Primăria Cluj-Napoca a scos la licitaţie achiziţionarea a 12 tramvaie noi, cu podea joasă. Astra Vagoane Călători (în colaborare cu Siemens), Alstom Transport şi Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Polska Akcyjna au depus oferte. Conform caietului de sarcini, câştigătorul trebuie să livreze primele şase bucăţi în termen de şase luni de la comanda făcută de primărie, însă doar o singură companie se încadrează în profil, informează Ziua de Cluj.
Autor: Adi Stroescu
Licitaţia iniţiată de primărie pentru achiziţia de tramvaie noi este la a doua strigare, după ce primul caiet de sarcini lansat de administraţia locală clujeană a fost contestat de Alstom la Consiliul Naţional de Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC). Este vorba despre o licitaţie electonică, organizată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Contractul implică un acord-cadru pentru maximum 12 tramvaie noi. Singura modificare faţă de vechiul caiet de sarcini care prevedea printre altele furnizarea primelor şase tramvaie în termen de şase luni, contestat fără succes de societatea Alstom, vizează preţul de pornire. Acesta a fost crescut de la 1,2 milioane de euro pentru o garnitură de tramvai, la 1,6 milioane de euro, după cum au explicat reprezentanţii municipalităţii.
Potrivit Biroului mass-media din cadrul primăriei, perioada de depunere a ofertelor pentru furnizarea de garnituri de tramvai s-a închis în 22 octombrie, ora 18:00. Primăria a primit în cadrul procedurii de pe SEAP trei oferte, de la societăţile Alstom Transport, Astra Vagoane (în colaborare cu Siemens) şi Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Polska Akcyjna. "Toate cele trei companii au depus şi garanţiile solicitate prin caietul de sarcini. Oferta financiară nu poate fi vizualizată decât după calificarea documentelor privind eligibilitatea şi propunerea tehnică conform Hotărârii de guvern nr. 1660/2006", au precizat reprezentanţii Biroului mass-media al primăriei.
Criteriile de atribuire fixate sunt preţul (85 de puncte) şi caracteristicile tehnico-funcţionale: garanţia (5 puncte), consumul specific de energie electrică (5 puncte) şi capacitatea de transport calculată la opt călători pe metru pătrat (5 puncte). Garanţia de participare cerută de primărie este de 500.000 de lei, iar societăţile interesate trebuie să aibă o cifră de afaceri pe ultimii trei ani de 50 de milioane de lei şi să fi livrat în ultimii trei ani cel puţin şase tramvaie prin caietul de sarcini. Documentaţia de licitaţie descrie tramvaiele pe care primăria şi le doreşte, de la dimensiuni generale constructive ale tramvaielor la caracteristicile funcţionale, specificaţiile operaţionale, regulile de verificare a calităţii, garanţii, termene de livrare şi felul sistemului audio sau al celui de alimentare a tramvaiului la reţeaua electrică.
Caietul de sarcini aferent procedurii are însă o serie de elemente despre care specialiştii din piaţă spun că se mulează pe o procedură "cu dedicaţie". În primul rând, termenul de livrare a tramvaielor din prima comandă este mult prea scurt, iar documentaţia implică cumpărarea componentelor tramvaielor din acelaşi loc. Mai mult, pentru întârzieri nu sunt prevăzute penalităţi prea mari. Specialiştii atrag atenţia că furnizorii din domeniu au termene de livrare de un an doar pentru roţi, ceea ce înseamnă că societăţile mari de profil, producătoare de tramvaie, nu se pot încadra în termenul impus de primărie. Mai mult, în caietul de sarcini conceput de municipalitate se solicită o experienţă similară de construcţie, în general, nu pentru tramvaie. "O singură societate din România poate furniza tramvaie în şase luni, în condiţiile din caietul de sarcini. Documentaţia nu prevede ca modelul de tramvai pe care îl va cumpăra primăria să fi fost vândut şi în alte locuri. Se prevede doar ca ofertantul să fi furnizat echipamente în trei oraşe diferite, fără să se specifice că acestea trebuie să fie tramvaie ca cele care urmează să fie livrate primăriei. Ofertantul poate să prezinte dovada că a livrat prototipuri, nu echipamente din aceeaşi gamă ca cele din caietul de sarcini", au subliniat specialiştii în domeniu.
Preşedintele comisiei de licitaţie, Radu Moisin, a declarat că nu a participat la elaborarea caietului de sarcini, dar spune că suspiciunile exprimate "anonim" la câteva ore de la accesarea dosarelor de calificare la licitaţia pentru tramvaie nu sunt altceva decât "o posibilă încercare de a influenţa membrii comisiei de licitaţie". "Îmi pare rău că se încearcă aceste presiuni. A spune la câteva ore de la accesarea dosarului licitaţiei că este ceva în neregulă mi se pare o presiune asupra membrilor comisiei de licitaţie. Dacă erau suspiciuni, atunci trebuia să existe un demers legal în acest sens, iar eu nu am fost informat să existe acest demers, asumat de cineva. Vreau să vă asigur că licitaţia va fi atribuită în funcţie de lege, şi nu de dorinţa unora sau a altora", a subliniat Moisin.
Primăria a lansat o licitaţie pentru achiziţia de noi garnituri pentru deservirea liniei de tramvai din municipiu, care în prezent este în plină modernizare. De altfel, oficialii primăriei promiteau că o parte din linia de tramvai va fi gata până în vara anului următor şi că, tot de atunci, clujenii vor circula cu tramvaie nou-nouţe. Reprezentanţii primăriei susţineau că tocmai de aceea termenul de livrare pentru primele şase tramvaie noi a fost fixat la şase luni.
Alstom Transport România este parte a grupului francez Alstom, una dintre cele mai mari companii din lume în domeniul producerii de echipamente energetice şi feroviare. Alstom Transport România are un contract de 240 de milioane de euro cu Metrorex, pe o durată de 15 ani, pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă a trenurilor de metrou.
De astfel, societatea a contestat toamna acesta caietul de sarcini de la licitaţia pentru tramvaie a primăriei clujene şi a cerut modificarea documentaţiei de atribuire în ceea ce priveşte valoarea estimată a acordului-cadru deoarece preţul cerut de primărie pentru un tramvai este mult prea mic, a duratei maxime de livrare a tramvaielor, dar şi a criteriilor de selecţie referitoare la capacitatea tehnică a ofertanţilor (livrarea în ultimii trei ani a unor produse similare). CNSC a respins reclamaţia societăţii Alstom, însă primăria a decis să ia act de o parte dintre nemulţumiri şi a crescut valoarea contractului pentru achiziţia de tramvaie.
Astra Vagoane Călători din Arad este furnizorul principal de vagoane al CFR Călători şi este deţinută de omul de afaceri Valer Blidar. Societatea are o colaborare cu Siemens şi cu Regia Autonomă de Transport Bucureşti pentru fabricarea de tramvaie cu podea joasă Imperio. Producţia de tramvaie joase a fost deja începută în România de anul acesta, un prototip al tramvaiului Imperio fiind deja lansat pe străzile din Arad. De altfel, preşedintele companiei Siemens România, Cristian Secoşan, a declarat toamna aceasta în cadrul unui eveniment de la Cluj că societatea este interesată de licitaţia lansată de primăria clujeană pentru cumpărarea de tramvaie. Potrivit Siemens, graţie colaborării cu Astra Arad, se oferă un preţ competitiv pentru modelul Imperio, cu 30% sub cel al pieţei. Germanii sunt prezenţi la Cluj-Napoca în mai multe sectoare: se ocupă de modernizarea şi de extinderea sistemului de iluminat public al municipiului, dar are şi colaborări cu societatea clujeană Remarul 16 Februarie sau cu Regionala CFR Călători Cluj.
ESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) este una dintre cele mai vechi companii producătoare de infrastructură feroviară din Polonia şi are printre clienţi ţări precum Cehia, Ungaria, Lituania, Italia sau Polonia. Tramvaiele produse de ESA circulă în Varşovia
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu