Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

Rectorul TUIAŞI: Încă mai putem reaşeza o ordine a valorilor şi mai putem reface scara către cunoaştere

Sebastian Florea / 30 sep 2019 / 13:55

Rectorul Universităţii Tehnice "Gheorghe Asachi" din Iaşi, Dan Caşcaval, a subliniat, luni, la deschiderea anului universitar, cât de afectată este educaţia personală sau a unui grup, civilizaţia în ansamblul ei, de reducerea până la dispariţie a interesului pentru cărţi, pentru lectură, iar în lipsa lecturii, a contactului direct cu o carte, "limbajul sărăceşte şi devine aidoma limbajului binar, populat doar cu 0 şi 1".

"Walter Kronkite, un renumit şi longeviv jurnalist american, afirma că: 'Oricât de mari sunt costurile unei biblioteci publice, ele sunt infinit mai mici decât ale unei naţiuni ignorante'. Trăim într-o eră a reţelelor de socializare, care ne împiedică contactul direct, uman, cu interlocutorul nostru, cu locul în care existăm şi, mai grav, cu realitatea. Nu degeaba, din păcate, anecdotele despre aceste reţele de socializare sunt trist de adevărate: 'Există viaţă în afara facebook-ului... doar că nu îmi amintesc parola ca să o accesez...' sau 'Ieri nu a funcţionat reţeaua Facebook 10 minute. M-am dus în bucătărie şi acolo mi-am cunoscut părinţii. Sunt nişte tipi de treabă'. Sfântul Apostol Ioan îşi începe Evanghelia cu: 'La început a fost cuvântul'. Şi putem continua noi, apoi a apărut cartea. Cei care conduceau Grecia antică, acolo unde s-a născut democraţia, citeau aproape jumătate din viaţă. Împăraţii şi senatorii romani scriau cărţi, intrau adesea în dispute pe teme culturale sau principiale cu autorii cărţilor, astfel că educaţia prin citit devenea o parte integrantă a vieţii lor", a spus rectorul TUIAŞI în discursul din timpul festivităţii de deschidere a noului an universitar, eveniment la care a fost prezent şi ministrul Cercetării şi Inovării, Nicolae Hurduc.

Rectorul Dan Caşcaval a reamintit şi de faptul că "în forma lor iniţială, papirusuri sau pergament, cărţile reprezintă de milenii unul dintre cele mai valoroase tezaure şi legătura cu trecutul, dar şi cadouri însemnate şi dovezi de preţuire pentru împăraţi şi regi".

"Plecând de la metafora că în cărţi putem găsi întrebări sau răspunsuri, putem găsi adevăruri sau îndoieli, revin la cele spuse de Apostolul Ioan: 'La început a fost cuvântul'. Si, aşa cum sublinia Bergler, nu a fost zgomotul, nu bârfa, nu părerea atotştiutoare despre orice. (...) Ne apropiem de dispariţia unei civilizaţii umane create cu mii de ani în urmă. Biblioteca nu mai reprezintă demult un sanctuar, un refugiu. Este doar o noţiune aproape abstractă, ireală din perspectiva unei vieţi conectate simbiotic la virtual, la o comunicare în biţi intensă şi aparent vitală, dar de cele mai multe ori goală. Astăzi toţi vorbim, dar nu mai ascultă nimeni. Nu mai căutăm informaţia reală, ci navigăm prin kilometri de maculatură, adesea împănată cu "fake"-uri. Mai mult, ni se pare mult mai important, decisiv chiar pentru recunoaşterea de către alţii a personalităţii noastre, să devenim noi înşine creatori de informaţii, să fim noi înşine informaţia, adevărul, ştirea. Nu contează că informaţia, adevărul, ştirea sunt pur subiective. Sau tocmai de aceea. (...) Cred că la toate acestea nu a contribuit neapărat tehnologia, ci au pus umărul decisiv declinul educaţiei, dispariţia interesului pentru lectură, pentru cărţi", a spus rectorul TUIAŞI în discursul său.

Conform acestuia, unele statistici indică faptul că la nivelul ţărilor dezvoltate circa 35% dintre locuitori nu au citit nicio carte în viaţă lor, 50% citesc o carte pe an, iar 25% nu cunosc numele niciunui autor, indiferent cine o fi acela. In ţara noastră, 50% dintre români nu au citit nicio carte pe parcursul anului trecut şi doar 3% au citit mai mult de 10 cărţi. 5% nu au citit niciodată în viaţa lor.

