NASA, imagini cu asteroidul Bennu care ar putea lovi Pământul

Sonda americană OSIRIS-REx, lansată de NASA în septembrie 2016, a capturat primele imagini cu asteroidul Bennu, aflat în vecinătatea relativă a Pământului, de pe care urmează să preleveze mostre de materie ce vor fi aduse pe Pământ.

Vestea cea bună a fost anunţat vineri de NASA care a difuzat primele cinci imagini surprinse de sondă. În acestea se poate observa, pe un fundal înstelat, un punct alb - Bennu, obiectivul acestei misiuni de 800 de milioane de dolari care are ca scop principal aducerea pe Pământ în anul 2023 a mai multor eşantioane prelevate de pe asteroidul cu diametrul de 500 de metri. Sonda se află încă la o distanţă de 2,2 milioane kilometri şi se va apropia de ţinta sa în următoarele luni.

Sonda va preleva probe

În decembrie, sonda va coborî la 7 kilometri distanţă de suprafaţa lui Bennu urmând ca la 31 decembrie să se plaseze pe orbita acestuia, la 1,5 sau 2 kilometri altitudine, unde se va deplasa cu o viteză de 18 kilometri la oră. Prelevarea eşantioanelor va avea loc abia în anul 2020. Nu se cunoaşte cu siguranţă din ce este compusă suprafaţa asteroidului care este foarte întunecată. Sonda va preleva între 60 de grame şi 2 kilograme de probe. Pentru aceasta, ea nu va coborî pe suprafaţa lui Bennu ci va extinde un braţ de aproximativ trei metri cu care va colecta timp de cinci secunde ceea ce va putea, în funcţie de duritatea rocii. Probele prelevate vor fi depozitate în interiorul sondei urmând a fi aduse pe Pământ în anul 2023.

Posibilitatea de impact

Un studiu dinamic recent al matematicianului Andrea Milani și al colaboratorilor săi a dus la descoperirea unei serii de opt impacturi posibile cu Pământul în perioada 2169 - 2199. Probabilitatea de impact depinde de proprietățile fizice puțin cunoscute ale obiectului, dar nu este mai mare de 0,07% pentru toate cele opt întâlniri.