Diferențele dintre elevii defavorizați și cei din medii socioeconomice avantajate, în creștere în România, conform rezultatelor PISA, arată organizația Salvați Copiii.
Rezultatele testelor PISA arată o amplificare a diferențelor dintre elevii proveniți din familii defavorizate și cei din medii cu situație materială solidă în România, în ultimii ani, conform unei analize efectuate de organizația Salvați Copiii. Datele recente confirmă situația despre care Salvați Copiii a atras atenția, arătând că rezultatele Evaluării Naționale reflectă inegalitățile socioeconomice dintre regiunile din România.
Analiștii au remarcat o creștere a decalajului de performanță între elevii defavorizați și cei avantajați de aproape un an de școală, între 2018 și 2022, conform rezultatelor PISA. Această evoluție a fost generată de scăderea performanței elevilor săraci (-11 puncte) și de îmbunătățirea rezultatelor elevilor avantajați (+13 puncte). În plus, analiza performanțelor scăzute la matematică în România arată o discrepanță semnificativă între elevii dezavantajați din punct de vedere socioeconomic și cei din sfertul cel mai avantajat.
Salvați Copiii a atras atenția și anterior că rezultatele Evaluării Naționale reflectă disparitățile socioeconomice între regiunile de dezvoltare din țară. Regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia, considerate printre cele mai sărace zone ale Europei conform analizelor comparative ale Uniunii Europene, au cel mai ridicat număr de absolvenți de gimnaziu cu medii mai mici de 5.
foto ilustrativ: Pexels
Analiza hărților privind sărăcia și deprivarea materială evidențiază sărăcia educațională și necesitatea intervenției în aceste regiuni pentru asigurarea unui acces egal la o educație de calitate pentru toți copiii. Mai mult, decalajele dintre elevii din comunități avantajate și cei din familii defavorizate au fost adâncite de lipsa accesului la educație remedială, în urma celor doi ani de pandemie și învățământ online.
Președintele executiv al Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu, subliniază că această situație indică o stagnare în capacitatea elevilor români de a înțelege un text și de a aplica cunoștințele de matematică și științe, precizând că "sărăcia ucide educația nu este un slogan, ci realitatea dramatică a copiilor care provin din medii socioeconomice precare".
Organizația propune soluții concrete, cum ar fi modernizarea infrastructurii școlare și alocarea de resurse suplimentare pentru școli, refacerea sistemului de educație timpurie în mediul rural, întărirea serviciilor sociale cu numărul prevăzut de lege de asistenți sociali pentru identificarea familiilor și copiilor aflați în dificultate și crearea de programe de consiliere și mentorat pentru cadrele didactice, menționând că este necesară o conștientizare mai amplă din partea autorităților pentru îmbunătățirea performanțelor educaționale ale copiilor.
La nivel național, peste 1,5 milioane de copii, reprezentând 41,5% din totalul copiilor din România, cresc în risc de sărăcie sau excluziune socială, mai mult de jumătate dintre aceștia trăind în zonele rurale. Discrepanțele între regiuni arată valori semnificativ mai ridicate în regiunile considerate printre cele mai sărace, subliniind nevoia imperioasă de intervenții specifice pentru a asigura un acces egal la educație de calitate pentru toți copiii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu