TikTok, platforma pe care Călin Georgescu și-a promovat masiv imaginea, a publicat recent un raport de transparență care analizează influența mediului online asupra alegerilor prezidențiale din România, anulate...
Raportul TikTok include un capitol dedicat alegerilor prezidențiale din România, desfășurate la sfârșitul lunii noiembrie 2024, în care detaliază numărul rețelelor CIO (Covert Influence Operations – operațiuni de influențare ascunsă), precum și al conturilor care le amplificau mesajele. Documentul menționează că cele șase rețele identificate sunt distincte de cele asociate cu Sputnik, controlat de Rusia, însă nu poate confirma sau infirma o posibilă legătură cu Rusia.
Conform raportului său, TikTok a desfășurat ample operațiuni de combatere a dezinformării în România, eliminând milioane de aprecieri false, peste un milion de solicitări frauduloase de urmărire și blocând aproape 100.000 de conturi false.
În luna decembrie 2024, pe TikTok exista o rețea 27.217 de conturi, trimițând la un agent de publicitate fals, care încerca să promoveze candidatura lui Călin Georgescu și partidul AUR, prin postarea masivă de comentarii, precum și o rețea de 68 de conturi operate din Republica Moldova, vizând diaspora românească, care a încercat să îl promoveze pe lurie Ciocan și Partidul Social Democrat. Comparativ, în luna noiembrie exista o rețea de doar 78 de conturi care operau din România și încercau să-l promoveze pe Călin Georgescu pe TikTok, precum și o rețea de 12 conturi care încercau să amplifice narațiuni în limba română favorabile candidatului politic independent Mircea Geoană.
„În general, am colaborat cu autoritățile relevante din România în legătură cu situația alegerilor prezidențiale și le-am încurajat să împărtășească orice informații, astfel încât să putem lucra împreună pentru a asigura integritatea alegerilor. TikTok a răspuns, de asemenea, solicitărilor legate de conținut din partea autorităților, inclusiv a Comisiei Europene, răspunzând la întrebările lor specifice privind conturile și împărtășind detalii despre investigațiile noastre. România a stabilit acum o dată pentru repetarea alegerilor sale prezidențiale. Noul scrutin va avea loc la 4 mai, cu un al doilea tur de scrutin planificat două săptămâni mai târziu, la 18 mai”, subliniază TikTok.
Raportul complet al TikTok poate fi consultat aici.
Pe 5 decembrie 2024, Comisia Europeană a emis un „ordin de conservare” către TikTok, solicitând stocarea tuturor datelor privind riscurile electorale. A doua zi, Curtea Constituțională a României a invalidat întregul proces electoral.
În urma acestor evenimente, pe 17 decembrie 2024, Comisia Europeană a deschis o investigație oficială împotriva TikTok, vizând riscurile electorale asociate platformei. Raportul citează informații provenite din serviciile de informații românești și din alte surse independente.
În ciuda măsurilor luate de TikTok, suspiciunile persistă. Raportul nu oferă explicații detaliate privind viralizarea subită a conținutului favorabil lui Călin Georgescu în perioada 20-24 noiembrie 2024, cu puțin timp înaintea primului tur de scrutin. De asemenea, nu sunt menționate sumele de bani implicate în eventuale campanii de promovare.
Meta, compania care deține Facebook, Instagram și WhatsApp, și-a detaliat propria strategie de protejare a procesului electoral în România. Conform raportului, platforma a colaborat cu Agenția Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), Ministerul Digitalizării și Agenția Română de Securitate Cibernetică, pentru a combate dezinformarea.
„Meta a participat la sistemul de alertă rapidă și a fost în contact regulat cu organizațiile societății civile din România, prin intermediul diferitelor reuniuni și mese rotunde organizate de grupul de lucru Disinfo”, precizează raportul.
Compania lui Mark Zuckerberg a implementat, de asemenea, "sesiuni de formare online cu privire la politicile și produsele noastre, precum și cu privire la modul de a contacta Meta în cazul unei escaladări", se mai arată în raport.
După anularea alegerilor, anchetele desfășurate de DIICOT au condus la urmărirea penală a mai multor influenceri de pe TikTok, implicați în manipularea votului. Printre aceștia se remarcă Bogdan Peșchir, acuzat că a cheltuit 4,4 milioane de lei pentru promovarea lui Călin Georgescu.
În această perioadă, TikTok a eliminat peste 5.500 de elemente de conținut care încălcau politicile sale, iar în intervalul 15-30 decembrie, a prevenit 5,3 milioane de aprecieri false și peste 2,6 milioane de solicitări de urmărire frauduloase.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News