Criza climatică a perturbat educația a aproape 250 de milioane de copii la nivel global în 2024, potrivit unui raport publicat de UNICEF.
Evenimentele meteorologice extreme, precum taifunurile, canicula și inundațiile, au creat un impact semnificativ asupra accesului la educație, afectând unul din șapte copii din întreaga lume. Raportul a fost lansat înainte de Ziua Internațională a Educației.
Catherine Russell, directoarea UNICEF, a subliniat că impactul crizei climatice asupra copiilor este adesea subestimat. „Copiii sunt mai vulnerabili la efectele evenimentelor meteorologice extreme, precum valurile de căldură, furtunile, seceta și inundațiile, care sunt din ce în ce mai frecvente și intense din cauza încălzirii globale,” a declarat Russell.
Ea a atras atenția asupra riscurilor specifice pentru copii: „Temperatura corpului lor crește mai repede și scade mai lent decât la adulți, deoarece transpiră mai puțin eficient. În plus, copiii nu se pot concentra în clase în care căldura este înăbușitoare sau nu pot ajunge la școală dacă drumurile sunt sub apă sau dacă școala lor a fost distrusă de inundații.”
Raportul UNICEF arată că cel puțin 242 de milioane de copii, din 85 de țări, au avut școlarizarea afectată în 2024 din cauza crizei climatice. Principalele cauze au fost căldura extremă, care a afectat 171 de milioane de elevi, și fenomenele meteorologice severe, precum taifunurile și inundațiile.
Asia de Sud a fost regiunea cea mai afectată, cu 128 de milioane de copii care au suferit întreruperi ale educației. India a înregistrat cele mai multe cazuri, cu 54 de milioane de elevi afectați de valuri de căldură, urmată de Bangladesh, cu 35 de milioane de copii afectați.
În Filipine, mii de școli fără aer condiționat au fost închise din cauza riscurilor de hipertermie pentru elevi. În septembrie 2024, începutul anului școlar a fost amânat în 18 țări din cauza taifunului Yagi, care a devastat Asia de Est și Pacific.
UNICEF avertizează că aceste perturbări temporare pot avea consecințe pe termen lung. Suspendările prelungite ale cursurilor cresc riscul de abandon școlar, în special pentru fete, și afectează capacitatea copiilor de a-și continua educația. „Schimbările climatice agravează criza globală a învățării,” se arată în raport, care subliniază că două treimi dintre copiii de 10 ani din întreaga lume nu pot citi și înțelege un text simplu.
Catherine Russell a subliniat importanța educației în pregătirea copiilor pentru a face față schimbărilor climatice. „Educația este unul dintre serviciile cel mai frecvent perturbate de pericolele climatice. Cu toate acestea, este un domeniu adesea neglijat în discuțiile globale despre climă,” a declarat ea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci