Coronavirus - COVID 19
România în stare de alertă
-
confirmate
-
vindecate
-
decese
Sună-ne (Luni - Vineri, 09:00 - 18:00) sau scrie-ne la numărul 0772.264.642 sau la adresa de e-mail [email protected] și pune intrebări despre coronavirus, situații sociale, medicale, suport psihologic. Semnalează situații deosebite.

EXCLUSIV. Boeing spune adio preluării Embraer- O manevră. Presiuni politice mari

Boeing 737 NG
Boeing 737 NG

Conform agentiei de presa Reuters, pe 25 aprilie 2020, firma Boeing a anuntat oficial renuntarea la preluarea companiei braziliene Empresa Brasileira de Aeronáutica - Embraer, o afacere de 4,2 miliarde de dolari.

In fapt Boeing urma sa preia un pachet de 80% din Embraer adica mai tot in afara diviziei militare si a celei de business jet, inca din iulie 2018. Boeing, prin CEO-ul ei de trista amintire Muillenberg, initiase preluarea Embraer ca raspuns la atacul europenilor de la Airbus care preluasera de la statul canadian Ontario intreg stocul de actiuni de la firma Bombardier in octombrie 2017 contra unei sume destul de consistente dar se pare ca nu la nivelul macar al pietei din acel moment. In spatele afacerii se spune ca ar fi stat pe langa Justin Trudeau si seful intelligence-ului canadian ulterior arestat pentru tradare in favoarea Chinei!

Airbus a facut aceasta miscare teribil de indrazneata pe fondul sprijinului masiv al premierului canadian Justin Trudeau si actiunea canadienilor a fost atunci catalogata de catre Donald Trump ca fiind, citez, "un cutit infipt in spatele Americii de catre fratii nostrii canadieni"! Cum insa povestea nu s-a terminat aici Airbus a vandut la o luna de la preluarea Bombardier divizia DeHavilland care producea avioanele turbopropulsoare DASH 8 PQ seria 400 - competitoarele directe ale ATR-urilor franco-italo-spaniole produse de concernul Airbus la Toulouse si a lasat fara locuri de munca peste 5.000 de angajati.

Nota bene: In Europa acum pe fondul uriasei crize din aviatia mondiala provocate de catre pandemie, a inceput procesul de eliminare a tuturor flotelor de avioane DASH din companiile europene (Austrian Airlines fiind un exemplu recent) in vederea introducerii in spatiul ramas a avioanelor ATR ca si mijloc de relansare a productiei Airbus, de pastrare a locurilor de munca etc.

Airbus a vandut pachetul complet de avioane business jet catre Mitsubishi Aerospace

Airbus nu s-a oprit insa aici si a vandut si pachetul complet de avioane business jet produse de Bombardier catre concurentul direct, Mitsubishi Aerospace cu care fosta firma Bombardier avea chiar un proces pe rolul instantelor pentru ca japonezii il angajasera la ei pe fostul CEO al canadienilor!

Cu facilitatile de productie ramase in acest mod libere de sarcini, Airbus a introdus in in schema sa, rebotezandu-I Airbus 220, modelul pregatit si certificat anterior de catre canadieni, in plus transferand productia acestui model si catre unitatea de asamblare din USA statul Alabama

Americanii vazand ca se ascute la acest nivel lupta pentru capacitatile de productie au mutat rapid prin incercarea de preluare a brazilienilor de la Embraer, o afacere ce initial parea sigura si de success in opinia lui Muillenbrg care a trebuit sa convinga actionarii Boeing de necesitatea imediata a preluarii . Pentru brazilieni afacerea era excelenta pentru ca intrau bani, tehnologie si se reorganiza intreaga firma dupa modelul american existand de aici si beneficia mari ulteroioare pe langa suma extrem de frumoasa oferita de ameicani si pe care Airbus nu dorea sa o concureze in nici un fel, mai ales dupa efortul facut cu achizitionarea Bombardier

Despre Embraer trebuie sa stim insa urmatoarele:

- Brazilienii au conceput si pus in practica prin anii 70 mai ales, o politica de modernizare la nivel national a tarii, economiei si industriilor pe care se puteau baza in acest proiect al lor. Asa au aparut noua capitala Brasilia, in forma de porumbel al pacii, zeci si sute de baraje, etc etc

- Pentru acest plan maret aveau nevoie de atragerea personalului calificat de nationalitate braziliana, plecat sa lucreze in strainatate, inapoi acasa. Astfel ca le-au oferit aceleasi venituri din tarile unde brazilienii lucrau si la ei acasa in Brazilia ceea ce a facut ca marea majoritate a acestor oameni calificati si super calificati sa revina masiv in tara de origine. Acest personal a format o baza care a instruit apoi, format si atestat generatii de specialist in domeniu care nu au mai parasit Brazilia insa avand salarii excelente la ei acasa

- In domeniul aviatiei avand deja baza formata cu acesti tehnicieni formati si atestati in marile concerne aviatice mondiale au demarat in 1969 proiectul denumit Embraer, proiect care a avut de la inceput doua laturi clasice: cea militara si cea civila.

- Pe latura civila de transport aerian au dezvoltat un avion turbopropulsor, Embraer 110, si o serie de avioane turbo jet destinate transportului de pasageri si de business. Cu cel turbopropulsor nu au avut mare succes de piata si de aceea el a fost mai mult cumparat pentru piata interna braziliana – in zona noastra a fost operat doar de catre moldovenii de la Air Moldova fara rezultate economice si operationale deosebite. Avioanele jet din familia ERJ initial au fost destinate a inlocui flotele de turbopropulsoare vechi in general rusesti la care multe state renuntau in mod din ce in ce mai alert, dar si de a constitui o optiune la tendinta acelor ani de renuntare la avioanele cu elice destinate transportului de pasageri.

"A fost o manevra"


Aceste modele aveau intre 37 si 55 de pasageri deservind rute scurte dar aveau ceva impedimente in operare adica: cabina de pasageri fiind configurata cu 2 randuri de scaune pe o parte si unul singur pe partea opusa facea necesara o executare cat mai corecta a centrajului avionului, viteza lui nu era semnificativ mai mare ca a unui ATR 42-500 de exemplu, spatiul destinate bagajelor din cabina de pasageri nu era destul pentru a acoperi necesitatile pasagerilor standard echipati.

Ele prezentau insa o serie de avantaje in sensul ca ofereau o imagine mai buna dpdv psihologic pasagerilor prin lipsa elicelor precum la avioanele turbopropulsoare, incarcarea in cala se facea mai rapid folosind o banda standard pentru incarcarea/descarcarea bagajelor, numarul pasagerilor acoperea un model standard de autocar destinate turismului, avea dotare cu aparatura de apropere in conditii de vizibilitate redusa de tip ILS CAT II, consumul mic de petrol era totusi peste cel al ATR-ului sau DASH-urilor, taxele mici, operarea pe piste scurte si pe aeroporturi neamenajate, etc.

Aparitia pe piata a familiei Embraer E-Jet si mai ales a familiei E-JET E2 a fost iar o manevra care a starnit concurenta americano-europeana si mai tare. Pentru ca dintr-o data piata mondiala dominata de cei doi colosi Boeing si Airbus si la care se statea la coada circa 5 ani pentru achizitionarea unui avion din gama mediu curier ( familiile Boeing 737 si Airbus 320) a facut loc unui model cu performante mai scazute este drept decat ale competitorilor sai directi dar cu pret de achizitie si termen de livrare de doar 3 ani!

Initial FAA autoritatea aeronautica Americana a intarziat certificarea primelor modele din cauza unor probleme avute la aterizarea intr-un singur motor in conditii de pista contaminata din cate se spunea, dar dupa circa 2 ani a fost rezolvata problema si cu un numar de pasageri, in functie de model, de la 66 pana la 146, cu capacitate de operare pe orice fel de piste si cu ILS CAT III A echipate, avand posibilitatea de a fi parcate atat la burduf cat si pe spatiile neamenajate cu folosirea scarilor exterioare aeroportuare standard, plecand de la un pret mult mai mic decat al competitorilor sai, aceste avioane au reprezentat o optiune serioasa pentru multe companii aeriene astfel incat Luftansa, LOT, etc au inceput sa le achizitioneze rapid.

"Aceste avioane sunt un fel de struto-camila"

Aceste avioane dpdv constructiv sunt un fel de struto-camila ingloband filozofii, sisteme, aparate si piese de schimb din ambele zone Boeing si Airbus dar si unele sisteme proprii: mansele lor unice in forma unui ghidon de motocicleta, o cabina considerata foarte inconfortabila pentru piloti, scaunele pentru pasageri tari precum bancile de lemn din parc. Tehnic din exploatare s-ar fi constatat, se spune pe surse, ca ar avea o problema majora legata de faptul ca sistemul de constructie al fuselajului conduce in cazul unui control de tip D check la care s-ar constata puncte de rugina in zonele de contact la oprirea definitiva a avionului de la zbor

- Cum Brazilia este o tara plina cu de toate Embraer a fost initial o companie private, nationalizata in 1992 si revanduta apoi in 1994 cand era sa dea si faliment, statul brazilian avand insa in continuare Golden Shares sau actiunea de aur care ii permitea sa aibe drept de veto in consiliul de administratie. In anul 2000 brazilienii au vandut pe bursa o serie de actiuni pentru a putea face rost de capital si de a extinde productia pe o piata care gemea de cereri de avioane, ocazie cu care au aparut francezii timid dar mai ales americanii mult mai puternic. Ca toata lumea buna a producatorilor de avioane si Embraer a mers in China unde are o unitate de asamblare si vindea destul de bine

- Un punct comun intre cele doua companii producatoare, Embraer si Bombardier, a fost faptul ca World Trade Organization a decis ca ambele au primit subventii ilegale de la statele lor de provenienta, brazilian si respectiv canadian, intre 1990 si 2000

"S-au facut presiuni politice mari"


- In Romania fabrica de avioane de la Craiova a cumparat licenta de reparare a avioanelor Embraer si s-au facut presiuni politice mari in vederea achizitionarii de avioane Embraer de catre compania nationala in vederea inlocuirii flotei de avioane turbopropulsoare ATR 42 si 72 seria 500, guvernul Dancila optand pana la urma pentru inlocuirea flotei dar tot cu ATR insa modelul 72 seria 600. Ideea era ca fabrica de la Craiova care fabrica avioanele subsonice din gama IAR 93-99 Soim, avioane de scoala si antrenament excelente, nu putea patrunde pe piata militara de vanzari de avioane din diverse motive si din aceasta cauza pierdea oameni calificati si bani

Daca initial Boeing s- a asteptat la o preluare usoara si rapida in realitate lucrurile nu au stat chia rasa! Pentru ca s-au ridicat obiectii intemeiate dealtfel cu privire la pachetul de actiuni ce privea zona militara si Boeing a manevrat in sensul renuntarii la acel pachet. Apoi francezii au facut tot posibilul ca sa impiedice in cadrul Consiliului de Administratie preluarea pachetului majoritar invocand actiunile pe zona civila de productie a avioanelor utilitare si de business asa incat anul trecut fix in ultima sedinta inainte de dizolvarea acelui consiliu de administratie Boeing a reusit sa obtina acordul de preluare a unui pachet de actiuni de 80% privind productia avioanelor de transport pasageri Embraer si comercializarea pieselor de schimb pentru ele,pentru o suma de 4,2 miliarde de dolari platibila in transe conform contractului sprijinit puternic de presedintele in functie al Braziliei, Bolsonaro

Anuntul facut de catre Mark Allen, cel ce fusese sa fie CEO al noului parteneriat, indica clar ca negocirile din ultimele luni au esuat si ca atare Boeing se va retrage din afacere fara alte notificari incepand cu data de vineri 25 aprilie. Este evident ca vor urma ceva procese in instanta pe tema aceasta, procese al caror deznodamant sunt greu de prevazut in acest moment.

"Este posibil sa asistam la preluari de actiuni din partea Chinei"

Embraer ramane insa partener cu Boeing in programele militare aflate in derulare si isi va continua singura planurile noului turbopropulsor de 100 de locuri cu care spera sa rupa gura targului, nici o alta companie producatoare de avioane neavand pe planseta macar un astfel de proiect ambitios. Aceasta pentru ca daca Boeing ar fi efectuat preluarea se renunta evident la modelele vechi de Embraer jet si automat programul turbojet ar fi fost cel putin suspendat.

Oricum in acest moment Embraer este intr-o situatie delicata pentru ca actiunile sale au scazut mult si dupa refuzul Boeingului vor scadea si mai mult, piata aeronautica mondiala este in colaps, reorganizarea pietei va dura cel putin 6-8 luni si in plus economiile Braziliei si ale altor state sunt lovite dramatic de pandemie. Dupa umila mea parere este posibil sa asistam in curand la preluari de actiuni pe stocuri limitate din partea ... Chinei! Da, din partea Chinei, singura tara cu o economie "beton" care de la anul va detrona USA din pozitia de lider economic Mondial!

Chiar daca Donald Trump face eforturi fantastice in acest timp de a salva USA si economia Americana din idiotenia democrata a "politically correct" datorita careia America este aproape de colaps, prin reducerea mai mult decat drastica a cheltuielilor americane de orice fel la nivel Mondial si repornirea motoarelor americane afacerea preluarii Embraer-ului de catre Boeing va stagna cel putin un an sau chiar doi. Chiar daca interesul American este major in cauza analizata in acest articol, Boeing, dupa prostiile lui Muillenberg, nu isi mai permite sa faca una demarata tot de acesta!

Acest articol reprezintă o opinie.

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2020 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


nxt.23
YesMy