O trotinetă care nu frânează și o companie care nu răspunde: Cum ajungem să circulăm în pericol pe străzile orașului, în București?
Un incident grav, nicio reacție. În urmă cu câteva zile, o trotinetă electrică închiriată de la compania Ridesplash nu a răspuns la comenzi: frâna nu a funcționat, iar utilizatorul a fost nevoit să sară în mers pentru a evita un impact direct într-o intersecție aglomerată. În urma incidentului, persoana s-a ales cu răni la gleznă și genunchi.
Compania, contactată oficial de DC Business, nu a oferit niciun răspuns. Tăcerea persistă, iar riscurile pentru sănătatea publică se amplifică.
În România, primăriile municipale sau de sector sunt responsabile pentru autorizarea operatorilor de trotinete electrice. Firmele primesc aviz de funcționare din partea Comisiei Tehnice de Circulație, iar utilizarea spațiului public este reglementată prin contracte cu plata unor redevențe zilnice pentru fiecare vehicul aflat în circulație.
Verificarea tehnică a trotinetelor revine exclusiv în sarcina operatorilor, care sunt obligați să:
asigure starea tehnică optimă a fiecărei unități,
efectueze inspecții periodice, de regulă cel puțin o dată pe săptămână (conform standardelor din marile orașe europene),
țină evidența reparațiilor și intervențiilor în registre tehnice,
retrag imediat din flota activă orice unitate cu defecțiuni.
Cu toate acestea, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București a transmis, în mod oficial, că nu deține niciuna dintre informațiile legate de autorizarea și verificarea operatorului SPLASH MOBILITY SRL – Ridesplash. Asta deși această companie activează pe domeniul public al Capitalei și oferă servicii în regim comercial pentru mii de utilizatori.
Faptul că autoritatea care ar trebui să supervizeze utilizarea trotuarelor nu cunoaște nici dacă operatorul e autorizat, nici câte trotinete are, nici dacă acestea sunt verificate tehnic, constituie un semnal de alarmă grav.
Un accident provocat de o trotinetă defectă poate atrage mai multe forme de răspundere:
Răspundere civilă delictuală: firma este obligată să despăgubească victima dacă se dovedește că nu a întreținut corespunzător trotineta.
Asigurare RCA pentru afaceri: operatorii ar trebui să aibă o poliță care acoperă daunele suferite de clienți.
Răspundere penală: în cazul unor vătămări corporale grave, dacă se dovedește neglijența gravă, administratorii firmei pot fi trași la răspundere penală (art. 196 Cod Penal – vătămare corporală din culpă).
Victima are dreptul să:
formuleze plângere scrisă către companie,
notifice Autoritatea pentru Protecția Consumatorului (ANPC),
solicite intervenția Poliției Locale,
introducă acțiune în instanță pentru despăgubiri.
Cine este Splash Mobility: firmă cu un angajat și pierderi majore
Firma care operează flota Ridesplash – SPLASH MOBILITY SRL – are un profil financiar fragil:
Cifra de afaceri (2024): 1,58 milioane lei (în scădere cu 35% față de 2023),
Pierdere brută: 349.560 lei,
Profit net: zero (după 427.000 lei profit în 2023),
Angajați: doar 1 persoană raportată în tot anul 2024.
Compania are o capacitate estimată de plată de doar 34.000 lei, iar riscul comercial calculat de Termene.ro este „mediu” (5.4/10). Probabilitatea de insolvență este scăzută statistic, dar vulnerabilitatea la presiuni financiare este evidentă.
O companie cu un singur angajat, fără reacție publică după un incident potențial grav, reușește să opereze zilnic pe străzile Bucureștiului și ale altor orașe. Mai grav, autoritățile Capitalei nici măcar nu știu dacă această firmă are autorizație sau dacă își întreține trotinetele.
Bucureștenii circulă, așadar, la noroc, pe trotinete care nu frânează, în lipsa oricărui control real din partea celor care ar trebui să garanteze siguranța publică.
Compania Spash Mobility nu a dorit să răspundă solicitărilor DCBusiness.
„De ce cred eu că avem probleme? În primul rând, e acel lucru pe care îl tot susțin și invoc. Mă refer la faptul că jumătate din populația României nu are niciun fel de educație rutieră. Nu se face nimic în școala generală sau în liceu pe această temă. În general, tinerii merg cu trotinete și o mare parte din cei care merg cu trotinete, ca să nu spun cea mai mare parte, nu au permis de conducere. Sunt și unii care au permis, dar găsesc mai rapidă metoda de deplasare cu trotineta prin oraș. Atunci, cei care merg cu trotineta sunt cei care nu au niciun fel de educație rutieră. Nu știu nici măcar ce înseamnă lumina roșie, ce înseamnă trecerea de pietoni sau știu din ce au auzit întâmplător. Nu au fost într-un sistem de pregătire, la școală, la liceu, la un curs, sau oriunde la ceva. Nu au fost nicăieri. Pe lângă că au drept să circule, sunt și obligații să circule pe carosabil, adică printre mașini. Mai mult, trotineta electrică, în loc să meargă cu 20 sau 25 de km/h, merge cu 50 de km/h. Deci, vorbim și de viteză mare", a explicat Titi Aur la emisiunea DC Conducem.
„La 14 ani, copilul are dreptul legal să meargă pe trotinetă electrică. Şi nici măcar nu trebuie să o deţină, pentru că o închiriază. Dacă părintele nu îi dă cardul, găseşte un prieten care îl ajută. Pe unde circulă cu ea? Pe carosabil. Nu doar că are voie, e chiar obligat să circule pe acolo.
Şi atunci, nefăcându-i educaţia rutieră temeinică deja, riscul e foarte mare. Dacă un copil din vârful muntelui, într-un cătun, nu are riscul acesta, cam în toate oraşele găsim trotinete electrice. Şi tentaţia e mare. Pentru că la 14-15 ani, copiii au tendinţa asta de competiţie, să vadă care ajunge mai repede, care merge mai cu viteză.
Avem deja accidente cu trotinete electrice, chiar și morți. Şi va creşte numărul victimelor. Pentru simplul motiv că sunt din ce în ce mai multe trotinete electrice.
Educaţia rutieră este mai mult decât necesară pentru că suntem în creştere ca număr de vehicule, trotinete, motorete, scutere. Cam pe aceeaşi infrastructură. Singurul loc în care putem lucra cu adevărat eficient este educaţia rutieră.
În 1990, la Revoluţie, aveam 2,3 milioane de permise şi vreo 2 milioane de maşini înmatriculate. Acum avem 10 milioane de permise. De cinci ori mai mult. Drumurile nu puteau creşte de 5 ori, era imposibil. Şi atunci, ce trebuie să facem? Să învăţăm să ne descurcăm pe infrastructura existentă, pe care o mai îmbunătăţim", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Anca Murgoci