Scheletul unui dinozaur descoperit în Egipt

Mai mulţi oameni de ştiinţă a excavat dintr-o oază aflată în deşertul saharian fosilele unui dinozaur cu gât lung şi patru picioare, de dimensiunea unui autobuz, care a trăit în urmă cu circa 80 de milioane de ani, o descoperire ce oferă informaţii despre o perioadă misterioasă din istoria vieţuitoarelor preistorice din Africa, informează luni Reuters.

Cercetătorii au anunţat luni că acel dinozaur erbivor care a trăit în perioada Cretacicului, numit Mansourasaurus shahinae, măsura aproape zece metri în lungime, cântărea 5,5 tone şi făcea parte din grupul titanozaurilor, în care au fost incluse cele mai mari animale terestre care au trăit pe Pământ.

La fel ca în cazul multora dintre titanozauri, Mansourasaurus shahinae era acoperit cu plăci osoase numite osteoderme.

Mansourasaurus shahinae, care a trăit în apropierea ţărmului unui ocean străvechi care a precedat Marea Mediterană, este unul dintre foarte puţinii dinozauri descoperiţi care au trăit în ultimii 15 milioane de ani din era Mezozoică supranumită şi epoca dinozaurilor de pe continentul african.

Cel mai complex schelet

Rămăşiţele sale, descoperite în oaza Dakhla din centrul Egiptului, formează cel mai complex schelet dintre toate fosilele de vertebrate terestre ce au fost descoperite pe continentul african şi care au trăit cu aproximativ 30 de milioane de ani înainte de extincţia în masă a dinozaurilor, petrecută în urmă cu 66 de milioane de ani, a declarat paleontologul Hesham Sallam de la Universitatea Mansoura din Egipt, care a condus studiul publicat în jurnalul Nature Ecology and Evolution.

Oamenii de ştiinţă au recuperat fragmente din craniul dinozaurului, mandibula inferioară, vertebre ale gâtului şi spatelui, coaste, un umăr, un membru anterior şi unul posterior şi mai multe osteoderme.

Fosile ascunse în Africa

Mare parte din Africa este acoperită cu păşuni, savane şi păduri tropicale care maschează straturile subiacente în care pot fi găsite fosile, a explicat cercetătorul Eric Gorscak din cadrul Field Museum din Chicago, fost membru al Universităţii din Ohio.

Deşi era masiv precum un elefant african, Mansourasaurus shahinae avea dimensiuni modeste în comparaţie cu dinozaurul Argentinosaurus din America şi dinozaurii Dreadnoughtus, Patagotitan şi Paralititan din Africa, unii dintre aceştia depăşind 30 de metri în lungime.

Deşi considerat un animal mare după standardele din prezent, Mansourasaurus shahinae era un prichindel în comparaţie cu alţi titanozauri, a declarat paleontologul Matt Lamanna de la Muzeul de Istorie Naturală Carnegie din Pittsburgh, relatează Agepres.

[citeste si]