Pânișoară: Creativitatea copilului. Cine o ”zdrobește”

Elena Badea / 27 ian 2017 / 20:29 Salveaza PDF Comentarii

Nici școala, dar nici mediul familial nu încurajează întotdeauna creativitatea copiilor, deși este un element important pentru succes în societatea actuală, semnalează profesorul doctor Ion-Ovidiu Pânișoară, Director, Departamentul de Formare a Profesorilor, la Universitatea din București. Specialistul în Educație, citând nume importante din literatura de specialitate, atrage atenția de ce este important ca micuții să fie lăsați să aibă parte și de eșec sau să nu fie de acord cu părinții sau cu profesorii. 


Creativitatea este un element important pentru succesul în ziua de astăzi. Societatea în care trăim și societatea spre care ne îndreptăm reprezintă un spațiu al schimbărilor, al transformărilor. Din păcate nu de puține ori școala pregătește copiii pentru „lumea de astăzi” și nu pentru o posibilă „lume de mâine”. La școală totul este stabilit, adevărul este bine delimitat și copilul – de prea multe ori învață rețete universale și mai puțin capacitatea de a dezvolta noi idei (ideile lui) și de a reacționa cu propria inițiativă la orice provocare. Iar familia este – la rândul ei – un spațiu unde creativitatea nu este întotdeauna respectată sau încurajată. Cu toate acestea literatura de specialitate punctează că este important să „oferim copiilor oportunitatea de a exprima „gândurile divergente”. Să îi lăsam pe copii să nu fie de acord cu noi, să-i încurajăm să găsească mai mult de o singură cale de a rezolva o problemă” (Christine Carter, 2008).

Citește și: Libertatea asumată. Ce spune un expert în psihopedagogie

Dar asta nu este tot!  Carol Dweck (apud Rivero, 2016) afirmă că trebuie să ne învățăm să „acceptăm și chiar să sărbătorim eșecul”. Cum așa? Școala noastră îi admonestează pe cei care greșesc, eroarea este sancționată ÎNTOTDEAUNA în sistemul nostru de învățământ.  Ei bine Dweck spune că „pentru creativitate este necesară și anumită cantitate de eșec” Autoarea ne spune că dacă ne este greu să-i lăsăm pe copii să greșească în situații normale de viață putem să dezvoltăm un nou hobby în care să permitem copiilor să eșueze „lamentabil” pentru a putea învăța din aceste greșeli. Mai mult decât atât – așa cum ne atrage atenția Michelle Anthony – „nu este bine să le oferim copiilor întotdeauna răspunsuri la întrebările lor. Putem – înainte de a face acest lucru – să le oferim copiilor oportunitatea de a da chiar ei răspunsuri la întrebările pe care le au”.

Și resursele pe care le avem la dispoziție sunt și mai mari. Rahima Baldwin Dancy (apud Lehrman) spune că putem să le oferim copiilor o „porție” sănătoasă de creativitate dacă inventăm o identitate de supererou

Citește continuarea pe performante.ro

Te-ar putea interesa







Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.22