1.500 de lei, bani de chirie pentru victimele violenței domestice. PMB, în scandalul momentului: Informații false și tendențioase

Irina Constantin / 20 apr 2019 / 11:28 Salveaza PDF Comentarii
Descriere foto:

Primaria Capitalei e acuzată că a oprit finanțarea ”Centrului de primire în regim de urgență Casa INVICTA” al Asociației ANAIS. În replica dată către presă, Primăria spune că informațiile sunt ”false, tendențioase, incorecte” și aduc prejudicii de imagine Primăriei și primarului. 

Primăria Capitalei neagă că a oprit finanțarea proiectului social și precizează că acordul cu respectiva asociație a fost încheiat pe o perioadă determinată: septembrie 2018 - februarie 2019: ”fapt cunoscut de asociatia in cauza. Astfel, nu se poate afirma ca ar fi vorba despre o "oprire" sau "sistare" a finantarii, ci despre finalizarea acestei colaborari punctuale, asa cum este ea reglementata de legislatia aplicabila in domeniu.” precizează Primăria Municipiului București. 

Casa INVICTA n-ar mai avea licență de funcționare, potrivit PMB

Totodată, PMB susține că activitățile derulate de către ONG-uri pot fi finanțate din fonduri publice și private dacă serviciul pentru care se solicită finanțare deține licență. În cazul Casei INVICTA, primăria susține că are o licență de funcționare provizorie, pe un an, emisă în 23.03.2018. 

1.500 de lei/lună, chirie pentru victimele violenței domestice

 

În plus, PMB mai anunță că-n luna februarie a inițiat un program pilot numit ”Împreună!” care se adresează victimelor violenței domestice în familie de pe raza Municipiului București, prin care acordă victimelor violenței domestice 1.500 de lei pe lună pentru plata chiriei în București. ”Programul nu este limitat, așadar, la un anumit număr de locuri, așa cum se întâmplă în cazul unui adăpost de profil. Principalul obiectiv este de a scoatere victimele din mediul abuziv si de a le izolara de agresor. În cadrul programului, se asigură păstrarea confidențialității, așadar victimelor le este asigurat accesul la o locuință care să le permita să-și înceapă o nouă viață, in condiții de siguranță”.

 

Iată, în continuare precizările Primăriei Municipiului București despre cazul Casei INVICTA: 

 

Colaborări pe bază de proiect; Primaria Municipiului Bucuresti nu poate asigura finanțarea continuă a activităților organizațiilor neguvernamentale.

Mai mult decat atat, Primaria Municipiului Bucuresti nu finanta toate activitatile derulate de Asociatia Anais ci doar proiectele implementate in comun cu Primaria Municipiului Bucuresti, prin Directia Generala a Muncipiului Bucuresti, astfel:
- in anul 2016 CGMB a aprobat Acordul de Asociere dintre municipiul Bucuresti, prin DGASMB si Asociatia Anais, in vederea implementarii in comun a proiectului "Stop violentei in familie" in cadrul "Centrului de asistenta pentru mama si copil". Pentru implementarea acestui proiect fost aprobat un buget in valoare de 189.600 lei, buget aferent doar activitatilor derulate decatre Asociatia Anais. Perioada de implementare a proiectului a fost de 1 an. Centrul de asistenta pentru mama si copil aflat in subordinea DGASMB functioneaza si in prezent, ca urmare a reorganizarii sub titulatura de Centrul de sprijin pentru familii defavorizate.

Conform Acordului, Asociatia Anais a oferit servicii de informare, consiliere psihologica si juridica victimelor violentei in familie care au accesat serviciile sociale oferite de catre DGASMB prin Centrul de asistenta pentru mama si copil.

- In anul 2017 a fost inaintata CGMB propunerea privind aprobarea unui nou acord de asociere dintre municipiul Bucureşti, prin DGASMB şi Asociatia ANAIS, in vederea implementarii in comun a proiectului "Stop violentei in familie! Servicii complexe pentru victimele violentei in familie" Perioada de implementare, prevazuta in acord a fost de 1 an.

Proiectul a avut un buget aprobat in valoare de 816.960 lei, buget aferent doar activitatilor derulate de catre Asociatia Anais, la nivelul celor doua centre „Centrul de consiliere pentru prevenirea si combaterea violentei in familie" si „Centrul de primire in regim de urgenta destinat victimelor violentei domestice "Casa INVICTA".

Facem precizarea ca centrul "Casa INVICTA", cu o capacitate de 16 locuri (8 femei si 8 copii), a fost infiintat de catre Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati (ANES) in cadrului proiectului "START - O viata de calitate in siguranta!" finantat prin Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

- In anul 2018 a fost incheiat un nou acord de asociere, potrivit H.C.G.M.B. nr. 441/26.07.2018 privind aprobarea Acordului de Asociere dintre municipiul Bucureşti, prin DGASMB şi Asociatia ANAIS, in vederea implementarii in comun a proiectului "Stop violentei in familie! Servicii complexe pentru victimele violentei in familie". Perioada de implementare a acestui proiect a fost de 6 luni, valoarea finantarii fiind de 755.476 lei.

Astfel, se poate constata cu usurinta ca aceste proiecte au fost aprobate in CGMB la date care nu asigura continuitatea activitatilor ci au un vedere indeplinirea, in comun, a obiectivelor stabilite la nivelul fiecarui proiect, respectiv:

- in anul 2016 hotararea a fost adoptata in 31.03.2016, pentru o perioada de implementare de un an;
- in anul 2017 hotararea a fost adoptata, in data de 18.05.2017, pentru o perioada de implementare de un an;
- in 2018 hotararea a fost in 26.07.2018 pentru o perioada de implementare de sase luni.

Potrivit prevederilor legale, Primaria Municipiului Bucuresti nu poate asigura finantarea continua a activitatilor organizatiilor neguvernamentale.

Astfel, conform prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu personalitate juridica, care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.153/2001, art. 1, alin. (3) "Asociatiile, fundatiile si cultele recunoscute in Romania, acreditate ca furnizori de servicii sociale potrivit legii pot primi subventii de la bugetele locale, daca indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) si administreaza unitati de asistenta sociala care se adreseaza beneficiarilor dintr-un singur judet, respectiv dintr-un sector al municipiului Bucuresti."

Pentru accesarea unor fonduri de la bugetele locale, asociatiile sunt obligate sa depuna solicitari in acest sens hotararea fiind luata la nivelul Consiliului Local de sector.

Regulamentul privind regimul finantarilor nerambursabile

Reiteram faptul ca Primaria Capitalei nu limiteaza accesul niciunui ONG la finantare sau la colaborarea cu DGASMB, din contra, are un regulament clar definit in domeniu, care permite accesul organizatiilor non-profit la fonduri, asa cum va prezentam detaliat mai jos, dar deruleaza si activitati proprii, prin intermediul directiei de profil (DGASMB).

Pentru finantarea nerambursabila a ONG-urilor de profil (furnizori de servicii sociale), este in vigoare un Regulament elaborat anul trecut (HCGMB nr.274/2018).

Finantarea se face, conform Regulamentului amintit, numai in baza unei proceduri de selectie publica de proiecte si numai dupa publicarea Programului anual, astfel incat orice ONG eligibil sa poata avea acces la fondurile disponibile. Intrucat contine prevederi cu privire la suma anuala alocata in acest sens, Programul poate fi elaborat numai dupa aprobarea, in CGMB, a bugetului local al Municipiului Bucuresti.

De asemenea, subliniem ca, potrivit legislatiei in vigoare, un proiect nu poate fi implementat decat in masura in care este indicata sursa de finantare aferenta perioadei de implementare.

DGASMB ofera sprijin concret tuturor categoriilor sociale vulnerabile

Subliniem faptul ca domeniul asistentei sociale reprezinta o prioritate pentru Primaria Municipiului Bucuresti, actuala administratie acordand o atentie deosebita acestei problematici.

Pentru prima data, prin decizia actualei administratii, autoritatea locala ofera sprijin concret, imediat, tuturor categoriilor sociale vulnerabile, tinerilor care isi intemeiaza o familie sau devin parinti, oferind totodata stimulente financiare menite sa sustina educatia copiilor, imbunatatirea calitatii vietii seniorilor, precum si alte stimulente financiare care contribuie, uneori decisiv, la tratarea unor probleme medicale ale beneficiarilor. Numai anul trecut peste 100.000 de bucuresteni au beneficiat de aceste stimulente.

Mai mult decat atat, in anul 2019, Primaria Municipiului Bucuresti, prin Direcţia Generala de Asistenţa Sociala a Municipiului Bucureşti, asigura, pentru victimele violentei in familie, urmatoarele servicii si beneficii sociale:

- Servicii de gazduire, hrana, consiliere psihologica si asistenta sociala, la nivelul Centrului de sprijin pentru familii defavorizate si a celor doua locuinte protejate;
- Acordarea unui ajutor financiar pentru plata chiriei pentru victimele violentei in familie din municipiul Bucuresti, in cuantum de maxim 1500 lei lunar, conform Programului-pilot "Impreuna!".
(Implementarea Programului-pilot "Impreuna!" va fi asigurata de catre specialistii Centrului de sprijin pentru familii defavorizate).
- Decontarea costurilor aferente serviciilor privind examinarea victimelor si eliberarea certificatului medico-legal pentru victimele violentei in familie din municipiul Bucuresti, conform H.C.G.M.B. nr. 39/2016.

In plus, Directia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti are in vedere, dupa aprobarea bugetului municipiului Bucuresti, demararea procedurilor aferente vederea inchirierii unui imobil (compus din teren si constructie) in vederea amenajarii unui centru social destinat victimelor violentei in familie.”


Te-ar putea interesa






Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2019 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.26