€ 5.0919
|
$ 4.3707
|
Curs valutar: € 5.0919
|
$ 4.3707
 

Înlocuiește inteligența artificială scrisul studenților? Ce spune un profesor care consideră ChatGPT un aliat, nu un dușman

chatgpt_73952600 foto: Freepik
 

Un val de îngrijorare străbate campusurile universitare din întreaga lume: inteligența artificială ar putea transforma radical felul în care studenții scriu, învață și sunt evaluați. Potrivit unui studiu...

Un exemplu elocvent vine de la istoricul D. Graham Burnett, care a relatat în The New Yorker cum niciun student de la Princeton nu a recunoscut că folosește ChatGPT, deși este improbabil ca acest lucru să fie adevărat.

„Nu este vorba că sunt necinstiți”, scrie el. „Ci că sunt paralizați.” Frica și rușinea par să însoțească utilizarea inteligenței artificiale în mediul universitar.

 

Profesorul care nu vede un pericol, ci o oportunitate

Pe acest fundal tensionat, un profesor de scriere de la Kennesaw State University din SUA a decis să adopte o altă perspectivă: inteligența artificială nu distruge scrisul, ci îl transformă.

„Elevii nu vor înceta în mod magic să folosească AI”, susține acesta. „Este momentul să învățăm cum o putem folosi pentru a îmbunătăți procesul de scriere, nu să o respingem din start.”

În august 2023, mai bine de jumătate dintre bobocii universității americane au declarat că AI este „viitorul scrisului”. Iar un raport al Higher Education Policy Institute din februarie 2025 arată că 92% dintre studenții britanici folosesc IA într-o anumită formă în procesul academic. Cifrele indică o realitate de neignorat.

 

Cum ajută concret inteligența artificială la scris

Contrar opiniilor alarmiste, AI nu este folosită doar pentru a copia. Un raport OpenAI din 2025 a constatat că principalele utilizări ale ChatGPT de către studenți sunt: începerea lucrărilor (49%), rezumarea textelor lungi (48%), brainstorming pentru proiecte creative (45%), explorarea de noi subiecte (44%) și revizuirea scrisului (44%).

„Folosirea AI nu înseamnă că studenții gândesc mai puțin. Înseamnă că gândesc diferit”, explică profesorul. Prin automatizarea unor sarcini de rutină, cum ar fi verificarea coerenței sau extragerea ideilor esențiale, studenții pot aloca mai mult timp pentru rafinarea ideilor și dezvoltarea stilului personal.

 

Rhetorical Prompting – o metodă nouă de colaborare cu IA

Pentru a valorifica potențialul inteligenței artificiale, profesorul și colegii săi au dezvoltat Rhetorical Prompting Method, un cadru care învață studenții cum să formuleze prompturi clare și intenționate, să analizeze critic răspunsurile AI și să își păstreze controlul asupra conținutului generat.

Datele preliminare sunt promițătoare: 92% dintre cei 133 de studenți intervievați au declarat că metoda i-a ajutat să ia decizii mai bune în timpul scrierii, iar 75% spun că și-au păstrat vocea autentică. 89% au afirmat că au devenit mai reflexivi cu privire la propriul proces de scriere.

 

Inteligența artificială, ca amplificator al creativității

Un alt exemplu vine de la scriitoarea de comedie științifică Sarah Rose Siskind, care a vorbit în fața studenților de la Harvard despre cum folosește ChatGPT pentru a genera idei de glume și scenarii. Inteligența artificială nu-i înlocuiește talentul, ci îi economisește timp pentru a se concentra pe ceea ce contează: livrarea poantelor.

Astfel, AI poate servi drept oglindă critică și partener de brainstorming, nu doar un scriitor-fantomă. Când studenții sunt învățați să o utilizeze cu scop clar, AI le oferă instrumente pentru a-și clarifica gândirea, nu pentru a o evita.

Într-o lume în care majoritatea studenților folosesc deja AI, respingerea acesteia de către profesori nu mai este o opțiune viabilă. Mai degrabă, universitățile ar trebui să regândească modul în care predau scrisul, punând accent pe înțelegerea proceselor cognitive și creative implicate în colaborarea cu tehnologia.

„Dacă vrem să pregătim studenții pentru viitor, trebuie să învățăm cum să îi învățăm să folosească AI-ul cu intenție, discernământ și voce proprie. Inteligența artificială nu înlocuiește scrisul. Îl reconfigurează. Iar cheia constă în a ști cum”, conchide profesorul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Comentarii

Pentru a vedea sau a publica comentarii, te rugăm să te autentifici în Facebook.
 
 
 
 
 
x close