Cum pot fi afectați copiii de începerea noului an școlar, în valul 4. Explicațiile psihologului

Imagine de Free-Photos de la Pixabay
Imagine de Free-Photos de la Pixabay

Psihologul Nora Neghină a explicat, în exclusivitate pentru Spectacola, cum pot fi afectați copiii de începerea noului an școlar, în valul patru al pandemiei, dar și cum îi pot ajuta părinții să depășească posibilele stări de anxietate.

Elevii urmează să revină în bănci. Emoțiile sunt mari, și nu doar pentru că este începutul de an școlar. Copiii revin la școală după un an în care orele s-au ținut mai mult online sau în sistem hibrid. 

SPECTACOLA: Poate această întoarcere la școală să creeze o anxietate în rândul elevilor?

Psih. Nora Neghină: Reîntoarcerea la școală după vacanța de vară, chiar și în context normal (cum ar putea fi descris cel de dinaintea apariției pandemiei Covid), reprezintă un context marcat de disconfort prin prisma faptului că atât copiii, cât și adulții, trec printr-o schimbare de rutine. Creierului nostru îi place rutina, adică familiaritatea, și cărările cunoscute, astfel că schimbări în ora de trezire/culcare, întâlnirea/reîntâlnirea cu persoane pe care nu le-am frecventat de multă vreme, trecerea de la program de voie la program impus, logistica deplasărilor către/de la școală, serviciu, activități extracuriculare sunt factori care aduc și disconfort.

În contextul actual, marcat în continuare de riscul îmbolnăvirii și măsuri de prevenire a răspândirii virusului, disconfortul este amplificat, căci se adaugă comportamente adiționale sau schimbări suplimentare. Nu în ultimul rând, schimbarea de mod de predare (de la online la fizic în interacțiune nemediată), readaptarea, poate fi percepută ca factor de disconfort.

Fiecare din noi are temperamental un nivel mai crescut sau mai scăzut de adaptabilitate la contexte noi, astfel că ne este mai ușor sau mai dificil să facem față acestui disconfort care însoțește orice schimbare. Asta nu înseamnă neapărat anxietate, ci doar că este nevoie să ne acordăm o perioadă de a ne ”așeza” sau a ne obișnui cu noile rutine.

Există însă în acest debut de an școlar potențial de anxietate crescută pe zona de sănătate și socializare, adică îngrijorări privind îmbolnăvirea personală sau a celor din familie, sau comunitate, îngrijorări privind relațiile interpersonale și abilitățile de relaționare. Aceste îngrijorări vor fi însoțite de comportamente disfuncționale, excesive, și care nu vor face altceva decât să mențină anxietatea.

Citește continuarea articolului pe spectacola.ro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel