EXCLUSIV  Un profesor protestează de trei săptămâni. DEZVĂLUIE neregulile din sistem

Un profesor protestează de trei săptămâni în faţa Inspectoratului Școlar din Slatina, însoţit de soţia însărcinată şi de cei doi copii. Bărbatul reclamă condiţiile de la pretransfer şi transfer.

Un profesor de matematică și de limba română protestează de trei săptămâni pentru că nu i se permite să se transfere la școala din satul natal. El acuză mânării la nivel de inspectorat și blocarea intenționată a postului respectiv pentru „cineva”.

Deși a obținut autorizație pentru proteste, valabilă 3 luni – 12 zile, profesorul este persecutat ca urmare a curajului și a acțiunii întreprinse. Este anchetat de Protecția Copilului, i s-a făcut plângere la Poliție și i s-a cerut, de către directorul școlii în care predă, să renunțe la protest.  „Nu mi-a impus. După a treia săptămână de protest, a venit la mine doamna Director și mi-a solicitat să renunț la protest. Că este bine să renunț la protest, că nu rezolv nimic, că exagerez, că nu am dreptate.”

Aurel Dascălu este profesor în judeţul Olt și protestează în fiecare miercuri, între orele 14.00 şi 16.00, în faţa sediului Inspectoratului Şcolar din Slatina, însoţit de cei doi copii ai săi şi de soţie, care este însărcinată.

Profesorul susține că nu se poate transfera la școala din satul natal din cauza unor condiții specifice și discriminatorii, care nu sunt legale, dar care sunt tolerate în peste jumătate din școlile din județul Olt și în foarte multe școli din București – conform surselor proprii. El este nemulţumit de atitudinea ISJ privind interpretarea metodologiei mişcării de personal. De asemenea, acuză și o lipsă de răspundere manifestată de Ministerul Educației.

Fiind profesor de limba română, dar deținând dublă specializare - și la matematică -, la două școli, respectiv din Spineni și Optași, Aurel Dascălu vrea să predea matematică la școala din satul natal, Poboru. Acesta susține că postul de matematică la acea școală era liber, fără condiții specifice, dar că anul acesta a fost blocat în mod deliberat, pentru „aranjamente”.

[citeste si]

DC News a vorbit miercuri, 22 martie, cu profesorul protestatar și a aflat următoarele:

„E a treia săptămână de protest, a treia zi de protest. Două ore, până la ora 16.00. Timp de trei luni de zile am autorizație pentru a continua acțiunea. Dar, nu în toate zilele, de exemplu miercurea viitoare nu voi fi pentru că este ziua în care se depun dosarele la Inspectorat și am lăsat un respiro, după care revin, bineînțeles, miercure de miercure sunt acolo lângă ei. Doar miercurea pentru că nu-mi permite programul. După a treia săptămână de protest, astăzi a venit la mine doamna Director și mi-a solicitat să renunț la protest. Că este bine să renunț la protest, că nu rezolv nimic, că exagerez, că nu am dreptate. (…) Au făcut în așa fel încât să nu mă pot transfera și fac lucrul acesta nu doar în cazul meu. Suntem mii de profesori care nu putem participa la pretransfer din cauza acestor condiții specifice care sunt vădit discriminatorii pentru că sunt create special pentru conservarea postului, pentru a se sări în următoarea etapă de mișcare, mai exact la articolul 253. Deci sunt posturile aranjate.

În cazul meu, cum spune și un inspector din regiune “se încadrează foarte mulți în situația lui”. Da, se încadrează, dar nu ma încadrez eu pentru că majoritatea nu-și manifestă interesul pentru mediul rural. În cazul meu, a fost suficient să-mi pună doi ani condiție în specialitate - eu fiind profesor de limba română și având și specializare de matematică și vrând să mă transfer cu o parte din catedră la școala unde am învățat eu,  iar o condiție a fost aceea de a avea vechime doi ani, ei știind că eu n-am mai predat matematică. Din acest an vreau să predau matematica în a doua specializare, însă îmi permite centralizatorul. Problema este la numărul de ore, eu neputând veni decât pe opt ore, ele fiind ceva mai multe ore. Deci la aceste două condiții nu corespund. (…)

