Inteligența artificială (AI) este pe punctul de a transforma fundamental piața muncii și modul în care companiile funcționează, potrivit raportului Accenture Technology Vision 2025. Cu 69% dintre liderii de...
Conform sursei citate, cea de-a 25-a ediţie anuală a raportului explorează viitorul, pe măsură ce autonomia alimentată de inteligenţa artificială prinde contur şi influenţează toate dimensiunile reinventării de către companii a dezvoltării tehnologice, experienţei clienţilor, lumii fizice şi forţei de muncă globale.
Raportul mai arată că inteligenţa artificială va deveni din ce în ce mai autonomă, învăţând singură şi ajutând organizaţiile să îşi îmbunătăţească procesele. Încrederea în modul în care AI va funcţiona este importantă pentru ca aceasta să îşi îndeplinească promisiunile. Totodată, cercetarea spune că AI va colabora tot mai mult cu oamenii şi va fi folosită pentru a îmbunătăţi activităţile din lumea reală, cum ar fi lucrul cu roboţi, dar şi pentru a crea relaţii mai bune între tehnologie şi oameni.
Încrederea oamenilor în AI - dincolo de orice aspect tehnic, adică să funcţioneze corect şi conform aşteptărilor - este esenţială pentru ca aceasta să aibă un impact atât de larg şi pozitiv pe cât se anticipează. Aceasta presupune ca sistemele digitale şi modelele de AI să fie mai precise, previzibile, cosecvente şi uşor de urmărit, dincolo de utilizarea responsabilă a AI.
Majoritatea (77%) executivilor consideră că adevăratele beneficii ale AI vor fi posibile doar dacă se bazează pe o fundaţie solidă de încredere, iar un procent uşor mai mare (81%) este de acord că strategia de încredere trebuie să evolueze în paralel cu orice strategie tehnologică.
Potrivit sursei citate, Accenture Technology Vision 2025 explorează impactul potenţial al inteligenţei artificiale generative (Gen AI), pe măsură ce se propagă în mai multe dimensiuni, inclusiv dezvoltarea tehnologiei, experienţa clienţilor, lumea fizică şi forţa de muncă.
"Când modelele de bază au depăşit bariera limbajului natural, au declanşat o schimbare care a transformat pentru totdeauna fundamentele dezvoltării software-ului şi ecosistemelor. Deja, asistenţii de codare gen AI ridică rolul dezvoltatorului la cel de inginer de sisteme, accelerând democratizarea codului şi digitalizarea afacerilor. Crearea de sisteme personalizate datorită dezvoltării software asistate de gen AI şi avansarea agenţilor AI determină o tranziţie de la arhitectura statică a aplicaţiilor la cadre bazate pe intenţie şi sisteme autonome. Pe măsură ce sistemele multi-agent devin mai capabile, adaptive şi personalizate, acestea vor inspira o adoptare mai largă datorită competenţei lor îmbunătăţite, extinzându-se pentru a gestiona procese şi funcţii întregi, de la simplificarea călătoriilor la optimizarea stocurilor", se menţionează în raport.
Potrivit cercetării, organizaţiile se grăbesc să facă din AI un nou punct de contact cu clienţii, dar brandurile vor putea obţine diferenţierea doar dacă acelaşi accent este aplicat experienţelor AI.
În timp ce 80% dintre executivi sunt îngrijoraţi că LLM-urile (Large Language Models) şi chatboţii ar putea da fiecărui brand o voce similară, 77% sunt de acord că brandurile pot rezolva acest lucru construind proactiv experienţe AI personificate şi injectând elemente distincte cum ar fi cultura, valorile şi vocea, în acele experienţe prin creierul său digital. Totodată, roboţii generalişti (concepuţi să îndeplinească o varietate largă de sarcini) vor apărea în următorul deceniu, aducând mai multă autonomie AI în lumea fizică.
Oamenii şi AI-ul formează un ciclu virtuos de învăţare: cu cât oamenii folosesc mai mult AI, cu atât aceasta se îmbunătăţeşte, iar utilizatorii sunt mai înclinaţi să o folosească. "Spre deosebire de automatizarea convenţională, care a oferit beneficii unice, această nouă eră a AI-ului îi permite acestuia să îşi dezvolte şi să îşi perfecţioneze abilităţile în timp, sporind valoarea atât pentru utilizatori, cât şi pentru organizaţii.
O prioritate importantă (80%) pentru lideri este să asigure o relaţie pozitivă între oameni şi AI, evitând ca aceasta să fie afectată de temeri legate de automatizare.
Acest lucru începe prin comunicarea strategiei şi implicarea angajaţilor în proces", se mai precizează în raport. Informaţiile pentru raportul din 2025 au fost adunate de la un consiliu consultativ extern format din peste douăzeci de experţi din mediul academic, afaceri şi sectorul public.
Cercetarea globală primară a inclus două sondaje paralele: peste 4.000 de executivi din 21 de industrii şi 28 de ţări şi peste 12.000 de consumatori, realizate din octombrie până în decembrie 2024.
Accenture este o companie globală de servicii profesionale care ajută companii, guverne şi alte organizaţii să îşi construiască nucleul digital, să îşi optimizeze operaţiunile, să accelereze creşterea veniturilor şi să îmbunătăţească serviciile pentru cetăţeni - creând rapid valoare tangibilă, potrivit Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News