Un meteorit antic se dovedește a fi o adevărată capsulă a timpului de la formarea Sistemului Solar / Ce au descoperit cercetătorii

Foto: Freepik

O bucată de rocă spațială veche care a ajuns pe Pământ le oferă oamenilor de știință indiciile de care au nevoie pentru a înțelege norul de praf din care s-a născut Sistemul Solar.

Obiectul rar este cunoscut sub numele de Erg Chech 002, iar un izotop conținut în el sugerează o infuzie de material radioactiv din stele recent explodate, care au intrat în contact cu Sistemul nostru Solar spre sfârșitul formării sale, conform Science Alert.

Este o privire fascinantă asupra mediului solar de acum miliarde de ani, care arată nu doar modul în care meteoriții pot servi drept capsule ale timpului păstrând secretele trecutului, ci și că acele secrete pot fi apoi folosite pentru a înțelege mai bine ce găsim în alte roci spațiale.

Soarele, ca toate stelele, s-a născut din gaz și praf. Nebuloasa solară era un nor dens care plutea în spațiu, adunând din ce în ce mai mult material pe măsură ce se învârtea și creștea. Odată ce Soarele s-a umplut, materialul rămas a dus la formarea planetelor.

Meteoriții și asteroizii reprezintă o mostră relativ curată a Sistemului Solar. Aceștia au rămas mai mult sau mai puțin neschimbați și nemodificați de atunci, spre deosebire de planete.

Erg Chech 002 a fost descoperit în 2020 în marea de nisip Erg Chech din sud-vestul Algeriei. Roca are o compoziție andezitică neobișnuită legată de activitatea magmatică, ceea ce sugerează că obiectul a făcut odată parte dintr-o planetă timpurie în formare, a cărei dezvoltare a fost oprită prematur.

Unul dintre elementele pe care le conține este un izotop stabil de magneziu numit magneziu-26. Magneziul-26 este un produs de descompunere dintr-un anumit izotop radioactiv de aluminiu. Aluminiu-26 este produs în timpul morții violente a stelelor masive, cunoscute sub numele de supernove.

Aluminiul-26 are un timp de înjumătățire relativ scurt de 717.000 de ani, dar produsele sale de degradare pot fi utilizate pentru a deduce prezența sa în trecut în materiale și pentru a calcula vârsta obiectelor în care se găsesc.

O echipă de oameni de știință condusă de cosmochimistul Evgenii Krestianinov de la Universitatea Națională Australiană a folosit acum acest ceas izotop pentru a deduce distribuția Aluminiului-26 în nebuloasa solară.

Ei au calculat vârsta meteoritului, pe baza raporturilor dintre produșii săi de descompunere radioactivă. Calculele lor au fost în concordanță cu calculele anterioare ale vârstei lui Erg Chech 002 – 4,566 miliarde de ani.

Apoi, echipa a efectuat o comparație cu alți meteoriți antici bine conservați, cu o compoziție stâncoasă similară. Ei au descoperit că Erg Chech 002 avea mult mai mult aluminiu-26 decât alți meteoriți, un rezultat pe care l-au interpretat ca însemnând că aluminiul-26 a fost distribuit inegal prin nebuloasa Soarelui nostru.

Ei cred că aceste descoperiri reprezintă o pătrundere târzie a materialului stelar în nebuloasa solară, aducând cu sine izotopi radioactivi proaspăt încălziți, inclusiv aluminiul-26 care a fost preluat de planeta în curs de dezvoltare de pe care a provenit Erg Chech 002.

Cercetările anterioare sugerează că Sistemul Solar timpuriu a fost inundat cu materiale radioactive de la exploziile supernovei în timp ce Soarele se năștea.