Jumătate din scolile din județul Olt au condiții specifice, care nu fac decât să împiedice profesorii să participle la etapa de pretransfer. De exemplu, cineva a pus condiție specifică pentru un profesor să aibă 10 la titularizare la matematică. Să fim serioși, sunt câțiva pe toată țara care au 10 la matematică. Aceste condiții specifice nu sunt legale, deși ei spun că sunt legale, că au avizul juristului. Dacă a avizat un om, nu înseamnă că sunt legale. Eu sunt obligat să merg în instanță și voi merge în instanță. E o bătaie de joc care persistă de mulți ani. (…)

Trebuie să ai ceva forță pentru a te lupta cu tot sistemul, eu am presiuni din toate părțile. Mi-a venit Protecția Copilului - sesizată de Inspectorat -, în prima zi mi-au chemat poliția pentru că aș fi deranjat vecinii, deși eu sunt autorizat și nu se aude decât în dreptul ferestrelor Inspectoratului.

Eu știu că s-a dat ordin de la Inspectorat să se aranjeze postul, dar Inspectoratul spune că nu are nicio vină, că școala a fost cea care a hotărât. Dacă vorbesc neoficial cu doamna Director îmi spune că nu dânsa a hotărât, că s-a impus mai de sus și tot așa. (…)

Acum nu se mai titularizează cel care ia cea mai mare notă pe județ. Acum, dacă predai orele și ai luat nota 7, te poți titulariza dacă îl convingi pe director să schimbe viabilitatea postului. Adică să aibă viabilitatea de 4 ani. Ei asta fac: au viabilități, ca și în cazul meu. Postul a avut viabilitate anul trecut un an, iar acum au ridicat viabilitatea la 4 ani pentru a putea titulariza pe cineva pe 253. Orice judecător și-ar da seama că atunci când vor să titularizeze pe cineva… - nu știu cu ce interes, pentru că, până la urmă, ei încalcă legea pentru că nu declară viabilitățile corect. Și declară postul cu viabilitate 4 ani pentru a-l putea lua cineva pe 253. Mie nu-mi trebuie viabilitate 4 ani la pretransfer. Pretransferul se dă indiferent de viabilitate.

Iar acum vă dau un exemplu: dacă cineva ar fi fost profesor de matematică și găsea o catedră - să spunem că găsea 10 ore de matematică și 8 ore de limba română, având specializarea a doua limba română -, se putea titulariza pe articolul 253 dacă avea a doua specializare, pentru că așa îi permite centralizatorul.  Dacă ai două specializari, dai examen la una, trebuie să ai mai multe ore la disciplina la care ai dat titularizare, iar restul, dacă ai o a doua specializare, se poate completa. Adică, dacă cineva se poate titulariza în regimul acesta, eu nu mă pot transfera?

Ei au tot spus că motivul ar fi acela că predau matematică și că materia aceasta este cu răspundere, dar până la urmă nu măsori competența mea dacă predau matematica, e dreptul meu să mă transfer. Dacă nu sunt în stare să predau matematica, este o altă problemă care nu se judecă acum, în situația aceasta în care suntem.

Ministerul este de vina pentru că ministerul a elaborat metodologia și a permis astfel de reguli. Fără a specifica ce se întâmplă dacă un profesor câștigă împotriva unei școli care a impus condiții specifice. Ei nu riscă nimic, nu pățesc nimic. Legea nu prevede o sancțiune în ceea ce îi privește, de aceea pot stabili orice - pentru că nu-i trage nimeni la răspundere.

Dacă vor, pot pune drept condiție specifică aceea ca profesorul să aibă doctorat. Și pot privi acest lucru ca fiind normal, nu drept o condiție dicriminatorie.

Cum sună pentru dumneavoastră: să aibă vechime minimum 10 ani, dar nu mai mult de 25 de ani. Nu este o discriminare pe criteriul vârstei?

