Mai multe contracte încheiate în ultimii ani de EADS în țări precum Austria sau Arabia Saudită au ajuns sub lupa procurorilor. În România, un contract de 734 de milioane de euro privind securizarea granițelor țării, obținut de EADS , este în atenția Direcției Naționale Anticorupție, iar în presă se vehiculează nume cu rezonanță din lumea afacerilor și cea politică.
Scandalul EADS în Austria - șpagă de 50 de milioane de euro
Procurorii germani au deschis o anchetă în noiembrie 2012 în baza suspiciunii că EADS a plătit o mită de cel puțin 50 de milioane de euro (63,5 milioane de dolari) oficialilor austrieci în schimbul garanției că va primi un contract în valoare de 2 miliarde de dolari privind vânzarea de avioane de luptă Eurofighter. La începutul aceleiași luni, autoritățile din Germania, Austria și Elveția au efecuat controale la sediile EADS în legătură cu investigații privind presupuse acțiuni de luare de mită, spălare de bani și fraudă referitoare la un contract din 2003 privind cumpărarea a 15 avioane. Potrivit unui document intern văzut de Reuters, procurorii germani cred că cel puțin 71,5 milioane de euro (90,8 milioane de dolari) au fost plătite de managerii EADS către o companie numită Vector Aerospace, o afacere (lichidată ulterior) cu adresă poștală londoneză. De aici, 50 de milioane de euro au fost plătite către cinci brokeri, în perioada 2005 - 2008. "Credem că mitele au fost oferite pentru a influența decidenți în legătură cu oferirea contractului privind vânzarea avioanelor către Austria", scriau anchetatorii germani (sursa).
Scandalul EADS în Marea Britanie - mită în bijuterii și mașini
În mai 2011, Biroul de Investigare a Fraudelor Serioase din Marea Britanie verifica suspiciuni potrivit cărora EADS, printr-o unitate britanică, a mituit oficiali din Arabia Saudită cu scopul de a câștiga un mega-contract. Anchetatorii britanici aveau motive rezonabile să creadă că o unitate a EADS din Marea Britanie a oferit mașini, bijuterii și bani gheață pentru a obține un contract de 2 miliarde lire sterline pentru îmbunătățirea sistemului satelit al Gărzii Saudite Naționale. Firma GPT, cu sediul la Riyadh, este deținută de o companie britanică, Paradigm Services, care, la rândul ei, este controlată de EADS, compania mamă a Airbus (sursa).
Scandalul EADS în Germania - suspiciuni de intervenție la vârful elitei politice
EADS, printr-o firmă nemțească pe care o controla, Cassidian, câștiga în 2008 un contract mamut în Arabia Saudită în valoare de aproape 2 miliarde de euro. Gigantul urma să contruiască în cinci ani un sistem măiestruos de securizare a granițelor Arabiei Saudite (9.000 km) (sursa). În 2011, când Opoziția din Germania era deja nemulțumită de planul guvernului de a vinde 200 de tancuri Arabiei Saudite, politicienii de la putere au fost confruntați cu noi critici din cauza contractului obținut de EADS privind securizarea granițelor statului din Golf. Asta pentru că înțelegerea presupunea ca Poliția Federală din Germania să antreneze patrulele de graniță saudite care urmau să folosească sistemul ultra-modern de securizare a granițelor. Publicația Stern pretindea în mai 2011 că înalți oficiali ai cabinetului Merkel - la acea vreme o coaliție între conservatori și social-democrați - au fost implicați în parafarea contractului. Articolul din Stern îi menționa pe ministrul de Interne de la acea vreme (ulterior ministru al Finanțelor), Wolfgang Schauble, secretarul său de stat, August Hanning, și ministrul de Externe Frank-Walter Steinmeier. Acordul hrănea dorința unei cooperări mai strânse în domeniul problemelor de securitate între Germania și Arabia Saudită. În schimbul ajutorului privind proiectul de securizare a granițelor, oficialii germani ar fi sperat ca saudiții să le livreze informații (intelligence) în chestiuni referitoare la terorism. Stern scria că serviciile Poliției Federale au fost oferite pentru ca EADS să obțină contractul privind securizarea granițelor (sursa).
Cazul România
Guvernul României a semnat în 2004-2005 un contract cu firma germană din domeniul aerospațial și al apărării EADS privind securizarea granițelor României (aproximativ 3.100 km). Chestiunea granițelor fusese ridicată de Uniunea Europeană, care cerea României să trateze această problemă dacă vrea să aspire la calitatea de membru al Spațiului Schengen. Contractul "Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat" încheiat de Ministerul de Interne cu EADS Deutschland GmbH Ge valora 734 milioane de euro. Suma vehiculată în presă drept șpagă se ridică la 60 de milioane de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu