Guvernul de centru-dreapta al Greciei se află sub presiune.
Guvernul de centru-dreapta al Greciei se află sub presiune în urma unui vot de neîncredere ce urmează să aibă loc săptămâna aceasta, pe fondul nemulțumirilor generate de un tragic accident feroviar din 2023. Evenimentul vine la doar câteva zile după ce manifestațiile de amploare au blocat activitatea întreprinderilor și instituțiilor din țara, participanții cerând asumarea răspunderii politice.
Pentru a marca doi ani de la cel mai grav accident feroviar din istoria Greciei, sute de mii de oameni au ieșit vineri în stradă, solicitând dreptate pentru victimele tragediei, care a luat viața a 57 de persoane, majoritatea studenți.
Miercuri, în cadrul unei dezbateri parlamentare privind dezastrul, parlamentarii din opoziție, inclusiv cei ai PASOK (centru-stânga) și alte formațiuni de stânga, au depus o moțiune de cenzură împotriva guvernului condus de Kyriakos Mitsotakis. Opoziția susține că autoritățile și-au pierdut legitimitatea în fața cetățenilor, în special în contextul protestelor de amploare, acuzând guvernul că nu a luat măsuri pentru a remedia deficiențele de siguranță din rețeaua feroviară și că a obstrucționat accesul la informații relevante despre cauzele accidentului.
„Conștienți de datoria noastră față de societate, de istorie și de poporul grec (...), depunem o moțiune de cenzură împotriva guvernului”, se regăsește în documentul semnat de 85 de parlamentari.
Executivul neagă orice responsabilitate directă, iar cu 156 de mandate într-un parlament de 300 de locuri, este de așteptat să supraviețuiască votului. Decizia finală va fi luată vineri după-amiază.
Adresându-se legislativului, Mitsotakis a afirmat că aceste acuzații ar putea destabiliza situația politică internă într-un context global deja tensionat. "Ar fi fatal dacă stabilitatea Greciei ar fi amenințată acum", a declarat prim ministrul, adăugând că până în 2027 guvernul său intenționează să modernizeze infrastructura feroviară și să angajeze o companie străină pentru mentenanța acesteia.
Pentru mulți cetățeni greci, accidentul feroviar simbolizează o problemă de fond, evidențiind decenii de neglijență în investițiile în infrastructură.
Miercuri seară, mii de oameni au organizat un protest pașnic în fața parlamentului, onorând memoria victimelor printr-un moment de reculegere. Unii manifestanți au lansat lampioane în aer și au format cifra "57" din lumânări aprinse pe asfalt.
Tensiunile au escaladat când forțele de ordine s-au confruntat cu un grup de protestatari violenți, recurgând la gaze lacrimogene pentru dispersarea acestora. Confruntările s-au răspândit și în alte părți ale Atenei.
Noi proteste sunt anunțate în zilele următoare, încadrându-se în seria acțiunilor programate înaintea votului moțiunii de cenzură.
Marți, 277 de parlamentari au aprobat constituirea unei comisii speciale pentru a investiga modul în care un fost ministru a gestionat urmările accidentului și dacă au existat posibile abuzuri sau neglijențe în exercitarea funcției.
Christos Triantopoulos, ministru pentru ajutor de stat la momentul tragediei, a negat orice implicare ilegală. Cu toate acestea, marți, el a demisionat din funcția de ministru adjunct al protecției civile pentru a facilita desfășurarea anchetei parlamentare, aceasta fiind singura autoritate din Grecia care poate ridica imunitatea politicienilor pentru investigarea lor.
O anchetă judiciară asupra dezastrului este așteptată să fie finalizată până la sfârșitul anului.
Familiile victimelor critică guvernul Mitsotakis, care a obținut un nou mandat după tragedie, pentru că nu a susținut o investigație parlamentară cu privire la responsabilitatea politicienilor.
Aceștia acuză autoritățile că au încercat să își ascundă urmele, acoperind locul accidentului cu pietriș imediat după impact. Triantopoulos, prezent la locul tragediei la scurt timp după producerea sa, a respins aceste acuzații ca fiind lipsite de fundament.
Săptămâna trecută, Autoritatea pentru Investigarea Accidentelor Aeriene și Feroviare (HARSIA), un organism independent creat rapid după accident, a publicat un raport ce arată că tragedia a fost rezultatul unor deficiențe de siguranță sistemice, nerezolvate de ani de zile. Conform experților, acestea trebuie remediate urgent pentru a evita viitoare catastrofe.
Christos Papadimitriou, directorul diviziei feroviare din cadrul HARSIA, a declarat pentru publicația Kathimerini că lipsa de experiență a autorităților și ignoranța acestora ar putea explica pierderea unor dovezi importante de la locul accidentului, conform Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News