Sunt oamenii compromisului, asta fac de mult timp. În momentul în care intri în sistem prin compromis, prin aranjamente - pentru că nimeni nu riscă, credeți că cel care se titularizează pe 253 și se roagă de director să schimbe viabilitatea și să-i aprobe, nu cotizează cu nimic? Ce copii să formeze ei dacă intră astfel în sistem? Eu nu am făcut niciun compromis și am ajuns unde am ajuns prin muncă.

Sistemul nu mai permite să intre oamenii pregătiți, pentru că directorii blochează posturi fiindcă își doresc suplinitori. Suplinitorii sunt ușor de condus, titularii sunt obraznici, titularii se opun, titularii iau atitudine. E mai greu. Și mai  titularizează din când în când pe cineva, după cum consideră ei. Dacă primesc ordin de la Inspectorat…  (…)

Am de gând să protestez și la minister, dar nu-mi permite timpul. (…)

Eu sunt perseverent și cred și-n mine și în demersul meu și sper să schimb până la urmă toată metodologia. Asta e ideea. Legea spune că poți să participi la pretransfer, iar școlile spun “ne pare rău, nu te vrem, nu corespunzi”. E o contradicție între legi, nu poți să învrăjbești oamenii în stilul ăsta. Aș vrea să vorbesc și cu domnul ministru, și cu ministerul, dar nu am ocazia. Poate vreodată.”  

Legea nr. 1/2011 a educației naționale - Art. 253

(1) Cadrele didactice calificate, care au obţinut nota/media de cel puţin 7 la un concurs naţional unic de titularizare în învăţământul preuniversitar în ultimii 6 ani şi care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în şedinţă publică organizată de inspectoratul şcolar, pe perioadă nedeterminată în unităţile de învăţământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) şi are viabilitate.

Profesorul de matematică și de limba română Aurel Dascălu a trimis deja scrisori către Colegiul Director al CNCD și Domnul Președinte al Consiliului Național pentru combaterea discriminării. 

Mai jos discursul profesorului protestatar trimis redacției DC News:

Ce crede Dascalu? Cele VII puncte!

            Am fost forțat de situatie să aleg această cale de protest pentru ca am convingerea că doar asa se poate schimba ceva. Apariția acestor condiții specifice care mă provoacă m-au facut sa realizez urmatoarele:

            I) Directorii de școală manipulează deciziile membrilor consiliilor de administratie ai școlilor, iar reprezentanții Inspectoratului fie nu doresc să reacționeze, fie sunt parte a acestor interese.

            II) Mă surprinde faptul că TOTI: directori, inspectori, sindicat consideră că fac tam-tam degeaba pentru că ei acționează legal.

            Această eroare de logică (pe care o voi dovedi în instanță) ridică un mare semn de întrebare asupra capacității lor de a interpreta și aplica legea. Sunt foarte multi, uniți și siguri pe ei dar acesta nu este un motiv sa credă că au și dreptate.

            Explicația este simplă: fac acest lucru de foarte mulți ani iar dacă nu urmăresc interese de natură personală sau materială atunci ce?

            III) Sa facem o retrospectivă! Când a apărut această degradare a sistemului? Conform metodologiei - Consiliile de Administrație (adică directorii) stabilesc viabilitatea posturilor, din diverse interese, frică sau pur și simplu dezinteres nu raporteaza adevărata viabilitate a lor, astfel au ajuns să boicoteze examenul de titularizare. Pentru că doar un post cu viabilitate 4/5 ani este scos la titularizare. Cei care dădeau examen s-au trezit toți  suplinitori.

            Ministerul, în loc să corecteze/să sancționeze neaplicarea metodologiei a creat un troian (virus) - acest art. 253 - care a devenit cam singura soluție de titularizare a celor care vor să intre în sistem.

