Comisia Europeană așteaptă încă răspunsuri din partea rețelei TikTok în legătură cu gestionarea riscurilor de manipulare a informațiilor în timpul alegerilor din...
Dacă răspunsurile nu vor fi oferite până la termenul stabilit, rețeaua socială riscă amenzi semnificative pentru lipsa de conformare.
Într-o declarație oficială de vineri, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a menționat că TikTok nu a răspuns încă la solicitările trimise pe 29 noiembrie în baza legislației privind serviciile digitale (DSA). Termenul limită pentru trimiterea acestor informații este miezul nopții de 13 decembrie. Dacă platforma chineză continuă să ignore solicitarea, Comisia poate trimite o nouă cerere, iar amenda aplicabilă poate ajunge la 1% din veniturile globale ale TikTok.
Executivul european a cerut TikTok să ofere detalii despre măsurile luate pentru combaterea riscurilor asociate manipulării informațiilor. În mod specific, platforma trebuie să explice cum gestionează riscurile de exploatare neautentică și automatizată a serviciului și să ofere informații despre sistemele de recomandare.
De asemenea, Comisia solicită date despre eforturile TikTok de a permite unor terțe părți să monitorizeze public conținutul, pentru a detecta riscurile sistemice asociate proceselor electorale.
În urma primului tur al alegerilor prezidențiale din România, candidatul independent Călin Georgescu a intrat în atenția publică pentru o campanie desfășurată intens pe TikTok. În mod surprinzător, Georgescu a declarat zero venituri și zero cheltuieli pentru campania sa, ceea ce a ridicat suspiciuni privind sursele reale de finanțare.
Serviciul Român de Informații (SRI) a desecretizat un document în care se detaliază modul în care campania lui Georgescu a fost finanțată prin intermediul platformei FameUp. Aceasta este o aplicație folosită pentru monetizarea activităților online, iar finanțarea s-a făcut prin contul de TikTok „bogpr”, deținut de Bogdan Peșchir. Acesta ar fi donat peste un milion de euro, inclusiv 381.000 de dolari în perioada 24 octombrie – 24 noiembrie 2024.
Sumele mari de bani au fost direcționate către influenceri, unii primind până la 1.000 de euro pentru distribuirea de videoclipuri cu mesajele pro-Georgescu. Alex Stremițeanu, unul dintre influencerii implicați, a mărturisit ulterior că s-a simțit manipulat:
„Am fost folosiți ca niște câini (…) Nu dădeau de înțeles că vom ține partea politică a vreunuia din candidați”.
O altă creatoare de conținut de pe TikTok a recunoscut, de asemenea, că a fost plătită generos pentru implicarea în campania cu hashtagul #echilibrusiverticalitate:
„O astfel de campanie plătită pornește de la cel puțin 2.600 de lei”.
După succesul neașteptat al lui Georgescu în primul tur al alegerilor, mulți dintre acești influenceri și-au retras sprijinul, afirmând că nu cunoșteau orientarea pro-rusă și legionară a candidatului. În noaptea alegerilor, termenii „legionar”, „antisemit” și „filorus” au fost printre cei mai căutați pe DEX Online.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News