Studiu: Practicarea sportului activează în corp moleculele care blochează senzația de foame

Fotografie de la Ketut Subiyanto:Pexels

Practicarea sportului nu numai că ajută la arderea caloriilor, ci și la suprimarea foametei, cel puțin asta rezultă dintr-un nou studiu efectuat la Universitatea Stanford, din Statele Unite.

Studiul descrie modul în care o moleculă reduce apetitul animalelor după ce au făcut mișcare. Potrivit studiului o compoziție de atomi numită lac-phe a apărut în sângele șoarecilor obezi după ce alergau pe banda de alergare.

Speranța cercetătorilor este să folosească acest agregat ”anti-foame” în crearea de suplimente specifice pentru pierderea în greutate. În orice caz, persoanele care intenționează să reducă grăsimea și să se mențină în formă pot ține cont de acest beneficiu al exercițiilor fizice atunci când își planifică programele de viață de zi cu zi.

”Suntem cu toții în general conștienți de faptul că exercițiile fizice sunt benefice pentru controlul greutății corporale și al glucozei, dar am vrut să explorăm acest concept mai detaliat, pentru a vedea dacă ar putea fi analizat în termeni de molecule și căi”, a spus dr. Jonathan Long, asistent profesor de patologie la Stanford, într-o declarație a universității.

Lung a condus cercetarea, publicată recent în revista Nature, cu scopul explicit de a învăța ceva nou în metabolomică, studiul metaboliților mici din organismul unei persoane.

Experimentul în sine

Potrivit Agrifood, oamenii de știință au condus un grup de șoareci pe o bandă de alergare înainte de a măsura vârfurile unor molecule din sânge. În acel moment, au descoperit că există sute, dacă nu mii, dintre aceste grupuri de atomi care se activează continuu în sânge, dar unul în special le-a atras atenția.

Este vorba despre ”lac-phe”, o combinație de lactat (cunoscut și sub numele de acid lactic) și fenilalanină, un aminoacid care participă la constituirea celor mai comune proteine ​​din dietă. Odată izolat, l-au administrat șoarecilor cu obezitate indusă de dietă pentru a vedea cum ar afecta apetitul.

Rezultatele experimentului

În următoarele 12 ore, șoarecii supuși testelor au mâncat cu 50% mai puțin decât de obicei. După zece zile de utilizare a substanței, aportul total de alimente și greutatea corporală au scăzut.

Erau și mai toleranți la glucoză, semn că molecula produce și efecte împotriva diabetului. Experimentele nu s-au oprit la laborator. Echipa de cercetare a mers apoi la un hipodrom din California pentru a testa descoperirile pe animale mai mari, descoperind că și caii de curse produc acest compus după cursă. În cele din urmă, o examinare suplimentară a arătat că și oamenii generează aceeași moleculă.

Concluzii

”Estimăm că lac-phe este responsabil pentru aproximativ 25% din efectele anti-obezitate ale exercițiilor fizice”, a spus Long, care speră că acesta este începutul cercetărilor inovatoare în domeniul pierderii în greutate, un sector care atrage multă atenție.

Raport OMS | Aproape 60% dintre români sunt supraponderali. Indicele obezității, în creștere în Europa

Într-un raport publicat de Organizația Mondială a Sănătății pe 2022  se arată că aproximativ 60% din adulții europeni și o treime din copii suferă de greutate în exces. România, sub media europeană la supraponderabilitate.

Raportul OMS  citat de Europa Liberă menționează și pandemia care a înrăutățit situația persoanelor supraponderale.  După doi ani de pandemie, ultimele cifre arată că persoanele supraponderale au fost mai predispuse la forme grave ale bolii și chiar deces.

Raportul precizează, de asemenea, că supraponderabilitatea (ce include obezitatea) este a patra cauză de deces după tensiunea arterială crescută, dieta proastă și consumul de tutun. În Europa, aproximativ 1,2 milioane de persoane mor anual din această cauză.

Printre bolile cauzate de obezitate se numără 13 tipuri diferite de cancer, două forme de diabet, boli respiratorii cornice și boli cardiovasculare.

”Pentru unele țări europene, se preconizează că în deceniile următoare obezitatea va cauza forme de cancer prevenibile mai des decât fumatul”, se arată într-un comunicat de presă dat de OMS pe 3 mai 2022.