            Acest (troian) 253 nu permite celor mai buni să intre în sistem ci celor care predau orele (ca suplinitori) și reușesc să-și convingă directorii să schimbe viabilitatea  la 4/5 ani. (adică să încalce legea)

            Titularizarea nu se face în ordinea mediilor ci în funcție de disponibilitatea directorilor și inspectoratului de a schimba viabilitatea posturilor. (Ne aude vreun procuror - să închidă televizorul).

            Întrebare? De ce ar încălca cineva legea? Pentru că se creează condițiile clare a unui abuz în servciu, care - spre surprinderea mea - este ușor de verificat pentru că toate datele sunt publice, se văd la etapele de mișcare ale personalului didactic, totul se face electronic. Domnilor directori - Inspectoratul - de ce faceți acest lucru? Atenție - se vede!

            O fi primit cineva bani ca să angajeze pe cine trebuie? Presupuneri infantile! Crearea artificială a condițiilor de angajare se numește abuz în serviciu, iar nedeclararea corectă a viabilității posturilor să se încadreze oare la fals în înscrisuri ori neglijență în serviciu?!A! Stați! Mai există aceste infracțiuni sau le-au abrogat?

            Este păcat că tinerii intră în sistem prin această ușă din dos, după ce au bătut smeriți la ușile nu știu cui? Au ajuns să se titularizeze în genunchi și nu prin examen! Mă tem că nu vor reuși să-și îndrepte coloana vertebrală și mai ales mă tem că nu vor putea insufla nici copiilor pe care-i educă niște valori sănătoase = nu au forță! Nu suntem noi destul de umiliți de elevi la clasă! Trebuie să te umilească și directorul bătându-ți obrazul că el te-a titularizat iar tu trebuie să taci și să rămâi slugă credincioasă.

            Aș mânca mai bine pâine uscată decât să stau slugă cu capul plecat!

            Stiți câți s-au titularizat prin art 253? Întrebați ISJ? Numărul o să vă sperie - de ce acele posturi nu au ieșit la titulariazare din moment ce erau titularizabile, avem aici și fapta și dovada. Nu se tem de justiție?! Cine îi susține?!

            Revin la un mare of al meu! Sindicatul unde este? Aici vreau să fac o paranteză! Am cerut domnului Barbu (presedinte SIP Olt) la începutul anului scolar să particip la o sedintă a liderilor de sindicat, dar mi-a interzis. Am fost ales lider de sindicat la Scoala Alunisu și cand a auzit ca vin să prezint în manieră personală câteva probleme ale sistemului, a invocat repede un viciu de procedură, că sedința nu s-a făcut conform procedurilor (desi nimeni din școala nu cunoștea procedurile, nici liderul de sindicat, pentru că de 9 ani de când sunt la această școală am procedat  la fel - la începutul anului ne alegeam un lider de sindicat). Nu se face așa, mie mi-a explicat procedura conform statutului dar ea nu s-a respectat probabil în nicio școală, asta mă face să cred că majoritatea mandatelor liderilor de sindicat nu sunt valabile deoarece sunt viciate de procedură, în consecință chiar și alegerea domnului Barbu intră sub viciu de procedură dacă mandatele liderilor din școli nu sunt în regulă.

            Am văzut că nu sunt copilul dorit și l-am lăsat în pace, deși nu pare, eu iubesc pacea dar în aceeași măsură nedreptatea nu mă lasă să fiu ignorant. În câțiva ani va ieși la pensie și poate atunci se va schimba ceva.

            Sper sa trezesc in domnul Barbu acel ceva frumos și provocator care-l face mare pe un lider de sindicat autentic.

            Sunt convins ca va veni ziua cand va fi langa mine = atunci vom avea o sansa! Îl astept!

            Sa revenim!

            IV) Concret. Va dau cateva exemple de situatii care ridica semne de intrebare, doar de la Scoala Gimnziala Poboru - ramane ca faptele să fie cantarite!

            Voi castiga in instanta doar pe viciu de procedura desi imi doresc sa castig mai mult pe fond.

