Prețul asigurării obligatorii RCA pentru camioanele noi din clasa B0 a crescut cu 19%, de la 9.000 lei la aproximativ 11.000 lei pe an. Această scumpire a fost generată de încetarea plafonării tarifelor RCA la 30...
Guvernul României a decis să nu prelungească plafonarea tarifelor RCA după 30 iunie 2025 (HG 291/2025), astfel încât de la 1 iulie plafonul nu mai este aplicabil. În consecință, asigurătorii folosesc din nou formula aprobată de ASF pentru calculul primelor, ceea ce a generat majorări de tarife, în special pentru vehiculele grele, segment pentru care transportatorii sunt considerați „risc ridicat”, conform AvocatNet.
- Prețul RCA pentru un camion nou clasa B0 crește de la 9.000 lei la 11.000 lei anual. Această majorare a fost anunțată de operatorii din industria transporturilor și confirmată de experții din asigurări (ex. CEO Safety Broker).
- Piața RCA pentru vehicule grele are o concurență redusă, iar apetitul asigurătorilor de a intra pe acest segment urgent este scăzut – aproximativ 70.000 de polițe în acest segment sunt emise la tarife pentru risc ridicat.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția că această creștere de 19% ar putea continua în lipsa unor intervenții din partea autorităților. După expirarea plafonării și în contextul unei competitivități slabe pe segment, transportatorii sunt expuși la creşteri continue ale primelor RCA. COTAR avertizează că situația riscă să devină greu sustenabilă pentru firmele de transport de marfă.
Mai multe rapoarte recente arată că tarifele de referință RCA pentru diverse categorii de vehicule și șoferi au crescut între 5% și 30%, în funcție de segment: vârstă, puterea motorului, zona geografică (București/Ilfov vs. restul județelor).
ASF a recalculat semestrial tarifele de referință în baza noii formule incluzând inflație, daunalitate, marje de risc şi cheltuieli de operare. Chiar dacă valorile de referință sunt orientative, companiile de asigurare le folosesc ca repere interne în stabilirea primelor finale, ceea ce s-a reflectat în creșteri importante în primele luni ale anului 2025.
Transportatorii cu vehicule grele sunt sfătuiți să solicite oferte de la mai mulți asigurători și să verifice dacă pot beneficia de tarife recomandate de BAAR în cazul riscului ridicat (dacă primesc cel puțin trei oferte mai mari decât tariful de referință x coeficientul bonus‑malus).
COTAR recomandă implicarea autorităților (ASF, BAAR, Guvern) pentru stabilizarea pieței și eventuală reglementare temporară în vederea limitării creșterilor viitoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News