Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

MMFPVS: Legea privind venitul minim de incluziune, promulgată de Iohannis. Când va intra în vigoare

DCNews Team / 28 oct 2016 / 14:38

Legea privind venitul minim de incluziune (VMI), care înglobează venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei și ajutorul pentru încălzire, a fost promulgată vineri de președintele României și va intra în vigoare din 1 aprilie 2018, informează un comunicat transmis de Ministerul Muncii.

"Proiectul de lege se înscrie în politica generală a actualului Executiv de a reforma protecția socială, în sensul încurajării persoanelor vulnerabile care beneficiază de măsuri de protecție socială de a se integra pe piața muncii, și a fost propus Parlamentului în primăvara acestui an. Noul program unește cele trei beneficii de asistență socială care există în prezent - venitul minim garantat (acordat prin Legea nr. 416/2001), alocația pentru susținerea familiei (Legea nr. 277/2010) și ajutorul pentru încălzirea locuinței (OUG nr. 70/2011) – într-unul singur", se precizează în comunicatul citat.

Noul program va oferi adulților apți de muncă, în prezent inactivi şi care trăiesc din asistență socială, un stimulent pentru căutarea activă a unui loc de muncă (permițându-le să combine asistența socială şi munca).

Tehnic, această nouă formulă va înlocui prevederile venitului minim garantat, care impun o rată de impozitare marginală de 100% a câştigurilor, cu o formulă de beneficii care va avea o rată de impozitare marginală de aproximativ 50%. Concret, 50% din câștigurile salariale sau a celor agricole estimate (dar nu mai mult de 400 RON/lună/familie) nu vor fi luate în calculul veniturilor totale ale familiei în acordarea VMI.

De asemenea, VMI va acoperi un număr mai mare de persoane afectate de sărăcie comparativ cu programele pe care le înlocuiește, estimându-se că numărul familiilor sărace acoperite de VMI va crește de la circa 400 de mii la 800 de mii.

Prin ajutorul monetar direct acordat familiilor cu venituri mici, VMI va conduce la reducerea imediată a sărăciei monetare în rândul beneficiarilor, se mai precizează în comunicatul citat.

Legea prevede și introducerea unei formule de acordare a beneficiilor sociale, prin care se oferă un stimulent pentru găsirea de locuri de muncă (prin transformarea sa într-o co-responsabilitate). În plus, vor putea fi utilizate și fondurile structurale pentru a stimula angajarea în rândul gospodăriilor cu venituri mici, prin reducerea ratei de impozitare marginală a câştigurilor, introducerea de bonusuri pentru mobilitatea profesională şi teritorială şi elaborarea altor măsuri active pentru piața muncii şi servicii de mediere, care vor reduce obstacolele din calea angajării pentru persoanele cele mai sărace din România.

Noua lege stabilește: 

- țintirea mai eficientă a celor mai sărace persoane, prin reașezarea pragurilor de venit și configurarea mai echitabilă a nivelului cuantumurilor beneficiilor sociale;

- consolidarea componentei pro-muncă, prin introducerea de stimulente financiare în cadrul tuturor componentelor VMI și păstrarea unei părți din veniturile câștigate din muncă. Astfel, acțiunea socială își schimbă sensul de la o intervenție reactivă la una pro-activă;

- un beneficiu acordat mai mare, în medie cu 60%, pentru cei care nu au niciun venit și cu aproximativ 30% pentru cei care au venituri;

- includerea în program și a celor care realizează venituri din muncă, dar suferă în continuare de deprivare materială severă, în vederea stimulării menținerii pe piața muncii și reducerii ratei de sărăcie în muncă; (în România, numărul persoanelor angajate, dar care sunt afectate de deprivare materială severă este dublu față de media statelor UE)

- menținerea măsurilor destinate stimulării participării copiilor de vârstă școlară la activitatea educațională și crearea premiselor pentru dobândirea unei educații care să permită accesul mai ușor pe piața muncii și, implicit, la un standard de viață mai ridicat;

- eficientizarea procesului de stabilire și plată a drepturilor, prin utilizarea de tehnici de calcul moderne, mult îmbunătățite față de ce se utilizează în prezent.

Ce obligații au beneficiarii VMI

Pentru menținerea drepturilor, beneficiarii VMI vor fi obligați, ca și până acum, să se prezinte la serviciile de ocupare, să nu refuze ofertele de locuri de muncă sau participarea la cursuri de calificare, recalificare sau formare profesională, să frecventeze cursurile școlare și să presteze muncă în folosul comunității.

În cazul refuzului nejustificat al unui loc de muncă sau curs de formare, calificare sau recalificare, legea introduce interdicția de resolicitare a dreptului pentru o perioadă de 6 luni. De asemenea, vor fi solicitate documente doveditoare doar în situația în care datele din cerere nu pot fi verificate în alte baze de date.

"Am constatat cu satisfacție că Parlamentul a validat această inițiativă, chiar dacă a existat o oarecare întârziere. Noul program face, practic, trecerea de la soluțiile învechite de tip pasiv la cele active. Dacă până acum aceste forme de sprijin nu încurajau ocuparea și deveneau adesea o piedică în calea alegerii de a te angaja - pentru că, potrivit calculelor beneficiarilor, ar fi câștigat aceiași bani muncind - de acum încolo, cei care se angajează nu numai că nu le pierd, dar primesc și aproape 50% din valoarea lor", a declarat ministrul Muncii, Dragoș Pîslaru.

VMI, componentă importantă pentru reducerea numărului persoanelor sărace

Venitul minim de incluziune devine astfel o componentă importantă în atingerea obiectivului asumat de România în contextul Strategiei Europa 2020, acela de reducere a numărului persoanelor sărace cu 580.000 până în anul 2020. Pentru aplicarea programului, efortul bugetar preconizat este de 2,087 miliarde lei, din care 1,59 miliarde lei pentru acordarea VMI și 0,49 miliarde lei pentru aplicarea, în primele 4 luni din 2018, a actelor normative anterioare (Legea 416/2001, Legea 277/2010 și OUG 70/2011), conform estimărilor Băncii Mondiale care a sprijinit MMFPVS la elaborarea propunerii legislative. Pentru anii 2019 și 2020, cheltuielile totale estimate sunt de 2.412 milioane lei, din care 1.444 milioane lei pentru ajutorul de incluziune, 625 milioane lei pentru ajutorul pentru familia cu copii și 344 milioane lei pentru ajutoarele pentru încălzire.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


nxt.22
YesMy