            Alegerea membrilor Consiliului de Administratie la Sc. Poboru nu s-a facut conform procedurilor:[1]

            1. Reprezentantul Consiliului Local Poboru trebuie numit anual prin hotarare de Consiliu inainte de data inceperii cursurilor. Nu s-a facut nicio sedinta de C.L. la inceputul anului scolar in care sa se stabileasca reprezentantul C. L., puteti verifica Hotararile C.L. Poboru (Ord. 4619, art 5. (1) si (2), a) si b).)

            2. Reprezentanții personalului de predare au fost propusi direct de doamna director fara alte propuneri, fara vot secret, ceva de genul mai are rost sa propuneti altceva?! Desi procedura este alta: a) reprezentanţii personalului didactic de predare şi de instruire practică sunt aleşi, prin vot secret, de către consiliul profesoral, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute de candidaţi, din rândul cadrelor didactice angajate în unitatea de învăţământ cu contract individual de muncă; hotărârea consiliului profesoral se adoptă cu majoritatea voturilor membrilor acestuia. (Art. 7. (1) a))

            3. Secretar al Consiliului de Administratie a fost numit unul dintre membrii consiliului fapt ce contravine ordinului 4619  ,,directorul desemnează ca secretar al consiliului de administraţie o persoană din rândul personalului didactic din unitatea de învăţământ care nu este membru în consiliul de administraţie, cu acordul persoanei desemnate;ʻʻ (Art.12. (1) d))

            4. In cazul stabilirii conditiilor specifice hotararea C.A. trebuia sa se faca prin vot secret conform ordinului 4619 ,,Hotărârile consiliului de administraţie care vizează personalul din unitate, cum ar fi procedurile pentru ocuparea posturilor, restrângerea de activitate, acordarea calificativelor, aplicarea de sancţiuni şi altele asemenea, se iau prin vot secret.ʻʻ La Sc. Poboru nu s-a facut prin vot secret. (Art. 10 (8))

            5. S-a incalcat art 14 din ord. 4619  deoarece niciodata nu au fost afisate hotararile C.A.,  astfel s-a incalcat dreptul la informatie si posibilitatea de a ataca in timp util aceste abuzuri.

            ,, (1) Hotărârile consiliului de administraţie se redactează de către secretarul acestuia, pe baza procesului-verbal al şedinţei, în suficiente exemplare, după caz, şi se semnează de către preşedinte.

            (2) Hotărârile consiliului de administraţie se afişează la avizier şi pe pagina web a unităţii de învăţământ.ʻʻ(Art. 14 (1) si (2))

            Stiti ce este trist?

            Faptul ca acei oameni din C.A. sunt de la mine din comuna, iar doamna director este sotia unui foarte bun prieten, am fost colegi la scoala, este preot chiar la noi in sat (am crescut si chiar am facut temele impreuna) si il respect foarte mult.

            Va imaginati! Este scoala unde eu am invatat! Fac parte dintr-o generatie care s-a străduit sa invete, am stat 11 ani la camin pentru ca acum sa descopar ca nu corespund standardelor Scolii Gimnaziale Poboru desi anul in curs predau detasat la aceasta scoala.

            Mai am cateva argumente dar tin sa le folosesc in instanta sau poate vi le comunic miercurea viitoare?!

            V)  De ce consider ca se incalca legea schimband viabilitatea posturilor. Toată lumea stie ca populatia scolara este in scadere, mai ales in mediul rural, cum se poate ca un post cu viabilitatea de 1 an sa apara in anul urmator cu viabilitate de 4 ani?

            Haideti sa verificam toate posturile din ultimii ani carora li s-a schimbat viabilitatea in sens pozitiv, adica a crescut! Inspectoratul... ma aude cineva? Solicitati-le date sa va comunice exact - sunt sute! Adica toti cei care s-au titularizat pe baza troianului 253!

            Cei care s-au titularizat cu 253 sa nu fie suparati pe mine, îi inteleg perfect, dar nu trebuie sa se teama, nu-si vor pierde posturile.

            In aceasta situatie cred ca cineva se face vinovat de fals in inscrisuri si instigare la fals a membrilor C.A. Nu sunt procuror, dar si un copil intelege cum stau lucrurile. Oare ISJ se face copartas, că doar avizeaza tot?!

            Bineînțeles că vor parasi barca când vor simti că se scufundă și vor lăsa directorii să plătească oalele sparte, pentru ca paguba este cam mare!

            Exemplu concret! Sa urmarim orele de matematica de la Sc. Poboru din ultimii  ani:

            - în 2015 viabilitate 2 ani;

            - în 2016 viabilitate 1 an;

            - în 2017 viabilitate 4 ani, desi din toamna se intra la simultan. De ce? Pentru ca fara viabilitate 4 ani nu se întrunesc conditiile pentru troianul 253.

            Dacă politica școlii vizeaza niste standarde ele de ce nu au existat in 2015, 2016 si au aparut tocmai acum? De ce nu mergeti sa-i intrebati pe cei din C.A. si pe doamna director!

            De ce au creat conditii specifice doar pentru matematica? De ce nu au creat conditii specifice si pentru informatica? De ce colegul meu se poate transfera fara conditii specifice pe orele de informatica, iar eu nu ma pot transfera pe orele de matematica? A?! Eu trebuie sa intrunesc niste conditii iar el nu?! Ce credeti, este discriminare?

            Haideti sa apelam putin la logica! In 2016 au fost scoase (la Sc. Poboru) pentru miscarea de personal 9 posturi. Doar un singur post avea viabilitate 4 ani, atentie! Era propus pentru troianul 253 si ce sa vezi?! Avea si conditii specifice!

            Dacă dai viabilitate unui post 4 ani este logic sa dai viabilitate de 4 ani tuturor posturilor?! Alo?! Cumva avem o incalcare a legii?!

            VI) Am si o recomandare pentru corpul de control al ministrului:[2]

            Art. 30 (8) La nivelul unităţilor de învăţământ, consiliul de administraţie şi directorul unităţii de învăţământ răspund de constituirea corectă a posturilor didactice/catedrelor, de încadrarea titularilor şi de vacantarea posturilor didactice/catedrelor complete şi incomplete, rămase neocupate. Nepublicarea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate complete şi incomplete, precum şi publicarea incorectă a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate atrage după sine sancţionarea directorului şi a membrilor consiliului de administraţie unităţii de învăţământ.

            Art. 109 (1) Nerespectarea prevederilor din prezenta Metodologie, de către persoanele care fac parte din comisiile prevăzute în prezenta Metodologie, atrage după sine răspunderea disciplinară, conform Legii nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, civilă potrivit dispoziţiilor Codului civil sau penală conform dispoziţiilor Codului penal, în funcţie de gravitatea faptei.

            VII) Fratele meu considera ca un om educat nu ar trebui sa faca ce fac eu pentru ca supar oameni importanti care se pot razbuna pe mine sau pe cei apropiati mie.

            Nu sunt dator la nimeni (in afara de banca), sufletul meu si al copiilor mei vreau sa ramana curat. Avem un mare domnitor - Constantin Brancoveanu - care nu si-a lasat copiii sa se lepede de credinta si au platit toti cu viata. Isi permite cineva sa-l critice? Sa-i vad pe cei care ar indrazni! Acesta (Brancoveanu) reprezinta o parte din sfintenia si frumusetea acestui popor, nu trebuie decat sa ne gasim acele repere morale autentice după care sa ne ghidam.

            Daca fratele meu se teme pentru viitorul lui si al familiei sale in sensul ca cineva il va marginaliza deoarece este fratele unuia care se lupta cu sistemul, atunci rog sistemul sa dea dovada de intelegere si sa ma calce doar pe mine, sotia si copiii mei. Le stau la dispozitie!



[1]

 ORDIN Nr. 4619 din 22 septembrie 2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar

[2]  METODOLOGIA - CADRU PRIVIND MOBILITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR ÎN ANUL ŞCOLAR 2017-2018 Anexă la ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5739/14.11.2016

 

 (w670)

(w670)

(w670)

 


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel