O nouă supernovă poate fi văzută pe cerul nopții. Evenimentul cosmic a avut loc acum 63 de milioane de ani / FOTO

O nouă supernovă poate fi văzută pe cerul nopții în această perioadă.

Cătălin Liță, un pasionat de astrofotografie, atrage atenția, într-o postare pe Facebook, că în această perioadă pe cerul nopții poate fi văzută o nouă supernovă (explozie extrem de puternică a unei stele):

„În această perioadă suntem martorii încă unei supernove (explozia cataclismică a unei stele) descoperită pe data de 16 aprilie 2022 de către astronomul amator japonez Koichi Itagaki.

Reprezintă un eveniment cosmic ce a avut loc acum circa 63 milioane de ani, în galaxia-gazda NGC 4647 (magnitudine12,5) galaxie spirala intermediara vizibila in constelația Virgo, alături de vecina M60, o galaxie eliptica ceva mai apropiata, situata la 57 milioane de ani lumina de Pământ.

Revenind la supernovă, ea a fost denumită 2022hrs și la momentul descoperirii a strălucit la magnitudine 15. În nopțile în care eu am fotografiat-o, 24 si 26 aprilie, strălucirea sa crescuse la magnitudinea 12,6.

Cercetările pe spectrul luminos ulterioare descoperirii au confirmat că este o supernovă de tip 1a, având ca protagonistă o stea pitică albă, și nu miezul unei stele gigantice, așa cum se întâmplă în cazul supernovelor de tip II.“, a scris Cătălin Liță pe Facebook.

În loc de Carul Mare, vom vedea constelaţii de... sateliţi. Avertisment: E mai rău decât ne-am fi aşteptat. Şi avansează repede

Oamenii nu se vor mai putea bucura de aceeaşi privelişte pe cerul nopţii, avertizează specialiştii. Totul din cauza numărului tot mai mare de sateliţi de pe orbită.

"Pentru prima dată în istorie, nu vom mai avea acces la cerul nopţii în acelaşi mod ca până acum", a declarat Samantha Lawler, profesor de astronomie la Universitatea Regina, din Canada.

Lawler spune că din 2017 până acum, numărul sateliţilor a crescut de la 1000 la 5000, dar şi că situaţia se va înrăutăţi.

"E mai rău decât m-am aşteptat. Şi situaţia se schimbă rapid, va deveni şi mai rea", a mai spus aceasta, citată de CNN. Conform unui studiu realizat de ea, în 10 ani un punct din fiecare 15 observate cu ochiul liber pe cer va fi, de fapt, un satelit, nu o stea.

"Gândiţi-vă că sunt cam 4000 de stele pe care le putem vedea cu ochiul liber. Dacă 200 dintre ele se mişcă, e un cer complet diferit. E ca la maşini. Când au apărut, fugeai repede la şosea să vezi cum trece o maşină. Acum locuieşti lângă o autostradă. Astfel de lucruri se întâmplă şi cu sateliţii", a completat Lawler (citește mai mult AICI).