Autoritățile nu au dat detalii, nici în România, nici în Olanda despre modul în care au ajuns piesele dacice de la Muzeul de Istorie al României la Muzeul Drents, din Assen.
Nu se cunoaște dacă au fost și alte piese avariate în explozie, pe lângă cele furate? De asemenea, nu s-a anunțat oficial cum au fost asigurate piesele de tezaur, pe ce sume, cum au fost păzite și cine a aprobat exportul temporar.
Din Informațiile noastre, cele patru piese din tezaurul dacic circulă de mai multă vreme, într-o expoziție itinerantă în SUA (Chicago, New York) și Europa (Spania, Portugalia și Italia). La Roma, expozițiile s-au bucurat de mult succes, promovând imaginea și istoria României. Expoziția "Aurul antic al României" a fost deschisă la Muzeul Drents pe 18 iulie 2023.
În noaptea de vineri spre sâmbătă, mai multe obiecte aparținând tezaurului dacic al României au fost furate din Muzeul Drents din Assen, Olanda. Hoții au folosit explozibili pentru a pătrunde în clădire și au sustras cele mai valoroase exponate, inclusiv celebrul coif de la Coțofenești și brățările dacice de la Sarmisegetusa.
Harry Tupan, directorul Muzeului Drents din Assen, de unde a fost furat tezaurul dacic, nu a dat multe detalii presei. ”Este o zi incredibil de neagră pentru noi și pentru colegii noștri din București”, a declarat Tupan. Colecția furată este proprietatea Muzeului Național de Istorie al României”. Tupan susține că măsurile de securitate au fost intensificate după deschiderea expoziției și ar fi corespuns regulilor în cazul unor colecții extrme de valoroase.
Directorul muzeului nu a dorit să ofere detalii despre măsurile luate și despre modul în care spargerea a fost totuși posibilă. Imaginile de pe camerele de supraveghere au fost înregistrate, însă poliția nu le va face publice deocamdată.
Conform legislației românești, exportul temporar al bunurilor culturale mobile clasate în categoria "tezaur" se realizează cu avizul Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor și cu aprobarea ministrului culturii. Pentru obținerea acestor avize, instituțiile interesate trebuie să depună un dosar care să includă, printre altele, contractul de asigurare pentru bunurile respective. Contract de asigurare pentru operele de artă este unul de tip "perete la perete", care acoperă toate riscurile pe toată perioada în care bunurile se află împrumutate până la revenirea la instituția deținătoare.
În ceea ce privește securitatea, instituțiile care dețin bunuri culturale mobile sunt obligate să asigure cele mai bune condiții de păstrare și conservare, prevenind orice degradare, distrugere sau pierdere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci