Uzina Audi din Bruxelles va închide definitiv producția vineri și mii de angajați vor rămâne fără locuri de muncă.
Citește și - Revoluție pe piața auto! Ce este ”vopseaua solară” - Foto în articol
Mii de angajați vor rămâne fără locuri de muncă, victime ale unei capacități de producție de mașini în Europa devenită disproporționată în raport cu scăderea cererii, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.
Închiderea acestei unități, care are aproximativ 3.000 de angajați și nu are cumpărător în acest moment, intervine în contextul în care, după o creștere de aproape 10% în anul 2023, piața mondială a încetinit brusc în 2024. Înmatriculările de mașini noi au crescut cu doar 1,7%. De asemenea, scăderea s-a observat și în principalele țări europene, Germania și Franța.
Mai mult, producătorii auto europeni au fost lăsați în urmă de marii producători chinezi (BYD și Geely), dar și de americanul Tesla cu privire la inovație în domeniul modelelor electrice, conform experților de la Allianz Trade.
În situația Audi, care e o filială a gigantului german Volkswagen, au fost prezentate mai multe argumente, cu scopul de a jusitifica închiderea unei unități de producție ce era cel mai mare angajator privat din capitala Uniunii Europene.
În momentul în care a anunțat, în iulie 2025, că ia în considerare închiderea uzinei, Audi a invocat un ”declin la nivel mondial” al cererii de SUV-uri electrice vârf de gamă, precum Q8 e-tron, modelul căruia îi era dedicată în întregime uzina din Bruxelles.
Totodată, compania germană a subliniat ”provocări structurale de lungă durată” la fostul amplasament Volkswagen, care a fost extins treptat de-a lungul anilor, însă are costuri logistice ridicate.
Lideri sindicali și angajați au criticat Audi deoarece a trecut prea târziu la capitolul electric deoarece a favorizat un model de vârf de gamă prea scump.
”Îi împingem pe oameni să cumpere mașini electrice, în timp ce noi nu suntem pregătiți în ceea ce privește infrastructura”, s-a plâns și Jan Baetens, de la sindicatul belgian CSC, făcând referire la termenul din 2035 care ar trebui să marcheze sfârșitul vânzărilor de automobile noi cu motor cu combustie internă în Uniunea Europeană în favoarea vehiculelor complet electrice.
Cota de piață a mașinilor electrice ar trebui să ajungă la 25% în UE în 2025, față de 15% anunțat pentru ianuarie.
”Avem o problemă cu cererea în acest moment. Este remarcabil că am ajuns la aceste 15% în mai puțin de cinci ani. Vehiculele sunt acum disponibile, dar cererea stagnează”, a declarat săptămâna trecută Sigrid de Vries, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În anul 2024, Audi a livrat peste 164.000 de modele ”all-electric”, în scădere cu 8% față de 2023. Piața din China reprezintă aproximativ 40% din totalul livrărilor sale (650.000 din 1,67 milioane), a scăzut cu 11%.
Ca un simbol al acestui declin, Uzina din Bruxelles își va închide definitiv liniile de asamblare vineri, iar aproximativ 300 de oameni vor continua să lucreze timp de mai multe luni pentru sarcini de contabilitate, resurse umane, curățenie și dezmembrare, conform conducerii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News