"Eu cred că 5% este un procent ultra-optimist. Este interesant că între cititorii fideli, persoanele studii superioare cu vârsta de peste 55 de ani sunt majoritare. Dintre elevi, doar 8% citesc de plăcere şi nu pentru că li s-a impus. Şi deşi iniţial mi se părea o estimare exagerată, acum accept că circa 40%, mai mult tineri, nu înţeleg sensul celor citite. În acest sens, autorul spaniol de origine italiană, Carlo Frabetti, îşi imagina, în "Cartea iad", iadul ca o bibliotecă în care 'să ai acces la cuvinte şi nu la ceea ce desemnează ele este cea mai rafinată versiune a chinurilor lui Tantal". Ceea ce este tragic, este faptul că tocmai aceste persoane, care nu citesc şi nu înţeleg ce citesc, fac tot ce pot ca să arate că se exprimă, că emit păreri, judecăţi, cu convingerea că adevărul le aparţine. O convingere care este susţinută tot mai puternic pe cât de puţină cunoaştere a acumulat persoana. În plus, în lipsa lecturii, în lipsa contactului direct cu o carte, limbajul sărăceşte şi devine aidoma limbajului binar, populat doar cu 0 şi 1. (...) Până la urmă, ce este internetul? Un loc cu nesfârşite informaţii, cu nesfârşite răspunsuri, cu nesfârşite 'adevăruri'. Un loc care a trimis bibliotecile în uitare, în inutilitate. O bibliotecă infinită? Da, dar în acelaşi timp, un ocean de banalităţi, de erori, de maculatură, de mediocritate. Ca să înoţi şi să alegi îţi trebuie cunoaştere. Iar cunoaşterea o capeţi într-o bibliotecă. Una reală", a spus Dan Caşcaval, rectorul TUIAŞI.

El a precizat că dascălii ştiu că educaţia se bazează pe carte, "nu în sensul abstract de carte, ci în cel mai strict sens de citit, răsfoit, simţit textura foilor, conturul aproape imposibil de atins al literelor".

"Să citeşti o carte este meritoriu. Să citeşti mai multe cărţi înseamnă dorinţă şi efort. Să citeşti înseamnă cunoaştere. Preşedintele Academiei Române, Academicianul Ioan Aurel Pop, afirma într-un interviu din 2018 că lipsa cunoaşterii la tineri, "nealimentarea memoriei" cu informaţii reale, facilitează "ademenirea publicului spre direcţii dorite de comunicatorii interesaţi. Cauza acestei orientări contemporane este plonjarea în epoca Facebook fără pregătirea necesară". Nu există cărţi perimate, învechite sau inutile, iar lipsa lecturii face ca tinerii să nu mai deţină acel nivel de cunoştinţe care să îi ajute să se orienteze în lumea contemporană reală, şi cad "pradă celor mai dureroase şi periculoase experimente care se fac astăzi prin ei". Unde intervenim noi, universităţile? Când intervenim? Mai are rost să intervenim după 18 ani din viaţa tinerilor? Cred că, deşi suntem la finalul unui ciclu în care personalitatea tinerilor capătă consistenţă, încă mai putem reaşeza o ordine a valorilor, încă mai putem reface scara către cunoaştere, încă mai putem repara intenţiile. Încă mai putem construi", a spus rectorul TUIAŞI.

El a subliniat faptul că nu este suficient să arătăm studenţilor direcţia în care se găseşte biblioteca.

"Nu este suficient să le spunem studenţilor că avem una dintre cele mai frumoase biblioteci din lume. Cred că în atragerea tinerilor către cărţi nu ţine cont de apartenenţa la o universitate tehnică sau umanistă. Rolul dascălului este de a da pune aripi viselor unui tânăr. Şi da, o putem face şi prin matematică, fizică, ori oricare altă ştiinţă. Dar să nu uităm că o formulă se poate regăsi într-o carte, o definiţie se poate regăsi într-o carte, o schemă tehnologică se poate regăsi într-o carte. Însă cunoaşterea, calea, sufletul nu se pot găsi decât într-o bibliotecă. Şi, noi, trebuie să le spunem studenţilor că indiferent de forma, mărimea sau culoarea literelor, doar dacă le atingi poţi să le desluşeşti sensul. Sensul lor şi al drumului fiecăruia dintre noi", a spus rectorul TUIAŞI Dan Caşcaval în mesajul său de la deschiderea anului universitar 2019-2020.

Rectorul TUIAŞI le-a urat colegilor să rămână la fel de entuziaşti şi inspiraţi, la fel de tineri, să rămână "bibliotecarii care păzesc cea mai de preţ carte a tinerilor, a tuturor, cartea vieţii". El le-a spus bobocilor că trebuie să fie convinşi că au ales cea mai sigură cale pentru devenirea lor profesională şi umană şi că această cale va fi mult mai puţin sinuoasă dacă au încredere în profesori.

Deschiderea noului an universitar a avut loc în prezenţa ministrului Cercetării şi Inovării, Nicolae Hurduc. La eveniment au fost prezenţi studenţi şi profesori ai Universităţii Tehnice Gheorghe Asachi, membri ai mediului academic ieşean, reprezentanţi ai autorităţilor locale.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play






Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


nxt.23
YesMy