Miniștrii UE urmează să aprobe marți un proiect de lege privind standardele de emisii pentru mașini, după ce au ajuns la un acord cu Germania în weekend care a pus capăt unei dispute dăunătoare asupra unei părți cheie a Pactului Verde al Europei.
Pascal Canfin, un membru al Parlamentului European centrist francez care prezidează comitetul de mediu al Parlamentului European, a declarat că o lege UE conform căreia toate mașinile vândute din 2035 trebuie să producă emisii zero "va fi votată fără modificări, inclusiv de Germania" marți, scrie The Guardian.
Diplomații urmează să aprobe, luni, compromisul convenit între Berlin și Bruxelles în weekend, care va permite unele motoare cu ardere dacă utilizează combustibili e-neutrali numiți și e-carburanți.
Disputa a izbucnit după ce partidul german Liber Democrat, membru al coaliției de guvernare, s-a retras din sprijinul unui plan al UE de a interzice vânzarea de mașini noi cu motoare cu ardere internă începând din 2035 fără garanții mai puternice pentru combustibilii e-neutrali.
După ce a revenit asupra unui acord convenit între miniștrii UE și Parlamentul European în octombrie anul trecut, guvernul german a obținut concesii suplimentare privind utilizarea viitoare a combustibililor e-neutrali, care nu sunt încă disponibili comercial.
Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a declarat: "Mașinile cu motoare cu ardere internă pot fi înregistrate încă din 2035 dacă se umplu exclusiv cu combustibili CO2-neutrali."
Vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a tweetuit că, după acordul cu Germania, Comisia va urmări "rapid cu pașii legali necesari" pentru a implementa ceea ce s-a convenit și pentru a adopta regulamentul "cât mai rapid posibil".
Disputa a fost un semn al creșterii tensiunilor legate de Pactul Verde al UE, un set de legi destinate să asigure că Europa atinge emisiile nete zero de carbon până în 2050. Revolta de ultim moment a partidului pro-business FDP a reflectat preocupările din industria auto germană puternică printre companiile care s-au specializat în fabricarea de piese unice pentru motoarele cu ardere internă, cum ar fi conductele de evacuare.
Se crede că combustibilii e-neutrali, care pot fi realizați din dioxid de carbon capturat și hidrogen sau tratamentul chimic sau termic al biocarburanților sau biomasei, vor rămâne rară în următorii ani.
Asociația Europeană pentru Producătorii de Mașini și Echipamente a salutat „o decizie înțeleaptă și de perspectivă conform căreia toate soluțiile tehnologice pot fi folosite în continuare pentru a atinge obiectivele ambițioase de protecție a climei”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu