Elon Musk promite mai mult timp pentru Tesla, acțiunile urcă, dar imaginea rămâne șifonată, relatează Reuters.
Acțiunile Tesla au crescut cu aproximativ 6,5% în tranzacțiile dinaintea deschiderii bursei miercuri, după ce CEO-ul Elon Musk a anunțat că își va reduce implicarea în activitățile guvernamentale, alimentând speranțele investitorilor că se va concentra mai mult asupra producătorului de vehicule electrice, relatează Reuters.
Musk a declarat că, începând de luna viitoare, va reduce la una-două zile pe săptămână timpul dedicat colaborării cu administrația Trump, întrucât „mare parte din munca grea de organizare a echipei DOGE și de coordonare cu guvernul pentru a pune ordine în sistemul financiar este aproape finalizată”.
Această schimbare vine pe fondul unei presiuni crescânde din partea opiniei publice și a investitorilor, alimentată de implicarea sa politică controversată și de poziționarea pro-Trump, care au atras proteste și acte de vandalism în showroom-urile Tesla din mai multe țări.
„Timpul lui Musk este extrem de valoros, iar Tesla are nevoie de atenția lui”, a declarat Ross Gerber, CEO al Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, unul dintre cei mai vocali susținători ai companiei. Totuși, acesta a adăugat: „Nu schimbă faptul că mulți consumatori nu mai vor brandul Tesla. Nu știu cum se poate repara asta”.
Cotația acțiunilor Tesla s-a înjumătățit de la maximul atins în decembrie, ceea ce a redus capitalizarea bursieră a companiei cu peste 500 de miliarde de dolari. Investitorii se tem că deteriorarea imaginii brandului ar putea afecta vânzările și în 2025.
Chiar dacă decizia lui Musk de a-și concentra mai mult energia pe companie a fost salutată de unii investitori, analiștii avertizează că Tesla are de parcurs un drum lung până la redresarea imaginii. „Musk ar putea renunța complet la cariera politică și să se dedice 100% Tesla, dar răul e deja făcut”, a declarat Sue Benson, CEO și fondatoare a agenției de marketing The Behaviours Agency. „Niciun produs nu poate repara asta, iar faptul că se implică mai mult ar putea agrava percepția – este prea târziu să mai poți separa omul de brand”.
Asocierea cu Trump și apropierea de cauzele politice de dreapta au îndepărtat o parte importantă a consumatorilor care se identificau cu misiunea ecologistă a Tesla.
Compania mizează acum pe relansarea atracției pentru publicul larg, anunțând din nou planurile de a lansa un model accesibil la începutul lui 2025, deși a avertizat că ritmul de producție ar putea fi mai lent decât estimările inițiale.
Rezultatele financiare recente nu sunt încurajatoare: profitul net a scăzut cu 71%, iar veniturile din sectorul auto au fost cu 20% mai mici în primul trimestru, ratând așteptările Wall Street. Pe fondul schimbărilor de politică comercială globală, compania analizează revizuirea obiectivelor de livrare pentru întregul an.
Chiar dacă Tesla este mai puțin expusă la tarifele internaționale decât producătorii tradiționali, divizia de stocare a energiei – care se bazează pe celule de baterii din China – ar putea fi afectată semnificativ.
„Am pledat pentru tarife mai mici, dar decizia finală îi aparține lui Trump”, a declarat Musk, adăugând că se așteaptă la „câteva obstacole neașteptate” în acest an.
Directorul financiar Tesla, Vaibhav Taneja, a recunoscut că „actele de vandalism și ostilitatea nejustificată față de brandul nostru și angajații noștri au avut un impact în anumite piețe”.
Iar pentru Gabor Schreier, director de creație la Saffron Brand Consultants, problema este clară: „Până când brandul nu se va disocia de bagajul politic acumulat, concentrarea lui Musk pe Tesla s-ar putea să nu conteze deloc”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu