Pilotul Mihai Sturzu a răspuns unei întrebări pe care îi macină cu siguranță pe toți cei care ajung în zona de securitate (security) în aeroport. De ce nu avem voie să trecem cu apa și ea trebuie aruncată...
Interdicția de a trece cu sticle de apă prin controlul de securitate din aeroporturi este una dintre cele mai frecvente nemulțumiri exprimate de pasageri din întreaga lume. Întrebarea „De ce trebuie să aruncăm apa la security?” a devenit un laitmotiv al frustrărilor legate de călătoriile aeriene, mai ales în contextul în care, odată ajunși în zona de așteptare a terminalului, pasagerii sunt nevoiți să plătească prețuri exorbitante pentru aceeași apă care a fost interzisă la intrare.
În cadrul proiectului său „Tabăra de Zbor”, pilotul Mihai Sturzu a explicat clar și direct de ce aceste restricții sunt încă în vigoare și ce se pregătește pentru viitorul apropiat.
„Răspunsul e foarte simplu. Deocamdată echipamentele care verifică și identifică lichidele pe care le conțin aceste recipiente nu pot spune exact ce conține recipientul. Atunci e cel mai sigur ca de security să nu se treacă cu lichide în cantități mari”, a declarat Sturzu.
Astfel, actualele sisteme de control din majoritatea aeroporturilor nu au capacitatea de a analiza rapid și precis conținutul sticlelor sau al altor recipiente cu lichid. Din motive de securitate, autoritățile preferă să elimine complet acest risc, interzicând trecerea cu lichide în cantități mai mari de 100 ml, cu excepția cazurilor medicale sau a alimentelor pentru bebeluși.
Însă veștile bune nu întârzie să apară. Potrivit lui Mihai Sturzu, soluțiile tehnologice pentru această problemă deja există și urmează să fie implementate la scară largă:
„Am însă o veste bună. Echipamentele de nouă generație ne vor lăsa să trecem cu apă până la doi, trei, patru, cinci, zece litri dacă vreți să luați cu voi”, a precizat el.
Noile sisteme, deja testate și introduse parțial în unele aeroporturi europene, folosesc tehnologii avansate de scanare pe bază de raze X de tip CT (similar cu cele din spitale), care pot identifica cu mare precizie compoziția substanțelor lichide. Acest lucru va permite eliminarea restricției standard privind recipientele de maximum 100 ml și va ușura considerabil experiența pasagerilor.
În plus, noile tehnologii vor reduce considerabil timpii de așteptare la controlul de securitate și vor elimina una dintre cele mai mari surse de stres dinaintea zborurilor. Totodată privind cealaltă față a monedei, ele ar putea pune presiune și pe comercianții din zona duty-free, unde o sticlă de apă obișnuită poate ajunge să coste între 10 și 20 de lei, o sumă exorbitantă comparativ cu prețul din afara aeroportului.
Aeroporturi precum Heathrow (Londra), Schiphol (Amsterdam) sau Fiumicino (Roma) au început deja instalarea unor astfel de echipamente și estimează că, până în 2026, majoritatea terminalelor internaționale vor renunța la actualele restricții privind lichidele în bagajul de mână.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News