Un document al unei instituții franceze arată culisele promovării lui Călin Georgescu până la stadiul în care a ajuns să fie atât de votat încât să spulbere toate previziunile electorale.
Serviciul VIGINUM (Vigilanță și protecție împotriva interferențelor digitale străine) a realizat un raport pentru a detecta și defini operațiunile prin care, din străinătate, au existat interferențe digitale în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din România, din 2024. Prin analiza efectuată, scopul VIGINUM este de a proteja dezbaterea publică franceză de manipularea externă, documentând modurile de operare și expunându-le public, în scopul de a sensibiliza societatea în fața unor posibile campanii digitale de manipulare a informațiilor a căror țintă ar putea fi chiar Franța.
Redăm, pe scurt, principalele informații pe care le puteți citi, pe larg, în documentul atașat (click AICI):
- Călin Georgescu, creditat cu mai puțin de 1% în intențiile de vot din sondaje, a obținut 23% în primul tur al alegerilor prezidențiale, în special în urma manipulărilor observate pe platforma TikTok și recurgerea mascată la influenceri în scopuri de propagandă electorală, sugerând totodată implicarea unui actor statal străin, conform documentelor declasificate de instituțiile române.
- Utilizarea TikTok este mai răspândită în România decât în Franța: 9 milioane de utilizatori pentru o populație de 19 milioane de locuitori.
- fenomenele observate nu s-au limitat la TikTok, alte moduri de operare fiind identificate pe platformele grupului Meta (Facebook et Instagram). Aceste operațiuni informaționale au fost însoțite, de asemenea, de un număr mare de atacuri cibernetice care au vizat sisteme informatice legate de procesul electoral, demonstrând astfel desfășurarea unui amplu dispozitiv destinat destabilizării unui eveniment democratic major. După Georgia și Moldova, România este a treia țară europeană afectată, la sfârșitul anului 2024, de manipulări pe scară largă a procesului electoral.
- Popularitatea candidatului GEORGESCU a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile.
- Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, așa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory6, a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în șapte zile. Potrivit TikTok, creșterea numărului de abonați pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obișnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare.
- Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie. De fapt, această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Utilizarea acestor moduri de operare arată că autorii campaniei cunoșteau bine dinamica specifică platformei și că stăpâneau perfect metodele de eludare a politicilor de moderare.
- aproape 25.000 de conturi TikTok pro-GEORGESCU au devenit deosebit de active cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor.
- Investigațiile efectuate în paralel de VIGINUM au permis stabilirea unor legături tehnice între FA Agency, GMG și Zlodei. O primă analiză a numelui de domeniu FA Agency (faagency[.]org), detectat de jurnaliștii de la cotidianul Le Monde, a arătat că acesta prezenta mai multe caracteristici tehnice comune cu influue[.]agency. Mai exact, aceste două nume de domenii sunt găzduite pe aceeași adresă IP și utilizează același mecanism de obfuscare a adresei de e-mail în codul sursă respectiv. Astfel, Influe UE Agency se prezintă ca o agenție de marketing digital, dar nu pare să aibă o existență legală. Cu toate acestea, descrierea firmei de pe site-ul său internet este aproape identică cu cea a GMG, ale cărei site- uri oficiale par a fi gmg[.]win și boostaxis[.]click. Conform informațiilor din surse deschise, mai multe oferte de locuri de muncă online ale GMG invită candidații să contacteze adresele de e-mail găzduite pe zlodei[.]space, un nume de domeniu în prezent inactiv, utilizat anterior de Zlodei. În schimb, cel puțin un anunț de recrutare pentru Zlodei conține un URL care redirecționează către gmg[.]win.
În plus față de aceste legături tehnice, Zlodei și GMG ar fi înregistrate la aceeași adresă fizică, și anume Mechnykova St, 2, Kiev, Ucraina, 02000, în birouri comune cu alte firme. Zlodei este o firmă specializată în marketing digital condusă de Dmitriy MAKAROV, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani care a sprijinit deja oficial Ucraina în fața agresiunii ruse. MAKAROV administrează mai ales un site internet specializat în jocuri de noroc online împreună cu Oleksandr
DOVJENKO, directorul comercial al Zlodei. Sediul firmei a fost percheziționat în 2020 în cadrul unei anchete privind crearea de jocuri de noroc online și spălarea de bani proveniți din activități infracționale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News