În triunghiul școală-părinți-elevi, problema temelor pentru acasă este una esențială în educația unui copil și, în pofida faptului că există nenumărate discuții între părinți și dascăli privind acest subiect, climatul familial trebuie adaptat corespunzător, astfel încât școlarul să-și poată realiza îndatoririle.
Profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, propune părinților spre atenție aspectele semnalate de Dumesnil (2010), privind rezolvarea temelor pentru acasă, mai ales că este vorba despre o situație care se întinde pe o lungă perioadă de timp, respectiv a întregii școli.
Astfel, important este perioada când se fac temele. Deși se știe că nu este unul dintre cele mai plăcute momente pentru cel mic, părintele trebuie să se asigure că elevul se apucă de teme cât mai devreme posibil, când informațiile predate la școală sunt încă proaspete în mintea lui. La nevoie, chiar trebuie folosite și elemente motivante, de genul, un film la televizor, joacă pe computer sau joaca cu prietenii, după efectuarea temelor, fără ca părinții să cedeze la un eventual șantaj emoționale din partea celui mic, de genul: sunt obosit.
Și locul în care se defășoară rezolvarea temelor este esențial în procesul de învățare. El trebuie să fie unul izolat de stimuli perturbatori, chiar și de prezența părinților, care, uneori, uitând că cel mic trebuie să se concentreze, stau de vorbă la telefon sau se uită la televizor. Este important să deprindă "să-și construiască un mediu favorabil învățării, să își dezvolte puterea de concentrare, să își facă un obicei din a rezolva temele (ideea de obișnuință este foarte utilă, copilul o să ajungă să considere firesc momentul în care venind de la școală se apucă de rezolvarea temelor, nu o să mai încerce să amâne momentul)", relatează specialistul în Educație.
Durata în timp a rezolvării temelor este un alt aspect important. Părintele, de comun acord cu elevul, trebuie să stabilească limite de timp necesare rezolvării temelor pentru acasă. Se pot folosi și factori motivatori (de genul celor amintiți anterior), cu mențiunea ca părintele să urmărească ca nu cumva, copilul, în tendința de a rezolva temele cât mai repede să nu acționeze superficial.
Gradul de supraveghere este un alt aspect de care trebuie să se țină seama. O supraveghere foarte strictă o să îl pună pe copil în situația de a își rezolva cu succes temele, dar o să îi diminueze gradul de autonomie. O supraveghere foarte relaxată (sau inexistentă!) conduce la tendința copilului de a rezolva superficial sau de a evita efectuarea temelor. Părintele trebuie să găsească acel echilibru care să conducă și la un grad de autonomie ridicat, dar și la rezolvarea în bune condiții, zi de zi, a temelor pentru acasă.
Nu în ultimul rând, o colaborare între părinte și profesor este vitală pentru ca întregul proces de învățământ să funcționeze la cote optime, inclusiv efectuarea temelor pentru acasă.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu