EXCLUSIV  Cateringul aviatic în era Covid-19. Pilotul Osiceanu, despre secretele mâncării de la bordul avioanelor: A fost cea mai năstrușnică ofertă

Cateringul aviatic moare, dar nu se predă! 
Cateringul aviatic moare, dar nu se predă! 

Apariția cateringului la bordul avioanelor de transport pasageri are câteva motive interesante. Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit, în exclusivitate pentru DC News, despre secretele în ceea ce privește mâncarea de la bordul avionului. În contextul pandemiei, Cezar Osiceanu a spus: cateringul aviatic moare, dar nu se predă! 

”Pentru a convinge cât mai mulți oameni să devină călători cu avionul în locul trenului sau autobuzului, în condițiile unor prețuri mari pentru biletele de avion, companiile aeronautice au mers pe cartea oferirii de mese cât mai rafinate și îmbelșugate la bord.

Pentru că însoțitorii de bord al căror rol unic creat de la introducerea acestei categorii de personal aeronautic a fost acela de a asigura siguranța zborului la bordul avionului, prin acordrea primului ajutor, conducerea și supravegherea evacuării pasagerilor, stingerea incendiilor, etc trebuiau să contribuie la imaginea companiei aeriene și în plus să creeze acea simbioză prin care pasagerul legat sau nu în scaun să se simtă cât mai bine. În acest sens, pe lângă alegerea stewardeselor după criterii de frumusețe, companiile aeriene au procedat inteligent creând și liniile de comunicare directă cu pasagerii prin oferirea acestui serviciu de catering la bord.

Odată cu creșterea orelor de zbor, pasagerii simt nevoia unei hidratări și a unei alimentări a organismului cu ceva, iar urcarea la bord cu mâncare și băutura de acasă nu era permisă din cauze lesne de înțeles. 

Stocarea alimentelor și băuturilor la bordul avioanelor se face cu respectarea unor legi sanitar veterinare foarte stricte. Și aici trebuie doar să ne aducem aminte cazul real pus mai târziu în scenă în filmul de comedie Airplaine și vom înțelege rapid. Pentru cine nu știe cazul respectiv a fost așa: un avion care traversa Canada de la Vancouver la Toronto a făcut o escală conform programului. După escală s-a servit masa pasagerilor și piloților, iar la scurt timp majoritatea pasagerilor, precum și celor doi piloți li s-a făcut rău.

Căutându-se o posibilă cauză, stewardesele au constatat cu stupoare că cei care mâncaseră pește sufereau cumplit, iar cei care serviseră miel nu aveau nimic! Norocul a fost că la bord era un fost pilot din Al Doilea Război Mondial care culmea... nu mâncase pește și miel! Îndrumat prin radio, pilotul pasager a reușit să aterizeze avionul de pasageri cu bine fără să existe răniți sau decedați. Nota bene: de atunci se servesc piloților meniuri diferite ca măsura de siguranță!

Revenind la subiectul nostru, dacă vom face un mic tur printre meniurile oferite în timp, vom observa că până prin anii 1970, meniurile erau de... neuitat! Icre negre, șampanie, produse gastronomice de mare rafinament precum în marile restaurante ale lumii. Se serveau la bordul avioanelor în special la clasa business. Încet, încet, odată cu reducerea costurilor per pasager, cu creșterea numărului de pasageri într-un avion, cu devenirea aviației civile ca mijloc principal de transport pe distanțe medii și lungi, și cateringul de la bordul avioanelor s-a modificat. Întâi a apărut standardizarea porțiilor și felurilor de mâncare. Apoi ambalarea, prezentarea și servirea.

Între timp, companiile mari și-au făcut propriile firme de catering pentru reducerea costurilor, riscurilor, creșterea veniturilor și optimizarea mecanismului întreg.

În contrapartidă au apărut și mari companii de catering aviatic care se luptă să capete monopol pe anumite aeroporturi

Pentru pasager, acest lucru a însemnat reducerea și mai drastică a mărimii și diversității meniului, un serviciu și mai prost la bord, scăderea cantităților și sortimentelor de băuturi oferite, mai ales pentru cei aflați la clasa economic. Nefiind acestea de mai sus îndeajuns, s-a inventat și modelul low cost în care pasagerul nu mai primea nimic la bord.

În atari condiții, în numeroase zboruri, pasagerii începeau să își scoată din desaga lor merinde de acasă parfumând puternic cabinele cu miros de ceapă, varză, usturoi, etc. Chiar și o reclamă a unei companii low cost îți spunea că decât un zbor cu o companie de linie (unde să primești la bord mâncare și băutură), mai bine cu banii economisiți mănânci la destinație zburând cu low cost!

Unii dintre deosebiții “gânditori”, de care este plină aviația, au propus, la un moment dat, introducerea unei linii de servire la bord cu produse tip McDonalds spre stupefacția celor care răspund totuși de siguranța avioanelor! Doar o demonstrație făcută cu diverse filmări reale a unor situații petrecute în avioanele de pasageri intrate în zone de turbulență în aer clar, neidicate pe radarele meteorologice ale avioanelor, a reușit să blocheze această idee!

Tot din aceeași gamă de “invenții” sunt și sandwich-urile aduse la plecarea avionului, congelate bine, și servite și la dus, și la întors chiar dacă avionul rămânea la escală peste noapte! Inutil să vă spun că după ce am consumat odată un astfel de sandwich, la circa o oră după ingerarea lui, noroc că aterizasem la destinație între timp... am suferit brusc o cefalee puternică, bașca o stare de vomă accentuată, toate provocate de indigestia produsă de acel sandwich oferit în avion!

Cea mai năstrușnică ofertă de catering în avion, văzută de mine vreodată, a constat în câteva prune însoțite de o punguța de sticksuri sărate bocnă și Coca Cola cu sau fără zahăr, la alegere! Despre mâncăruri nefăcute sau alterate iar aș putea să vă povestesc destule, dar ideea de baza este că din cauza costurilor din ce în ce mai mari cu cateringul, a creșterii concurenței devenită acerbă în aviație, a incapacității de răspuns a pasagerului însuși, a lipsei controlului sanitar veterinar adecvat, s-a ajuns la situații din ce în ce mai neplăcute! Venirea Covid-19 a însemnat pentru cateringul aviatic falimentul pentru că inițial s-a scos complet tot ce se servea la bord, iar apoi s-au acordat cel mult doar un fel de rații de supraviețuire constând în special în mici recipiente cu apă! 

Doar că ce să vezi? Cateringul aviatic moare, dar nu se predă! 

De circa 2-3 săptămâni, compania Austrian Airlines a început o mare campanie în spațiul virtual cu ofertele de catering servită la bordul avioanelor sale! Englezii de la British Airways au început o agresivă campanie media prin care oferă, contra a doar 80-100 de lire, livrarea acasă a unui meniu din avion! Și uite așa se dovedește o altă celebră dogmă aviatică care spune că nicăieri ca în aviație cercul nu este mai... rotund!”, a spus pilotul Cezar Osiceanu pentru DC News.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play




Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2021 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro


cloudnxt2
YesMy