EXCLUSIV  România, sprijin pentru Ucraina pe exporturi. Galaţiul şi Constanţa, CHEIA. Adina Vălean indică soluţiile

Fotografie creată de Tom Fisk, de la Pexels
Fotografie creată de Tom Fisk, de la Pexels

Comisarul european Adina Vălean a explicat, la DC NEWS TV, cum ar putea România să ajute Ucraina în ceea ce priveşte menţinerea exporturilor, în contextul războiului din ţara vecină. 

"Ucraina şi Moldova sunt efectiv blocate terestru. Şi atunci se pune problema de cum sprijinim reluarea rutelor de transport internaţional ale acestor ţări. Pe de o parte am propus şi este în procedură de adoptare în Consiliul European liberalizarea transportului rutier pentru Ucraina şi Moldova. Până acum, exista un sistem bazat pe înţelegeri bilaterale cu fiecare stat membru privind permisele de tranzit pentru şoferi. Acum vrem să facem liberalizare. 

Apoi, săptămâna trecută am discutat cu ministrul Transporturilor din Ucraina şi cel din Moldova despre nevoile lor. Au o necesitate naturală, pentru că toate rutele lor de export pentru volume mari erau prin Marea Neagră şi spre sud. Nu le pot dirija acum în Polonia, Marea Baltică, deci tot prin sud trebuie să treacă cu ele. Există două posibilităţi aici. Noi avem o linie de cale ferată pe care Ministerul o să o modernizeze pe ecartament estic, care merge până la Galaţi. Deci mărfurile ar putea fi aduse până în portul Galaţi şi apoi spre Constanţa, Marea Neagră. O altă oportunitate este transportul prin barje, de la Reni, Ismail, spre Constanţa şi/sau Galaţi. Cert este că România trebuie să sprijine prin facilitarea creşterii volumelor prin porturile noastre, care ar putea beneficia de flux operaţional mărit cu mărfurile ucrainene. Acum se discută la nivel tehnic care sunt opreliştile de natură tehnică, fizică", a declarat Adina Vălean, comisarul european pe transporturi, la "Upgrade România: Este nevoie de un pact național de transporturi. Dezbatere DC News". 

Proiectele pe infrastructura de transport din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) sunt foarte bine scrise şi coerente, dar trebuie să ne ţinem de ele, a declarat, marţi, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, la o conferinţă de profil organizată de DCNews.

'Ceea ce trebuie să facă România este să se ţină de planurile pe care le-a aşezat, le-a conceput la sfârşitul anului trecut, prilejuite în primul rând de existenţa acestui Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Cu ajutorul task-force-ului pe care l-am pus la dispoziţia României şi Bulgariei, planurile pe infrastructură din PNRR sunt foarte bine scrise, sunt coerente, dar trebuie să ne ţinem de ele. Avem acum, la începutul perioadei de finanţare, sume foarte mari la dispoziţia României: 9,7 miliarde de euro prin PNRR, dedicate transporturilor, din care aproape 4 miliarde de euro pe feroviar, 3,5 miliarde de euro pe rutier, 600 de milioane de euro pentru metrou, circa 180 de milioane de euro pentru autobuze verzi. Avem apoi instrumentul financiar european care se cheamă Connect Europe Facility cu 763 de milioane de euro garantat până în 2024, plus alte linii financiare suplimentare din care se pot atrage bani prin competiţie. Avem şi fondurile de coeziune, de 1,5 - 2 miliarde de euro numai pentru transporturi. Deci, în total sunt puşi la dispoziţie aproximativ 12 miliarde de euro pentru transporturi, dublu faţă de perioada de finanţare anterioară, 2014 - 2020. Alocările pentru infrastructura feroviară sunt fără precedent, de aproximativ 5 miliarde de euro', a subliniat Vălean.

CITEŞTE MAI MULTE AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel