Premieră: NASA a detectat metan pe "Jupiter cald"

foto: Freepik

Au fost detectate emisii de metan în spațiu.

Telescopul spațial James Webb al NASA a făcut o descoperire remarcabilă pe WASP-80 b, marcând prima detecție de metan pe o exoplanetă. Acest eveniment reprezintă un pas semnificativ în înțelegerea atmosferei planetelor aflate la mari distanțe de noi, scrie autoevolution.com.

WASP-80 b, cunoscută drept un „Jupiter cald” datorită temperaturii sale înalte, efectuează o orbită în jurul unei "pitice roșii" la intervale de trei zile și se află la 163 de ani-lumină depărtare în constelația Aquila.

Exoplaneta WASP-80 b, situată la o distanță considerabilă, a fost studiată folosind metodele tranzitului și eclipselor pentru a analiza compoziția atmosferei sale. Metoda tranzitului, care implică observarea scăderii luminozității stelei în momentul trecerii planetei prin fața ei, a furnizat date despre compoziția atmosferică. De asemenea, metoda eclipsei a măsurat lumina infraroșie emisă de planetă, oferind informații despre radiația termică și detectând prezența metanului.

Analizând datele, cercetătorii au obținut spectre, măsurând lumina blocată sau emisă de atmosfera exoplanetei la diverse lungimi de undă. Două abordări de modelare au confirmat prezența metanului la un nivel ridicat de încredere, depășind standardele convenționale de detectare. Această descoperire permite cercetătorilor să efectueze comparații între exoplanete și giganții gazoși din sistemul nostru solar.

Prin analizarea nivelurilor de metan, oamenii de știință pot trasa paralele și diferențe între această exoplanetă și planetele gazoase din sistemul nostru solar. Echipa intenționează să continue investigațiile privind atmosfera lui WASP-80 b, explorând și alte molecule, precum monoxidul de carbon și dioxidul de carbon, pentru a obține o imagine mai detaliată a condițiilor de viață ale acestei planete îndepărtate.