.
În ultimele săptămâni, Musk a lăsat să se înțeleagă prin postările sale pe X că se implică din nou mai activ în business, după o perioadă dedicată optimizării cheltuielilor guvernamentale. Cu toate acestea, timpul câștigat va fi împărțit între Tesla, SpaceX, xAI și Neuralink.
„Implicarea crescută a lui Musk în Tesla este în mod clar un semnal pozitiv pentru investitori”, a declarat Shawn Campbell, consilier la Camelthorn Investments. Cu toate acestea, Campbell consideră că un impact cu adevărat major asupra acțiunilor ar apărea doar dacă Musk ar renunța complet la activitățile DOGE.
Tesla a reiterat că planurile de lansare a unui automobil mai accesibil rămân valabile pentru prima jumătate a anului 2025, bazându-se pe actualele platforme și linii de producție. Compania a renunțat la ideea unui model complet nou, cu costuri reduse, mizând pe adaptarea resurselor existente.
„Deși ritmul este mai lent decât ne-am fi dorit, nu există impedimente care să împiedice debutul producției în termenul stabilit”, a declarat Lars Moravy, vicepreședinte Tesla pentru inginerie. El a adăugat că noile modele vor semăna cu cele existente, diferența esențială fiind prețul mai accesibil.
Săptămâna trecută, Reuters dezvăluia, citând surse, că Tesla pregătește o variantă simplificată a Model Y, produsă în SUA, dar lansarea acesteia va întârzia cu câteva luni.
În paralel, compania pregătește lansarea unei flote de robotaxiuri în Austin, Texas, programată pentru luna iunie. Deși se lucrează la obținerea aprobărilor necesare, persistă îngrijorările legate de siguranța tehnologiei autonome.
Musk estimează că începând cu a doua jumătate a anului viitor, milioane de vehicule Tesla vor funcționa complet autonom.
În ceea ce privește marja brută auto din primul trimestru, aceasta a fost de 12,5% (fără a include creditele de reglementare), în scădere față de 13,6% în trimestrul anterior, dar peste estimarea medie de 11,8% făcută de analiștii Visible Alpha.
Veniturile Tesla pentru trimestrul ianuarie-martie au ajuns la 19,34 miliarde de dolari, sub nivelul de 21,11 miliarde de dolari prognozat de analiștii LSEG.
În plus, compania a raportat o scădere de 13% a livrărilor în primele trei luni ale anului, iar perspectivele pentru 2025 sugerează o posibilă a doua scădere consecutivă, în ciuda ofertelor de stimulare, precum încărcarea gratuită și funcționalitățile Full Self-Driving, conform Reuters.
CITEȘTE ȘI: Chatbotul lui Elon Musk, Grok, spune cine e cel mai activ europarlamentar român
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News