În Ministerul Transporturilor se lucrează la un ordin de ministru care va deschide larg porțile pentru muncitori din țări non-UE. Desigur, industria are nevoie de forță de muncă, la fel proiectele de infrastructură care ar trebui derulate de MT. Dar, nu pentru construcții de șosele ori pentru reparații la calea ferată s-au mobilizat ”băieții de la etajul 1”, ci pentru interesele de afaceri ale unor grei care se află la vârful Ministerului Transporturilor și Autorității Rutiere Române, susține Ștefan Etveș, jurnalist de investigații specializat în domeniul Transporturilor.
Acești decidenți cu influență în MT și ARR ar deține firme cu sute de mașini, fie direct, fie prin interpuși, care sunt utilizate în sistemul ride-sharing. Pentru că muncitorii străini au pretenții salariale mult mai mici decât cetățenii europeni, proprietarii din umbră ai unor flote rulate în sistemul Uber sau Bolt ar bloca orice control în domeniu, a spus Etves, în emisiunea Bună România, realizată de Răzvan Zamfir.
Ca să conducă legal un astfel de vehicul, un cetățean străin ar trebui să aibă permis de muncă, viză de ședere și să își echivaleze permisul obținut într-o țară extracomunitară. Adică să dea un examen, care ar presupune cunoașterea limbii române, pe lângă legile de circulație, care sunt diferite de cele din unele țări asiatice sau africane. El mai trebuie să obțină și un atestat pentru transportul de persoane.
În prezent, mulți șoferi din afara UE conduc ilegal în sistemul ride-sharing: au sosit în România în cadrul contingentului de lucrători străini nou-admişi pe piaţa forţei de muncă, aprobat de Ministerul Muncii pentru activități de construcții, de exemplu, au abandonat șantierul și s-au angajat la negru în firmele amintite mai sus. Nu vorbesc româna, nu ar putea lua atestatul, dar nimeni nu controlează aceste firme, spune Ștefan Etves.
Ca să nu fie acuzat că închide ochii la acest fenomen, Ministerul Transporturilor pregătește ”albirea” șofatului la negru, oferind șoferilor din țări non-UE posibilitatea să dea examenul pentru echivalarea permisului în engleză.
”Ce nu se controlează, se poate face, a spus Etves. Cetățeni din țări non-UE practică ilegal șoferia, cu buna știință a Ministerului Transporturilor și ARR. Sunt băieți cu greutate, în aceste structuri, care au flote de sute de mașini și vor șoferi care acceptă salarii mici. Nu au reușit încă să traducă testele în engleză, dar băieții de la etajul 1 din MT lucrează și cât de curând va apărea ordinul de ministru. Inclusiv pe taxiuri vor putea lucra șoferi din țări non-UE care nu vor ști o boabă românește”, a spus Ștefan Etveș.
Răzvan Zamfir a arătat implicațiile acestei ”afaceri”: lipsirea de venituri a tinerilor din țară care ar vrea să practice taximetria sau să facă ride-sharing, drenarea unor sume importante de bani din România în țările de origine ale imigranților și nu în ultimul rând probleme în trafic și riscuri pentru siguranța circulației, generate de persoane care nu cunosc regulile și nu au experiență în traficul din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu