Politicienii britanici cred că știu ce vrea poporul cu privire la ”porcăriile verzi”, taxele ecologice percepute pentru mașinile mai poluante.
Politicieni conservatori și laburiști de rang înalt au asigurat alegătorii că vor să elimine o serie de politici îndrăznețe menite să combată schimbările climatice și poluarea, după ce conservatorii, aflați în dificultate, au obținut o victorie surprinzătoare în alegerile parțiale din afara Londrei, opunându-se unei zone cu emisii ultra-joase (ULEZ), o taxă ecologică percepută asupra mașinilor mai poluante, notează Politico.
Aliații primarului laburist al Londrei, Sadiq Khan, cel care a construit acest program extins al ULEZ, au arătat clar că acesta este în modul de ascultare după rezultatul alegerilor de săptămâna trecută.
Mai mult decât atât, se așteaptă ca primăria să analizeze noi modalități de atenuare a impactului financiar al acestei politici.
Aceasta vine după ce vineri, liderul Partidului Laburist, Keir Starmer, l-a îndemnat pe Khan să ”reflecteze” asupra impactului extinderii ULEZ în Uxbridge, fostul sediu al lui Boris Johnson, unde au avut loc alegerile.
Între timp, veteranul ministru conservator al cabinetului Michael Gove, fost secretar de stat pentru mediu, considerat cândva unul dintre cei mai vocali ecologiști ai conservatorilor, a declarat pentru Sunday Telegraph că dorește să relaxeze planurile actuale de introducere a unor standarde minime mai stricte de eficiență energetică pentru proprietari până în 2028.
”Părerea mea fermă este că cerem prea mult, prea repede. Vrem să ne îndreptăm spre o mai mare eficiență energetică, dar tocmai în acest moment, când proprietarii de locuințe se confruntă cu atât de multe, cred că ar trebui să relaxăm ritmul stabilit pentru persoanele din sectorul locativ privat, în special pentru că mulți dintre ei se confruntă în prezent cu o cheltuială mare de capital pentru a îmbunătăți această eficiență”, a declarat Gove pentru Sunday Telegraph.
De altfel, Gove se afla în Cabinetul Theresei May atunci când guvernul a consfințit în lege obiectivul de eradicare a contribuțiie nete a Marii Britanii la schimbările climatice până în 2050.
Între timp, Grant Shapps, secretarul pentru Energie, a declarat pentru Financial Times că licențele pentru petrol și gaze naturale din Marea Nordului ar trebui să fie acordate pentru toate câmpurile petroliere li gaziere viabile, atât timp cât acest lucru este în concordanță cu ambițiile de zero emisii nete.
Potrivit Politico, nu este prima dată când miniștri conservatori și-au schimbat ”discursul” în privința promisiunilor ecologice în perioada dinaintea campaniilor electorale.
Concert, în 2013, premierul de la acea vreme, David Cameron, ar fi ordonat consilierilor să elimine ”porcăriile verzi” din facturile de energie, în încercarea de a reduce costurile energiei, aceasta fiind, de altfel, tema electorală pe care a folosit-o în 2010, când le cerea britanicilor să ”voteze albastru, să devină verde”.
Întrebat dacă guvernul ar trebui să renunțe la angajamentul său, Lee Rowley, consilier în departamentul de locuințe al lui Gove, a declarat pentru GB News: ”Este vorba de a face acest lucru într-un mod care să funcționeze. Avem o țintă. Să mergem cu toții și să încercăm să facem tot ce putem pentru a ajunge acolo".
Dar, întrebat despre propriile obiceiuri de conducere, Rowley a spus că are o mașină diesel, cumpărată în 2008, pe care ar continua să o folosească ”până când nu va mai funcționa”.
Făcând apel la mai multe nuanțe în dezbaterea net-zero, Rowley a spus că speră ca oamenii să treacă la mașini electrice, dar că cei care au mașini existente ar trebui să le păstreze cât mai mult timp posibil din cauza energiei folosite pentru a le crea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu