Perspectivele pentru Prosecco, Brunello di Montalcino și alte vinuri italiene în Statele Unite sunt din ce în ce mai sumbre, au declarat producătorii și importatorii, după ce președintele Donald Trump a impus un tarif de 20% asupra importurilor europene.
Italia exportă mai mult vin în SUA decât orice altă țară. Anul trecut, a vândut pe piața americană vinuri, băuturi spirtoase și oțet în valoare de 2 miliarde de euro (2,2 miliarde de dolari), ceea ce reprezintă un sfert din exporturile sale totale la nivel mondial, potrivit grupului comercial Federvini, notează Reuters.
Producătorii italieni și importatorii americani, reuniți la un târg de vinuri în Verona, în regiunea Veneto din nord-estul Italiei, au declarat că afacerile au fost deja afectate de teama tarifelor americane, iar lucrurile nu pot decât să se înrăutățească odată ce acestea intră complet în vigoare.
Potrivit taxelor vamale anunțate, veniturile din vin ale Italiei ar scădea cu aproximativ 323 de milioane de euro pe an, a declarat Lamberto Frescobaldi, președintele asociației Italian Wine Union, o lovitură pe care Giorgia Meloni ar primi-o din partea lui Donald Trump.
Meloni este unul din liderii europeni cei mai apropiați de președintele Statelor Unite ale Americii. Ea a fost singura din leadership-ul european care a participat la ceremonia de inaugurare în funcție a lui Trump, pe 20 ianuarie.
Comercianții și producătorii de vin își pun speranțele într-un acord între Europa și SUA pentru a elimina sau reduce tarifele.
„Sperăm ca UE să nu riposteze – un război comercial ar fi greu de gestionat”, a declarat Simone Luchetti, președintele importatorului american Banville, pentru Reuters, la târgul Vinitaly din Verona.
Deși sectorul a fost scutit de tariful de 200% pe care Trump amenințase că îl va impune, acesta rămâne o amenințare dacă măsurile europene de răspuns vor viza băuturile spirtoase americane, precum whiskey-ul bourbon.
Luchetti – care importă Brunello, Amarone, Prosecco și Barolo, printre altele – a estimat o scădere de 25-35% a consumului în SUA și a veniturilor Banville sub actualele tarife.
Alți importatori au avertizat că unele mărci de vin vor dispărea de pe piața americană, deoarece consumatorii vor căuta sticle mai ieftine.
„Dacă prețul unui vin crește, consumatorii vor renunța probabil la acel brand. Vor prefera să rămână în intervalul de preț cu care s-au obișnuit”, a spus Charles Lazzara, fondatorul companiei americane Volio Imports.
Potrivit lui Lazzara, în urma tarifelor anunțate, prețul unei sticle de Prosecco de gamă medie va crește în magazinele americane de la 10,99 dolari la 12,99 dolari.
Luchetti a confirmat aceste îngrijorări.
„Va deveni probabil dificil să vindem sticle de Prosecco care astăzi costă 14-18 dolari, pentru că prețul lor va ajunge la 20 de dolari”, a spus Luchetti.
Tarifele americane îi îngrijorează și pe producătorii italieni, precum Marilisa Allegrini, fondatoarea grupului Marilisa Allegrini, care produce anual 840.000 de sticle, inclusiv Brunello di Montalcino, Bolgheri, Valpolicella și Amarone.
„Consumul de vin în SUA era deja în criză, iar tarifele l-au afectat și mai mult”, a declarat ea.
Unii producători italieni, însă, sunt mai optimiști, spunând că americanii iubesc vinurile italiene și că este puțin probabil să le înlocuiască cu alternative mai ieftine, în ciuda tarifelor.
„Prosecco poate fi produs doar în Italia, mai ales în Veneto – nu poate fi înlocuit!”, a spus Giancarlo Moretti-Polegato, proprietarul Villa Sandi, un producător de prosecco din dealurile Montebelluna, în regiunea Veneto.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Anca Murgoci