Prelungirea acordului dintre Airbus Helicopters și IAR Brașov poate fi începutul unei cooperări industriale uriașe în România și Franța, cu multe beneficii pentru țara noastră. Francezii anunță că deschid o singură uzină pentru producerea elicopterelor Super Puma, iar șansa pe care Guvernul României o are astăzi, "mâine poate deveni istorie".
Airbus Helicopters şi IAR Braşov au decis să-şi extindă cooperarea exclusivă în ceea ce priveşte elicopterul multirol H215M, acordul dintre cele două companii fiind extins de la 5 ani la 15 ani.
"Suntem de mulți ani în România. Discuțiile au durat luni de zile. Este o rețetă win-win pentru Guvernul Român, pentru forțele armate din România, pentru cetățenii români pentru că se creează joburi. Este un câștig și pentru Airbus. Vom produce în România acest model de elicopter, care va fi exportat în întreaga lume," a declarat Olivier Michalon, senior vice president pentru Europa al Airbus Helicopters.
Demonstrație în China
Cei de la Airbus Helicopters spun că au făcut deja o vizită în China, acolo unde au realizat o demonstrație. Conform companiei franceze, contractul va fi împârțit astfel: Airbus va construi corpul elicopterului, iar IAR-ul ia 'grosul' contractului pentru dotări, mentenanță și va primi transfer de tehnologie. Dacă vor fi cereri pentru export, IAR-ul va onora comenzile în toate zonele lumii. Reprezentanții Airbus Helicopters spun că va exista singură uzină de elicoptere Super Puma, iar pentru asta trebuie să aleagă dacă se va face în România sau nu.
În ceea ce privește Bell Helicopters, Michalon spune că este un mediu competitiv dar "ceea ce noi facem acum în România, alții promit că o vor face peste câțiva ani. Avem argumente solide".
De asemenea el a explicat de ce a fost amânată livrarea primului elicopter, care ar fi trebuit să fie produs în acest an la Brașov.
"Nu am amânat din cauza contextului economic global, ci pentru că s-a întârziat lansarea comenzii de către Guvernul României. Vom construi elicoptere în România, dar ca să le construim aici Guvernul român trebuie să lanseze prima comandă. Altfel, alte țări se vor întreba de ce nu cumpără România. Piața externă nu va fi convinsă dacă România nu-și comandă propriile elicoptere. Dacă Guvernul României va lansa comanda se va declanșa un imens proces de producție și tot ce se va folosi în lume va fi MADE in România. Suntem gata să transferăm tehnologie, dar așteptăm comanda a cel puțin 16 elicoptere. Nevoia este mult mai mare, dar nu vrem să impunem unei țări partenere ce număr de elicoptere să cumpere. Timpul trece și flota de Puma devine periculos de veche, iar presiunea este tot mai mare," a spus Michalon.
Ocazia de astăzi, mâine este istorie
El a transmis și un avertisment Guvernului României.
"Ocazia de astăzi, mâine poate fi istorie. Trenul trece o singură dată, iar dumneavoastră ne întrebați cât va sta în gară așteptând călătorii. Când luăm o decizie o ducem până la capăt, este o chestiune de reputație. Altor țări le va lua decade să facă ceea ce noi facem deja în România. Nu poți să transferi tehnologie așa cum noi suntem dispuși să facem," a completat șeful Airbus.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu