Principiile fizice simple ale camerei obscure creează efecte estetice inedite atunci când sunt folosite de un artist precum Abelardo Morell.
Autor: Diana-Monica Vulpescu
De asemenea, pentru a împinge procesul vizual, folosește o lentilă pe care o poziționează în dreptul gaurei în plastic. Lentila are rolul de a face imaginea mai clară. Uneori apelează inclusiv la o prismă pentru a răsturna imaginea în picioare.
Acest proiect l-a purtat din sufrageria lui, în jurul lumii, în tot felul de clădiri a căror vedere înspre exterior a proiectat-o pe pereții camerelor. Mai jos este o secvența din 2007, din seria „The Genius of Photography” a BBC. Aici, Abelardo Morell proiecteză imaginea basilicii Santa Maria della Salute pe peretele interior al plalatului de pe cealaltă parte a canalului. Procedeul acesta magic poate fi încercat de oricine datorită facilității lui. Mai multe fotografii ale artistului pot fi văzute pe pagina lui:În legătură cu acest tip de fotografie, Abelardo Morell mărturisește că una din satisfacțiile sale este să vadă „căsătoria ciudată, touși naturală, a lumii exterioare cu cea interioară”. Prin proiecul său „căsătoria” exteriorului cu interiorul este formată din parteneri mai egali.
Principiile camerei obscure au fost descrise încă din anul 1000 de către Ibn al-Haytham, iar preocuparea a continuat și s-a dezvoltat sub diferite forme până în secolul XIX. Atunci fizicianul Joseph Nicéphore Nièpce și pictorul Daguerre au descoperit modalitatea de a fixa pe un suport imaginea proiectată în camera obscură.