Rabla 2025 începe cu schimbări majore: Aplicație nouă, buget record

Foto cu rol ilustrativ: Pixabay
Foto cu rol ilustrativ: Pixabay

Ghidul de finanțare a fost trimis la Monitorul Oficial. Bugetul atinge un maxim istoric, iar procesul de înscriere se digitalizează complet

Guvernul României a lansat oficial Programul Rabla Auto 2025, unul dintre cele mai așteptate și populare programe de sprijin guvernamental, destinat înnoirii parcului auto național. Cu un buget record de 1,43 miliarde lei, aproape cu 50% mai mare față de anul trecut, Rabla 2025 aduce și o serie de noutăți esențiale care marchează trecerea într-o nouă eră: valori mai mari ale ecotichetelor, proces complet digitalizat și fără intermedierea dealerilor auto.

Până la 7.500 de euro pentru un autovehicul electric

Cea mai importantă modificare vizează creșterea semnificativă a ecotichetului pentru mașinile 100% electrice. Acesta ajunge acum la 37.000 lei (aproximativ 7.500 de euro), față de 26.000 lei în 2024. Este cea mai mare sumă acordată vreodată în cadrul programului pentru un vehicul cu emisii zero.

Structura ecotichetelor pentru 2025:

  • 10.000 lei pentru vehicule cu motor termic nou, inclusiv GPL sau GNC, ori motociclete;

  • 12.000 lei pentru vehicule hibride;

  • 15.000 lei pentru plug-in hibride sau motociclete electrice;

  • 37.000 lei pentru vehicule complet electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen;

  • 120.000 lei pentru vehicule electrice sau plug-in hibride achiziționate de instituții publice sau unități administrativ-teritoriale.

Pentru persoane fizice, limita este de maximum două ecotichete per sesiune, iar pentru instituțiile publice, plafonul este de 25 de ecotichete, fără obligația de casare.

Înscriere digitală: fără dealeri, fără intermediere

Un alt aspect inovator îl reprezintă lansarea unei aplicații informatice dezvoltate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), care va permite înscrierea directă a solicitantului. Cetățenii vor putea depune cererile și documentele necesare în sistemul digital, fără a mai depinde de reprezentanțele auto.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a subliniat că această măsură elimină birocrația inutilă: „Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari”.

O singură sesiune, buget mare și proces accelerat

În 2025 va fi organizată o singură sesiune de finanțare, iar autoritățile își doresc ca fondurile să fie epuizate cât mai rapid. Durata totală de implementare, de la momentul obținerii statutului de „beneficiar finanțare”, este de 90 de zile. În acest interval, producătorii trebuie să emită factura și să finalizeze livrarea mașinii.

„Ne dorim să putem spune cât mai repede că s-au terminat banii și că românii au accesat rapid acest program”, a declarat ministrul, subliniind impactul pozitiv asupra mediului.

Monitorizare și condiții stricte pentru păstrarea mașinii

Pentru a preveni abuzurile, mașinile achiziționate în cadrul programului trebuie să fie înmatriculate permanent pe numele beneficiarului și păstrate cel puțin 18 luni. Inclusiv în cazul achiziției în sistem leasing, beneficiarul este obligat să mențină înmatricularea pe numele său la finalul contractului.

Este interzisă înstrăinarea autovehiculelor achiziționate prin Rabla înainte de expirarea acestui termen.

Obiectivele programului: mai puțină poluare, mai multă eficiență

Programul urmărește diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră și reducerea poluării aerului în marile orașe, în paralel cu prevenirea generării deșeurilor auto. Finanțarea este asigurată din veniturile Fondului pentru Mediu, obținute prin licitarea certificatelor de emisii alocate României la nivel european.

Florin Bănică, președintele AFM, a declarat că digitalizarea procesului și colaborarea strânsă cu producătorii auto vor duce la eficientizarea mecanismului de finanțare. „În 2025, Programul Rabla intră într-o nouă eră a eficienței și accesibilității”, a spus acesta.

Acesta a notat, pe contul său de Facebook: ”În 2025, Administratia Fondului pentru Mediu face un pas decisiv către digitalizare și eficiență, prin lansarea unei aplicații dedicate Programului #Rabla – un instrument care va simplifica accesul beneficiarilor, va crește transparența și va reduce considerabil timpul de procesare al dosarelor. Aplicația va fi disponibilă etapizat: în prima fază pentru persoanele fizice, urmate de persoanele juridice, iar în ultima etapă vor putea aplica și reprezentanții UAT-urilor și ai instituțiilor publice interesați de reînnoirea flotei auto. Prin această nouă platformă digitală și reorganizarea proceselor administrative, #AFM își propune nu doar să ușureze înscrierea în program, ci și să accelereze accesul la finanțare pentru beneficiari.

Estimăm o eficientizare semnificativă a activității și o transparentizare completă a procesului de acordare a ecotichetelor. Importanța Programului Rabla este demonstrată de rezultatele concrete obținute de-a lungul anilor: peste 1 milion de autovehicule vechi au fost scoase din circulație, iar în locul acestora au fost achiziționate peste 700.000 de mașini noi, multe dintre ele electrice sau hibride. Doar în 2023, investițiile prin Rabla Plus au depășit 2,5 miliarde de lei, contribuind la achiziția a peste 7.200 de autovehicule nepoluante.

În acest context, anul 2025 marchează o nouă etapă de ambiție și responsabilitate: ecotichetul pentru mașinile electrice a fost majorat cu aproximativ 50%, au fost majorate valorile ecotichetelelor pentru toate vehiculele noi, iar cele pentru motoarele diesel au fost eliminate. Aceste decizii nu sunt întâmplătoare – ele reflectă o adaptare clară la cerințele pieței și o consultare activă cu producătorii auto din România. Programul Rabla nu este doar un sprijin financiar, ci o politică publică cu impact real: contribuie la reducerea poluării, la modernizarea parcului auto și la creșterea calității vieții. Iar în 2025, devine mai accesibil, mai eficient și mai orientat către viitor ca niciodată”. 

Rabla rămâne „cel mai iubit program de mediu”

Potrivit autorităților, peste 1 milion de mașini au fost casate prin Programul Rabla de la lansarea sa, în urmă cu 20 de ani. Succesul său este confirmat atât de cifre, cât și de gradul mare de interes din partea publicului.

Într-o perioadă în care combaterea poluării devine tot mai urgentă, iar cerințele europene se înăspresc, România mizează pe Rabla 2025 ca instrument principal pentru modernizarea parcului auto și reducerea emisiilor în zonele urbane.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel