La două luni după ce ministrul Economiei şi-a anunţat intenţia de stimulare a vânzărilor de produse româneşti, neurmată de nicio măsură concretă, Organizaţia oamenilor de afaceri PDL vine cu un programul gen "Fabricat în România", al lui Adrian Năstase. PDL propune firmelor autohtone să accepte promovarea sub marcă colectivă a mărfurilor româneşti, susţinută de o campanie de educare a consumatorului cu privire la importanţa consumului de produse autohtone. Astfel s-ar relansa economia şi s-ar genera noi locuri de muncă. Campania se bazează pe stimularea spiritul patriotic al consumatorului român, pe fidelitate şi loialitate față de România, şi nu pe interzicerea sau denigrarea produselor de import.
Organizația Oamenilor de Afaceri a Partidului Democrat Liberal Bucureşti a discutat luni cu reprezentanții sindicatelor din domeniul agricol, alimentar şi al producției manufacturiere. Discuțiile s-au axat pe problema încurajării consumului şi producției de produse româneşti. Printre propunerile făcute de către Tudor Dorobanțu, Secretar general al Federației Naționale a Sindicatelor din Agricultură, Alimentație, Tutun, Domenii şi Servicii Conexe - Agrostar a propus înființarea de unități de depozitare şi silozuri, în parteneriat public privat, ca o primă etapă a refacerii Bursei de Cereale de la Brăila. Scopul acestor întâlniri cu patronatele şi sindicatele, anunţă Organizaţia Oamenilor de Afaceri a Partidului Democrat Liberal, este de a lansa un "Program național de promovare a produselor româneşti şi de încurajare şi educare a consumatorilor interni de a consuma produse autohtone cu prioritate față de cele din import". Potrivit simulărilor statistice, pe o piață a produselor agricole şi alimentare de aproximativ 36 de miliarde de euro pe an la nivel european, schimbarea obiceiului de consum prin diminuarea procentului de importuri la produse similare ar putea crea aproximativ 500 mii locuri de muncă anual în agricultură şi industria de procesare a produselor alimentare.
Cumpără româneşte, din patriotism
În urmă cu două luni, şi ministrul Economiei, Ion Ariton, a vorbit despre lansarea unui program de susţinere a produselor româneşti, dar specialiştii s-au arătat sceptici în ceea ce priveşte rezultatele. Riscurile veneau din partea Comisiei Europene, care ar fi sancţionat favorizarea mărcilor româneşti, în relaţia cu statul. Oricum, totul s-a rezumat la o declaraţie de intenţie, nefiind alocate fonduri pentru un proiect concret. Ulterior, PDL a declanşat o campanie de imagine centrată pe sloganul ”Cumpără româneşte”. Acesta a devenit, dintr-un program guvernamental, o propunere a Organizației Oamenilor de Afaceri ai PDL Bucureşti.
Programul "Fabricat în România" a fost lansat în anul 2001, de către guvernul Adrian Năstase, pe fondul scăderii consumului de produse româneşti. Până la finalul mandatului său, Năstase a reuşit să crescă vânzările principalelor mărci româneşti, prin campanii de promovare în presă şi out-door. Pe principalele căi de comunicaţie, de pildă, erau amplasate panouri "Fabricat în România". Mai mult, autorităţile erau stimulate să cumpere "româneşte", cea mai mare comandă internă fiind de dotare a şcolilor cu microbuze pentru elevi, care a salvat Uzinele Aro de la faliment.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu