Un asteroid cât o casă a trecut pe lângă Pământ

Fotografie creată de Jacub Gomez, de la Pexels

Marţi noapte, un asteroid de mărimea unei case a trecut pe lângă planeta noastră.

Roca spaţială a trecut la o distanţă de 127.000 kilometri de Pământ, la o treime a distanţei dintre planeta noastră şi Lună, potrivit NASA. Numit 2022 GN1, obiectul ar fi avut un diametru de 7,4 până la 17 metri şi o viteză de 56.000 km pe oră.

Conform lui Gianluca Masi, directorul Proiectului Telescopului Virtual, obiectul acesta este unul mic, dar ar fi putut provoca daune majore. El are aceeaşi dimensiune cu meteoritul Chelybinsk, care avea 18 metri lungime şi a cărui prăbuşire în Rusia în 2013 a provocat un boom sonic care a rănit 1000 de persoane.

"Orbita acestui asteroid era cunoscută, ştiam că nu ne va lovi", a declarat Masi, conform CNN

"Dar aceste apropieri sunt oportunităţi pentru noi, putem studia mai bine aceste obiecte mici. Dacă ar fi la distanţe mari, nici nu cred că le-am observa, darămite să le studiem", a mai spus el.

Un asteroid care a căzut pe Pământ, observat doar cu câteva ore înainte de impact

Un asteroid care a căzut pe Pământ pe 11 martie a fost observat de astronomi cu doar câteva ore înainte de impact.

Numit 2022 EB5, asteroidul este abia al cincilea observat înainte de impact. Obiectul, care avea aproximativ 2 metri în diametru, a fost observat de astronomul Krisztian Sarneczky, de la Staţia de Observare Piszkesteto, din Ungaria.

La două ore după ce a fost observat, asteroidul a intrat în atmosferă, deasupra oceanului Arctic. Viteza de intrare a fost măsura la 18 kilometri pe secundă. La doar câteva momente după, instrumentele care măsoară infrasunete din Groenlanda şi Norvegia au detectat o explozie, cel mai probabil cauzată de dezintegrarea rocii spaţiale înainte de prăbuşirea în ocean. Explozia a avut un sunet similar cu cea pe care ar face-o 2000 de tone de TNT.

Ceilalţi patru asteroizi detectaţi chiar înainte de impact au fost 2008 TC3, diametru 4 metri şi o energie a exploziei ca 2100 tone TNT, 2014 AA, 3 metri diametru, explozie de 1000 tone TNT, 2018 LA, 3 metri diametru şi explozie de 400 tone TNT, şi 2019 MO, cu 6 metri în diametru şi o energie a exploziei comparabilă cu 6000 tone TNT.