DCNews Homepage De ce Danemarca are cei mai fericiți angajați din lume

De ce Danemarca are cei mai fericiți angajați din lume

prmul job. FOTO: Pexels @Ron Lach

Danemarca se află în mod constant printre primele cinci țări din lume în ceea ce privește împărțirea vieții profesionale cu cea de familie. Doar 1,1% dintre danezi trebuie să lucreze 50 de ore sau mai mult pe săptămână, conform celor mai recente date ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Este o proporție semnificativ mai mică decât media globală, de 10,2%.

Meik Wiking, autorul cărții The Art of Danish Living (Arta de a trăi în Danemarca), consideră de mult timp că țara sa natală este un exemplu remarcabil pentru alte țări în ceea ce privește politicile muncii.

„Danezii sunt cu adevărat fericiți la locul de muncă”, spune el pentru BBC.

„Peste 60% dintre danezi spun că ar continua să lucreze dacă ar câștiga la loterie și s-ar independența economic”, adaugă el.

Wiking, care conduce și Institutul de Cercetare a Fericirii, un centru de studii danez, împărtășește mai multe politici care contribuie la crearea unui echilibru solid între viața profesională și cea familială în Danemarca.

Printre acestea se numără dreptul la cel puțin cinci săptămâni de vacanță plătită pe an, pe lângă zilele de sărbătoare. Danemarca oferă și un concediu de maternitate și paternitate plătit foarte generos, de șase luni.

Wiking este un alt danez care citează conceptul potrivit căruia șefii au încredere că angajații lor vor face ceea ce trebuie. El aduce exemplul personalului de la parcul de distracții Tivoli Gardens din Copenhaga, unde urmează regula celor trei metri.

Ideea este că fiecare angajat este responsabil de tot ce se află într-un raion de trei metri în jurul său.

„Dacă vezi gunoi în raza ta de trei metri, îl aduni, iar dacă vezi un vizitator care caută ceva, te oprești și îl întrebi dacă îl poți ajuta”, explică Wiking.

El adaugă că atunci când personalul își asumă responsabilitatea pentru propriul spațiu, se simte capabil și apreciat, ceea ce contribuie considerabil la crearea unui sentiment sănătos în legătură cu locul lor de muncă.

Janine Leschke, profesoară la Departamentul de Management, Societate și Comunicare al Școlii de Afaceri din Copenhaga, afirmă că în Danemarca „nu există o cultură a muncii în care trebuie să fii prezent și disponibil toată ziua, toată noaptea, pentru a demonstra că lucrezi din greu tot timpul”.

În schimb, el spune că flexibilitatea în timpul zilei de muncă le oferă angajaților timpul de care au nevoie pentru a, de exemplu, să își ia copiii de la școală sau de la grădiniță.

Hoces a observat că unii angajatori americani le cer angajaților să fie disponibili în weekend pentru a răspunde la e-mail. Acest tip de ore suplimentare nu se potrivește viziunii sale despre concilierea vieții profesionale și a celei personale.

„Dacă mi s-ar cere să răspund la apeluri în weekend, ar fi un semnal de alarmă pentru mine, și probabil aș schimba locul de muncă”, spune el.

„Dar până acum, nu mi s-a întâmplat mie și nici cuiva pe care îl cunosc”, adaugă el.

Samantha Saxby, expertă americană în resurse umane, afirmă că Danemarca are un echilibru atât de bun între muncă și viața personală deoarece țara „dă prioritate bunăstării colective”.

Totuși, Saxby, director de marketing la Asociația Națională de Resurse Umane din SUA, susține că companiile din țara sa și din alte părți ale lumii ar putea începe, în sfârșit, să urmeze exemplul Danemarcei și al altor țări nordice la fel de fericite.

„Organizațiile progresiste introduc beneficii precum concediu plătit nelimitat, zile de sănătate mintală și programe de bunăstare, pentru a încuraja angajații să acorde prioritate îngrijirii de sine”, afirmă ea.

„Aceste măsuri nu doar că reduc presiunea, dar demonstrează și că angajatorii apreciază bunăstarea generală a angajaților lor”, adaugă aceasta.

„Tot mai multe companii recunosc că angajații odihniți și echilibrați aduc idei noi, o mai bună capacitate de a rezolva problemele și un angajament mai mare. Angajații încep să se simtă îndreptățiți să își ia timpul necesar fără a sacrifica dezvoltarea carierei lor”, conchide Saxby.

Știri similare din categoria Economie Vezi toate articolele